5 vaardigheden die elke IT-professional nodig heeft

click-by-Articulate-Matter-on-Flickr

Volgens Christian Verstraete, hoofdtechnoloog voor Cloud Solutions in HP’s Office of Strategy and Technology, heb je als IT’er van de toekomst, naast de laatste technische kennis en vaardigheden, ook sociale vaardigheden nodig om succesvol te zijn.

IT-afdelingen losten vroeger immers problemen achter de schermen op en trokken eindgebruikers hun aanpak zelden tot nooit in twijfel. Tegenwoordig zijn eindgebruikers goed op de hoogte en willen zij weten wat de IT-professional gaat doen en hoe hij het probleem denkt op te lossen. Er zijn andere kwaliteiten nodig om dat in goede banen te leiden.

En omdat de traditionele grenzen tussen servers, opslag en netwerken vervagen, zoeken bedrijven mensen met horizontale kennis en vaardigheden die alle terreinen bestrijken.

Het advies van Verstraete:  als je als IT-professional wilt meetellen, moet je de volgende kennis en talenten op je CV hebben staan:

Virtualisatie

De trend om te gaan virtualiseren omvat verschillende delen uit de ICT architectuur: van virtuele netwerken, virtuele switches, virtuele servers, virtuele opslag (storage) en software virtualisatie, tot cloud computing en virtuele desktops. Kennis van Service Based Computing en producten zoals VMware of Xen kan daarom nuttig zijn.

Mobiele technologie

Mobiele communicatie is op dit moment aan een razendsnelle opmars bezig (zie de video hieronder). Het verandert de manier waarop we met elkaar communiceren maar ook onze interactie met organisaties en zelfs fysieke producten. De vraag naar kennis van mobiele technieken zullen in de toekomst daarom alleen maar toenemen.
..

Automatisering

In plaats van op verzoek van een gebruiker een nieuwe mailbox aan te maken, kunnen IT-afdelingen tegenwoordig een zelfservice portal opzetten waar gebruikers dat zelf kunnen doen. Daarnaast worden steeds meer processen geautomatiseerd. Volgens Verstraete zijn er nieuwe experts nodig, zoals mensen die automatiseringsscripten kunnen schrijven.

Communicatie

Nu klanten steeds meer verstand van IT hebben, wordt je als IT-professionals gedwongen om betere service leveren. Door de groei van mobiele technologie wordt dit alleen maar gecompliceerder. Als je mensen met mobiele apparaten ondersteunt, staan ze immers niet naast je wanneer er iets mis is met hun smartphone. En daar zijn ‘soft skills’ voor nodig, zoals luistervaardigheid en goede gesprekstechnieken.

Risicobeheer

IT-professionals moeten een groot aantal risico’s evalueren en beheren. Tegenwoordig veroorzaken gebruikers bijvoorbeeld problemen voor hun bedrijf door hun IT-gebruik. “Heel veel mensen realiseren zich niet dat iedereen kan lezen wat zij op Facebook zetten”, stelt Verstraete. “Je kunt risico’s helaas niet meer volledig uitsluiten, dus je moet bepalen met hoeveel risico je kunt leven.”

Meest gezocht op…

Naast deze vijf belangrijke trends wordt volgens website Dice.com momenteel het meest gezocht op trefwoorden Java of Java developer of J2EE, .Net of .Net developer, business analyst, SharePoint of SharePoint developer, project manager, Oracle, DBA, C#, QA of kwaliteitsbeheer, iRise en PHP. De grootste stijgers in de lijst zijn Crystal SDK, PeopleSoft Security en NetApp.

Als je je bewust bent van de laatste trends en technologische vaardigheden die recruiters zoeken, kun je dat gebruiken in het ‘fine-tunen’ van je CV. Door het opnemen van de juiste termen op je LinkedInprofiel, vergroot je de kans dat recruiters je vinden.

Tags: ICT, Persoonlijke effectiviteit
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over '5 vaardigheden die elke IT-professional nodig heeft'?