Linken op LinkedIn: en nu echt!

LinkedIn

LinkedIn

Natuurlijk weet jij als recent afgestudeerde en/of werkzoekende zelf ook we dat social media onmisbaar is in de zoektocht naar die perfecte baan. Je leest en hoort het overal: maak gebruik van je LinkedIn profiel, profileer jezelf via Twitter, etc. Maar voor veel mensen geldt dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan. Zeker als je al veel tijd kwijt bent aan het daadwerkelijk schrijven van sollicitatiebrieven.

In deze blog volgen een aantal praktische en less time consuming tips om social media nu eens écht in te gaan zetten om die baan te scoren.

Google jezelf eens

Neem eerst eens plaats op de stoel van de recruiter of werkgever en Google jouw eigen naam. Zou je aan de hand van wat je op de eerste pagina ziet, die persoon willen spreken? Wat ‘vertelt’ Google jou over die persoon? Hoe ziet jouw online visitekaartjes eruit? Natuurlijk wil je niet dat die visitekaartjes in de prullenbak terecht komen. Je wilt dat zo’n werkgever nieuwsgierig wordt en jouw profiel aandachtig bekijkt en je daarna uitnodigt voor een gesprek!

Professionele en originele headline

Helaas zie ik nog te vaak ‘saaie’ LinkedIn profielen voorbij komen. Het begint al met de headline, de tekst helemaal bovenin, direct onder je naam. Meestal vermelden mensen alleen hun functie of de baan die ze zoeken. Je valt meer op door in de headline al iets over jezelf te vertellen, waarin je heel goed bent of wat je voor een bedrijf kunt betekenen. Als marketing manager kan je bijvoorbeeld zeggen dat je creatief en klantgericht bent, of dat je een scherp oog hebt voor marktontwikkelingen.

Laat zien wat je in huis hebt

Jouw passie, talenten en vaardigheden moet je ook duidelijk naar voren laten komen in de samenvatting op je LinkedIn profiel. Wanneer je vindt dat je commercieel, flexibel of stressbestendig bent, kom dan met een goed voorbeeld waaruit dat blijkt. Ook is het slim om regelmatig een update te plaatsen, waarin je laat zien wie je bent of wat je kunt. Bijvoorbeeld door te vertellen wat je die week gedaan hebt, maar je kan ook een link versturen van een interessant artikel dat je net hebt gelezen. Zo blijf je onder de aandacht van je netwerk.

Een andere manier waarmee je op LinkedIn kan laten zien wat je in huis hebt, is lid te worden van discussiegroepen. Inmiddels zijn er honderden verschillende groepen waarin je kan laten zien wie je bent en wat je wilt. Door actief mee te doen aan discussies kom je in contact met anderen mensen die jou wellicht weer verder kunnen helpen.

Tweedegraads netwerk

In mijn ogen ligt de grootste kracht van LinkedIn in het kunnen benutten van het tweedegraads netwerk. Dat zijn de mensen die in het netwerk zitten van jouw eigen netwerk. In dat tweedegraads netwerk zitten ongetwijfeld mensen die iets voor jou kunnen betekenen, maar die je nog niet kent. Dat netwerk is enorm groot. Ga maar na, stel dat iedereen een netwerk heeft van zo’n 100 mensen. Het tweedegraads netwerk bestaat dan uit 100 maal 100 personen (minus de onderlinge overlappingen). LinkedIn biedt je bovendien de mogelijkheid om selecties uit te voeren. Nadat je een aantal selectiecriteria hebt ingevoerd, tovert Linkedin in luttele seconden de namen boven water van mensen die voor jou interessant kunnen zijn. Wat recruiters doen, kan jij dus ook!

Sterker nog, in sommige gevallen kan je met LinkedIn zelfs een recruiter voor zijn. Je kan namelijk naast personen ook bedrijven op LinkedIn volgen. Op zo’n bedrijvenpagina vind je ook functiewijzigingen binnen de organisatie. Wanneer je dus ziet dat iemand een nieuwe functie heeft gekregen bestaat de kans dat die oude functie nog niet vervuld is. Cue for you om de HR afdeling eens te bellen met de vraag of zij wat kunnen vertellen over het werk op die afdeling! Ga in zo’n geval niet meteen hengelen naar een functie: je merkt al snel genoeg of de werkgever open staat voor een gesprek.

Aanbevelingen helpen

Veel mensen vertrouwen veel meer in wat iemand anders over een persoon zegt, dan wat de persoon zelf vertelt. Daarom zijn aanbevelingen op LinkedIn erg belangrijk. Ik merk dat veel mensen het lastig vinden om aanbevelingen te vragen. Maar bekijk het eens omgekeerd: vind jij het vervelend om iets aardigs te vertellen of te schrijven over een ander? Waarschijnlijk niet. Bovendien zul je waarschijnlijk, wanneer je van plan bent een nieuw mobieltje te kopen of ergens wil gaan eten, eerst informeren bij anderen of zij suggesties hebben. Wanneer mensen tevreden over je zijn, vraag hen dan gerust om een aanbeveling voor jou te schrijven. Hoe verser, hoe beter.

Een aantal zaken zijn dus essentieel:

  • laat zien wat je passie is
  • blijf authentiek en jezelf
  • deel je kennis en kwaliteiten met anderen
  • heb geduld…. het kan even duren voor dat mensen je gevonden hebben.

Kortom, laat anderen zien wat jou boeit, wat je leuk vindt en waar je hart ligt. Wanneer je dat consistent en bewust doet, dan wordt jouw online visitekaartje steeds duidelijker. Op een zeker moment komt jouw visitekaartje en jouw naam dan zeker bovenop de stapel liggen. Veel succes!



Er zijn nog geen reacties

Voeg jouw reactie toe