What would Google do?

 

Sanne Kanis (29) studeerde Muziekwetenschappen en werkt sinds 2007 als Industry Analist bij Google Nederland. De missie om zoveel mogelijk informatie beschikbaar en toegankelijk te maken was voor haar een belangrijke reden om bij Google te solliciteren.

Maandag

De week wordt geopend met een meeting met het hele kantoor. Om eerlijk te zijn, niet mijn favoriete activiteit op een nog minder favoriet moment van de week. Maar goed – wel nuttig om inzichten van andere teams met elkaar te delen en de resultaten van de afgelopen week te bespreken. Het delen van kennis is belangrijk binnen Google en ook het opperen van nieuwe ideeën. Goede ideeën van medewerkers, ook van Googlers in Nederland, worden gebruikt om nieuwe producten te ontwikkelen, zoals de Google Barometer die collega Gijs en ik hebben bedacht en uitgewerkt (www.google.nl/barometer).

Dinsdag

Voordat ik aan mijn echte werk begin, installeer ik de WK-versie van Chrome, waardoor ik een gezellig oranje achtergrond in mijn internetbrowser heb. Ik ga verder met een voorstel voor een van onze klanten om hun online-marketing-strategie te verbeteren. Ze vragen vaak aan ons “What Would Google Do?” en dat is best een lastige uitdaging. Ik bespreek het voorstel met mijn team, die er hun eigen (lees: kritische) mening op hebben. Ondanks dat dergelijke discussies vaak tijd kosten en extra werk opleveren, is het wel hetgeen wat het werken bij Google uniek en superleuk maakt. Werken met slimme, authentieke, positieve en pragmatische mensen neem ik vaak voor lief, maar besef dat het een voorrecht is en het je kwaliteit van werk en ontwikkeling zeer ten goede komt. En het is ook goed voor de sfeer en gezelligheid.

Woensdag

Ik begin met het schrijven van feedback aan mijn team; per persoon moet ik hun ‘2 developmental points of feedback’ geven. In het begin vond ik het gek en Amerikaans, maar ik ben er na 3 jaar achter gekomen dat dit toch wel erg belangrijk is voor je persoonlijke ontwikkeling en je er een hoop van leert. Erna volgt een meeting met de andere 5 Industry Analysts van het kantoor om onze kennis te delen en elkaar tips te geven. Onze rol beschrijf ik zelf vaak als ‘strategisch sales support’; het ondersteunen van de sales-teams met kennis en inzicht door middel van de inzet van analyses, research en vindingrijkheid

google-kantoor
Op de fiets door het Google kantoor in Amsterdam

Donderdag

Ik begin met een video conference met Singapore, om door te spreken wat mijn belangrijkste activiteiten worden als ik daar een maand ga werken – een van de voordelen van het werken bij een internationaal bedrijf. We bespreken dat het accent van mijn bezoek vooral ligt op training en scalability. Ik zal nieuwe Industry Analysts gaan inwerken en hopelijk mijn kennis zo effectief mogelijk overdragen. Singapore is een opkomende markt; Nederland een volwassen markt en ik kan daarom vanuit dit perspectief helpen om hun werkzaamheden schaalbaar en efficiënter te maken. Voor mij nu nog wat abstract, maar het komt vast allemaal goed en ik heb er enorm veel zin in.

Vrijdag

Een goed begin – ontbijt met wentelteefjes! Belangrijkste mail wegwerken, vergaderen en dan op naar het bejaardentehuis. Deze dag staat in het teken van GoogleServe – wereldwijd doet Google jaarlijks mee met verschillende maatschappelijke projecten om haar steentje bij te dragen. Ik leer een nieuwe sport: koersbal en kijk toe hoe een stekeblinde mevrouw Broere de bal in een richting gooit. Wat zou het mooi zijn als Google daar op den duur ook iets voor bedenkt; Google Voice Search (het zoeken met de stem i.p.v. een keyboard- nog niet beschikbaar in NL) is wellicht het begin. De bijzondere dag wordt afgesloten met een borrel in het buurtcentrum en vervolgens in de kroeg.

Tags: ICT
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'What would Google do?'?