Dwars door de filters

wouter-glaser

Wouter Glaser (27) is sinds april 2010 in dienst bij Hyves als Communicatie & PR manager. Hij studeerde International Communication Management in Amsterdam en werkte na zijn studie voor MCS, PvdA en TBWABusted. Wouter is een van de drie genomineerden voor een Jonge Haan door het Genootschap voor Reclame.

Billboards en reclamezuilen

Communicatie. Het is het kernwoord waar onze samenleving om draait. Altijd en overal kunnen we met elkaar communiceren. Er is echter zo’n aanbod van communicatie dat iedereen een aantal filters aan heeft staan. Net als een spam filter. Of een zintuigelijke filter die bepaalde communicatie eruit filtert als nuttig of als waardeloos. Zo stond in het Parool van vrijdag 7 januari een artikel over de Belgische kunstenaar Deruytter die in New York mensen fotografeert bij gigantische billboards. Zijn mening, na 17 jaar mensen fotograferen bij deze reclamezuilen, is dat veruit de meerderheid deze negeert. De uitingen van adverteerders zijn simpelweg onderdeel geworden van het straatbeeld, net zoals je als Amsterdammer niet meer opkijkt naar het Paleis op de Dam wanneer je er langsrijdt in de tram.

Informatiepiramide

Het moeilijke van mijn vak als Communicatie & PR manager is dan ook het bereiken van mensen die andere mensen beïnvloeden, de zogenaamde ‘beïnvloeders’. Iedereen met een soortgelijke functie wil invloed uitoefenen op deze groep mensen, waardoor ze worden overladen met communicatieboodschappen. Mijn doel is om te zorgen dat mijn boodschap dwars door de filters aankomt bij deze opiniemakers en beïnvloeders. Daarbij maken persoonlijke relaties deze taak een stuk makkelijker. Een ontzettende open deur, deze uitspraak. Maar toch het benoemen waard. Want zonder goed netwerkbeleid, het frequenteren van netwerkborrels en het dagelijks Twitteren zou ik niet de helft voor elkaar krijgen. De volgende uitdaging is om te achterhalen hoe de informatiepiramide in elkaar steekt. Hoe sijpelt informatie van beinvloeder X naar medium Y? En op welke manier verpak je de boodschap?

Games, Partysquad en pizza

Het persbericht is wat voor brandweermannen water is. Via dit middel proberen PR bureaus al jaren de publieke opinie te beïnvloeden. Alleen zijn het aantal bureaus, merken en producten toegenomen en aan de andere kant redacties kleiner geworden. Iedereen wil aandacht waardoor het ene merk zichzelf nog betere capaciteiten toeschrijft dan het andere. In dit geweld moet je opvallen en dat is de grootste uitdaging van het hele vak. Want ondanks kennis van de informatiepiramide en je persoonlijke relatie moet je je boodschap zo verpakken dat de journalist er niet om heen kan. Een voorbeeld daarvan is deze infographic die ik aan het einde van het jaar heb laten maken op basis van informatie waar hoofdredacteur Nine Ludwig van Hyves toch al een stukje over getikt had voor Hyvers. Door de data in infographic formaat te versturen, leverde deze diverse online publicaties op en verscheen het bericht zelfs in dagblad Sp!ts.

hyves-infographic
Het Hyves jaar 2010 in feiten en cijfers

Wouter Bos

Maar genoeg theorie over het bereiken van beïnvloeders. Hoe ben ik bij Hyves terechtgekomen, vraag je wellicht af? Voor Hyves heb ik 5 jaar bij andere bedrijven gewerkt, waaronder in 2006 bij de PvdA als grassroots campaign manager. In februari van dat jaar bedacht ik, geïnspireerd door mijn scriptie over digitaal campagnevoeren in de VS, dat het wellicht goed zou zijn om Wouter Bos een plek te geven op Hyves. Aangezien Wouter Bos de eerste politicus was die vanwege campagneredenen gebruik ging maken van sociaal netwerk Hyves, was boegbeeld, directeur en toenmalig PR verantwoordelijke Raymond Spanjar nauw betrokken bij dit project. Het toetreden van Wouter Bos overtrad alle verwachtingen. Flash forward >> Vier jaar later werkte ik met veel plezier bij TBWABusted, een Marketing-PR onderdeel onder de paraplu van TBWA. Spanjar vroeg of ik langs wilde komen voor een gesprek. Een dag later had ik een contract getekend bij het grootste sociale netwerk van Nederland.

wouter-glaser-hyves-vvd-campagne
Met Mark Rutte tijdens het Hyves-chatdebat in juni 2010

Guitar Hero, flipperen en tafelvoetballen

Hyves is een interessant bedrijf wat in de afgelopen jaren ontzettend is gegroeid. Op dit moment staan er maar liefst 17 vacatures open (dus doe er je voordeel mee ;)) en wanneer deze ingevuld zijn werken er ongeveer 180 medewerkers bij het sociale netwerk. Dit staat in schril contrast met vijf jaar geleden toen Hyves werd bevolkt door twintig medewerkers. In de tijd die volgde is Hyves in rap tempo gegroeid. Echter niet alleen qua personeel maar ook op het gebied van unieke bezoekers, activiteit, serveruimte, inkomen en tafelvoetbaltafels. Dit laatste omschrijft de sfeer bij Hyves ten voeten uit. Na de lunch of tijdens de borrel kun je Guitar Hero spelen, flipperen, tafelvoetballen en pingpongen. Met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar zijn de medewerkers van Hyves nog jonger dan de gemiddelde Hyver is. Wat ook veel informeel vermaak met vrijdagmiddagborrels en af en toe een borrel buiten de deur of zelfs een paar dagen in het buitenland betekent.

hyves-kantoor
Tijd voor lunch op het Hyves kantoor (via DutchCowgirls)

Hyverangelie

In deze omgeving heb ik de afgelopen 9 maanden gewerkt aan het opzetten van een Communcatie & PR organisatie binnen het dit jaar gecreëerde marketingteam onder leiding van Remco Bos. De meest belangrijke mensen op het gebied van social media in Nederland zijn de afgelopen 9 maanden bij Hyves langs geweest (wel belangrijk maar niet geweest? Stuur dan een krabbel) om te zien wat Hyves drijft en waar wij mee bezig zijn. En het komende jaar staat in het teken van het verder verspreiden en uitdragen van het Hyverangelie.

Veel mensen, waaronder vrienden, denken dat de groei van Facebook ten koste gaat van Hyves, maar vooralsnog lijken de netwerken prima naast elkaar te kunnen bestaan. Sterker nog: sinds de komst van Facebook is Hyves alleen maar meer gegroeid. Afgelopen december hadden we ons bezoekersrecord van maar liefst 8,6 miljoen unieke bezoekers. Desondanks blijkt mijn grootste uitdaging het ongefilterd delen van informatie. Zowel met het publiek als de eerder genoemde beïnvloeder. Door gebruik te maken van de nieuwste ontwikkelingen lukt het met originele methodieken om door het filter heen te komen. Al is het een blijvend proces om de beinvloeder te bereiken. And while I am working, I am having fun.

Tags: Communicatie, Marketing
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Dwars door de filters'?