Combi van creativiteit en diepgang

didi-feuth

Didi Feuth (27) heeft een aparte studie speurtocht gedaan, maar zit nu gebakken. Sinds mei 2010 werkt ze als beeldredacteur bij Boomerang Create. ‘Hier vind ik die combi van creativiteit en diepgang. Dat dit samen gaat met veel humor en er niet teruggedeinsd wordt voor een kritische of recalcitrante uiting maakt het extra leuk.’

Kunstacademie en ‘de logische volgende stap’

Mijn hele studietijd heb ik gezocht naar de juiste combinatie waarbij ik zowel mijn handen als mijn hoofd kon gebruiken. Dat ik iets creatiefs wilde doen was ongeveer het enige wat zeker was over mijn toekomst. Op mijn 17e werd ik aangenomen op de kunstacademie. De droom dat ik de nieuwe Picasso zou worden had maar een jaartje nodig om woest verpletterd te worden. Dit was niks voor mij!

Een logische stap, die alleen ik logisch leek te vinden, was Psychologie studeren aan de universiteit. Deze studie heb ik, waar ik kon, naar mijn hand gezet door commerciële en media gerichte vakken te volgen. Ik kreeg de mogelijkheid in de mode te werken in Amsterdam en heb deze kans met beide handen aangepakt.

De creatieve omgeving zat als gegoten, maar na twee jaar werd mijn hoofd weer ongeduldig. Ik had zin om weer te leren, om te ontdekken en verder te gaan. Per toeval stuitte ik op de Hallo© Academie, een 1-jarige creatieve opleiding in concept ontwikkeling. Ik had het goud gevonden. Dit was de kers op mijn studietaart!

Grootste creatieve netwerk van Nederland

Sinds een half jaar ben ik de nieuwe beeldredacteur van Boomerang. Hier ben ik echt met mijn neus in de boter gevallen. Een groot deel van mijn tijd werk ik voor Boomerang Create, dit is het grootste creatieve netwerk van Nederland. 11.000 Creatieven zijn bij ons aangesloten en zenden werk in voor opdrachten die op boomerangcreate.com staan, beheren hun portfolio, vinden inspiratie in de blogs, op Twitter en Facebook en hebben contact met andere creatieven uit het netwerk.

boomerang-create

Recalcitrantie maakt het extra leuk

Als Beeldredacteur heb ik veel contact met de creatieven, beheer ik de beelden die op de site binnenkomen als ‘vrij werk’ of worden ingezonden bij de opdrachten en heb ik contact met opdrachtgevers. Samen met de klant zoek ik het winnende beeld van deze opdrachten uit. Er staan meer dan 44.000 ontwerpen online en wekelijks worden meer dan 100 concepten ingestuurd per opdracht. Elke twee weken selecteer ik 1 of 2 beelden die als nieuwe Boomerangkaart uitgegeven worden en ga ik op zoek naar 15 beelden die op posterscreens (grote digitale schermen die je ziet in café’s en restaurants) te zien zijn.

Wat ik belangrijk vind bij het selecteren van deze beelden is dat het mooi design is, dat er scherpe humor in zit of dat het bovenop de actualiteit zit. Ik denk dat deze uitgangspunten van Boomerang ook wel aansluiten bij mij als persoon. Hier zit die combi in van creativiteit en diepgang. Dat dit samen gaat met veel humor en er niet teruggedeinsd wordt voor een kritische of recalcitrante uiting maakt het extra leuk. Ik hou er wel van als dingen tegen de stroom in gaan.

Beter een gat in je cv...boomerang-carrieretijgert

Brainstormsessies met creatieven en klanten

Naast deze opdrachten voor klanten en tweewekelijkse uitingen organiseren we ook veel offline voor onze creatieven en klanten en hierin kan ik mijn drang naar conceptontwikkeling weer lekker kwijt. Zo hebben we een brainstormsessie met 3FM gehad voor Serious Request in het glazen huis. We hebben een workshop georganiseerd bij Pauw&Witteman voor een selectie creatieven die beelden maken die dagelijks in de uitzending te zien zijn.

Nu zijn we bezig met een project voor het Stedelijk Museum. Het is een open source project waar een groot netwerk aan (internationale) grafisch vormgevers, illustratoren, art-directors, schilders, etc. aan mee doen. Je kan het vergelijken met het fluisterspel van vroeger. Met één beeld als startpunt borduren al deze creatieven uit het netwerk voort op elkaars werk. Elke creatief geeft zijn eigen draai aan het werk van zijn voorganger, waardoor een beeldenreeks ontstaat die het creatieve proces wat zich in al die hoofden afspeelt blootlegt. De hieruit voortvloeiende designs morphen we tot één film, die is op 18 november tijdens een Play It! avond in het Temporary Stedelijk te zien.

Er zijn verder nog een hele hoop dingen binnen Boomerang waar ik me mee bezig hou, zoals de PR en marketing. Maar ik heb er voor gekozen om juist de dingen eruit te halen die mij als persoon het meeste aanspreken, waar ik de meeste energie van krijg en door geïnspireerd raak!

Tags: Ken jezelf, Marketing, What's next?
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Combi van creativiteit en diepgang'?