Keywords: milieu en duurzaamheid

Ariane Kaper, DHV

Ariane Kaper, DHV

Ariane Kaper (26) studeerde Energy Science in Utrecht en is sinds 2008 duurzaam bouw adviseur bij DHV Real Estate. Ariane ging als student gericht op zoek naar een duurzame baan en creëerde uiteindelijk haar eigen functie.

Op zoek naar een baan

Ik heb altijd geweten dat ik iets met ‘milieu’ en ‘de bouw’ wilde doen. Een adviesbureau in de buurt dat aandacht besteedde aan milieu en duurzaamheid en internationaal opereerde, had mijn voorkeur. Op zoek naar een baan, waren dat dan ook de keywords die ik gebruikte tijdens mijn speurtocht op Google en duurzamevacaturebank.nl. Ook ben ik naar de carrièrebeurs van de TU Delft gegaan.

Uiteindelijk ben ik via een vriend bij DHV terecht gekomen. Hij liep daar stage en is nagegaan wie zich binnen DHV bezighield met duurzaam bouwen. Naar diegene heb ik direct een open sollicitatie gestuurd. Dat was de juiste stap, want ik werd aangenomen als projectmanager. Zelf heb ik vervolgens aangestuurd op adviseur duurzaam bouwen.

DHV en mijn functie

DHV is een advies- en ingenieursbureau dat diensten verleent en innovatieve oplossingen aanbiedt in o.a. bouw & industrie, gebiedsontwikkeling en milieu & duurzaamheid.

In Nederland zijn er veel gebouwen die niet meer voldoen aan de eisen van het bouwbesluit en vooral aan de wensen van hun bewoners/gebruikers. Daar mogen we in Nederland wel wat aan doen. Als duurzaam bouw adviseur ben ik aan het begin van het (bouw) proces betrokken om een duurzaam gebouw te realiseren. Dat betekent; begrijpen wat de gebruikers van het gebouw van hun huisvesting verwachten en een duurzaamheidambitie vaststellen. Ik ben degene die de technische details naar de klant vertaalt om zeker te zijn dat de behoeftes en oplossingen op elkaar zijn afgestemd.

Kennismaken is de sleutel tijdens je eerste maanden

Natuurlijk was ik dolblij en enthousiast om aan mijn eerste baan te beginnen, maar het kostte me wel erg veel energie. Ik moest voor mezelf de vraag beantwoorden waar ik goed in was en wat ik graag wilde doen. Omdat ik daar nog geen antwoord op had, gingen de dagen heel langzaam voorbij. Ik besloot om de eerste maanden goed rond te kijken in de organisatie en naar de mensen. Vervolgens heb ik de mensen die voor mij interessant leken om mee te praten, uitgenodigd om kennis te maken.

Als junior denk je dat de senioren het te druk hebben en dus geen tijd voor jou. Dit slaat nergens op. Senioren (en ook medioren trouwens) vinden het juist heel erg leuk om a) iets over zichzelf te vertellen en b) te weten te komen waar jij je mee bezig houdt. Op deze manier heb ik veel mensen gesproken die ik in mijn (toen) dagelijkse bezigheden niet zomaar was tegengekomen. Een kopje koffie doet wonderen en velen kom ik nu dagelijks tegen in mijn werk. Het voelt nu alsof de weken voorbij vliegen!

Tips voor andere studenten/starters:

Raak vooral niet in de war of depressief als je niet precies weet wat je wilt gaan doen. Probeer zelf een baan te creëren. Ik heb voor mezelf bedacht waar ik over 5 jaar wil zijn. Vervolgens heb ik gekeken naar welke tools, kennis en contacten ik daarvoor nodig heb. Daarna ben ik gaan zoeken naar een organisatie waar ik de juiste praktijkervaring op kon doen.

Mijn tip is dan ook dat het niet zo zeer gaat om de functie waar je voor aangenomen wordt: als je bij een leuke organisatie zit, komt de functie vanzelf wel. Het is wel heel belangrijk om bij een organisatie te werken dat je leuk vindt en aanspreekt. Je moet er ten slotte wel 40 uur per week werken. Vergeet dus niet bij een sollicitatie dat het bedrijf ook zichzelf aan jou moet verkopen!


Er zijn nog geen reacties

Voeg jouw reactie toe