Je eigen e-coach… iets voor jou?

mac-attack-by-robby-mueller-on-flickr

mac-attack-by-robby-mueller-on-flickr

Je hebt ze ondertussen in allerlei soorten en maten. Naast de young professional-coaches, the good old NLP-ers, de spirituele coaches en ondernemerscoaches, heb je tegenwoordig ook zoiets als een e-coach. Een coach waar je via Skype, telefoon of e-mail contact mee hebt.

Mail-coaching (een vorm van e-coaching) lijkt in alles het minst op de welbekende face-to-face-coaching. Vergeet de leren fauteuil. Gewoon achter de computer je gedachten op papier zetten en wachten op een online reactie van jouw ‘e-coach’. En dat is nieuw. Minder dan 5% van de Nederlandse coachmarkt werkt nog maar online, terwijl dat wel ontzettend efficiënt, effectief en laagdrempelig is.

Laten we met het bewijs beginnen…

Coaching is een vrij jonge discipline en e-coaching al helemaal. Er is nauwelijks literatuur te vinden over e-coaching en het effect daarvan, en ook uit de praktijk komt nog weinig onderbouwde kennis. Wel is er onderzoek gedaan naar aanverwante gebieden. De Universiteit van Amsterdam, het Trimbosinstituut en de Universiteit van Tilburg hebben bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de effecten van e-therapie. De resultaten waren zeer positief: 80% van de trajecten was succesvol. Oke, oke… deze onderzoeken waren niet specifiek op e-coaching gericht (de uitkomst gaat dus niet één-op-één op), maar het laat wel zien wat de potentie van e-coaching is.

Maar goed nieuws: momenteel zijn er een aantal onderzoeken aan verschillende universiteiten (Tilburg, VU, Groningen) gaande over e-coaching als specifieke coachingsvorm. Deze onderzoeken richten zich met name op de effectiviteit van e-coaching. Wordt vervolgd dus!

Efficiëntie en effectiviteit

Ondanks dat het wetenschappelijke bewijs nog niet voor het grijpen ligt, kunnen we vanuit de praktijk al wel een aantal belangrijke dingen over e-coaching via de mail zeggen:

  1. E-coaching gaat sneller dan face-to-face coaching: je kan meerdere mails per dag sturen. Je hebt niet eens in de twee weken ‘eindelijk weer’ een afspraak. Hierdoor kan je het proces versnellen, sneller tot de kern van je probleem en dus ook sneller tot leren komen. Ook hoef je niet te wachten op je afspraak als je nù een issue hebt. Je kan je e-coach meteen mailen.
  2. Er is bij e-coaching meer tijd dan in een face-to-face gesprek, je hoeft namelijk niet primair te reageren op wat je coach je vraagt. Je kan alles rustig uiteen zetten op het digitale papier en ontwart en structureert zo gelijk je gedachten. Dit werkt heel verhelderend. En het helpt je reflecteren, ook omdat je het hele proces vaker na kan lezen.
  3. Je kent je coach niet, en daar heb je ook niet perse behoefte aan! Het geeft je een bepaalde sociale anonimiteit die er onder andere voor zorgt dat je je minder sociaal wenselijk opstelt. Het contact is niet minder intensief dan bij reguliere coaching, maar er is een afstand die vaak als zeer prettig en veilig wordt ervaren. Zo ga je sneller tot de kern van je vraagstuk, heb je minder last van sociale schaamte en zijn taboe’s gemakkelijker te bespreken.
  4. Je bent met je coachingsproces bezig in een zelfgekozen ruimte en op een moment dat het jou het beste uitkomt. Hoe prettig en efficient tegelijkertijd! Je kan reageren wanneer jij dat wilt en dat zorgt ook voor een betere concentratie en ‘aanwezigheid’ in het proces.
  5. De e-coach zelf is nauwelijks onderdeel van het proces. Hij of zij is er alleen maar in de teksten, de persoonlijkheid van de coach speelt geen rol in jouw leerproces. Je hoeft dus geen ‘klik’ met je coach te hebben!
  6. Met e-coaching is het gemakkelijker om succes-ervaringen op te doen, doordat je werkt met relatief kleine actiestappen. En dat maakt je leerproces natuurlijk extra prettig.

De kracht van het schrijven

In verschillende psychologische onderzoeken is aangetoond dat schrijven andere cognitieve processen in gang zet dan praten doet. Deze door schrijven in werking gezette cognitieve processen, dragen bij aan de emotionele verwerking van dat waar je mee bezig bent. Ze stimuleren je na te denken over je eigen handelen. Ook is het schrijven binnen een e-coachingstraject een repeterend, zichzelf herhalend proces met positief resultaat: je leest wat je schrijft, dit heeft invloed op je gedrag, wat dan weer invloed heeft op wat je de volgende keer zal schrijven, wat weer stimuleert tot reflectie. Een mooie loop, niet? En doordat alles zwart op wit staat is je hele coachingsproces altijd na te lezen. Je hebt als het ware je eigen zelfhulpboek geschreven en kan deze er altijd op na slaan in lastige tijden.

Ik ben overtuigd! Waar begin ik?

Bij e-coaching geldt hetzelfde als bij face-to-face coaching: zoek een coach uit in wiens kennis en kunde je vertrouwen hebt. Een voordeel van een e-coach: het hoeft niet ‘te klikken’ tussen jullie twee. Je zit immers niet tegenover elkaar en hoeft elkaar niet aardig te vinden om een werkbare situatie te hebben. Maar je wilt wel een professional! Waar je daarom op moet letten bij het zoeken naar een voor jou geschikte e-coach:

  1. Een goede e-coach is aangesloten bij één of meerdere beroepsverenigingen, zoals het NIP, de NOBCO, de NOLOC of de AbvC. Ook voor e-coaching geldt: het is een beroep, geen hobby.
  2. Welke studie- en werkachtergrond heeft je coach? Heeft hij of zij een coachingsopleiding gedaan of is het bijvoorbeeld iemand die jarenlange ervaring in een bepaalde sector heeft opgedaan? Misschien gebruik de e-coach een bepaalde methodiek, of juist niet. Verdiep je hierin en kies bewust.
  3. Diploma’s en beroepsverenigingen zijn niet heilig. Misschien heb je bekenden of collega’s die vol lof zijn over een bepaalde coach zonder certificaten. Let dan wel op de ervaring van de e-coach en kijk goed naar de doelgroep waar hij of zij mee werkt.
  4. Een goede coach werkt met een ethische code (bijvoorbeeld van het NIP of NOBCO) en op basis van vertrouwelijkheid. Niets over jou en jouw proces wordt openbaar gemaakt of gaat naar derden zonder jouw specifieke toestemming.
  5. Kies een e-coach die gebruikt maakt van een e-coachingsomgeving. Zo kan je de jullie mailwisseling gemakkelijk archiveren en teruglezen én werk je in een beschermde omgeving, waar niemand anders dan je e-coach en jij bij je mails kunnen.

Handig om te weten

Nu je weet waar je op moet letten enkele laatste tips over e-coaches:

  1. Maak duidelijke procedure- en tijdsafspraken met je e-coach. En bespreek ook vooraf het financiële gedeelte duidelijk. Bij e-coaching is het niet ongebruikelijk dat je van tevoren betaald.
  2. Het snellere spar-werk is lastig over de mail, wil je juist snelle een-tweetjes is e-coaching misschien niet het juiste middel.
  3. Het feit dat jij meerdere keren per dag een email stuurt, of nu, op dit moment, een issue op wilt lossen, betekent niet dat je e-coach daar altijd in mee kan. Ga niet de hele tijd op de refreshknop drukken: de e-coach reageert niet altijd à la minuut (dit ligt ook aan de afspraken die je met je e-coach gemaakt hebt over reactietijd)!

En, als je dit zo leest, is e-coaching dan iets voor jou? Of ken je misschien mensen die er al ervaringen mee hebben? Reacties op dit blog zijn erg welkom. Wil je er nou achter komen wat e-coaching jou persoonlijk op kan leveren, kijk dan eens op www.connectdots.nl.

Meer weten over e-coaching? Je vindt relevante bronnen en meer informatie op ecoachpro.nl, tilburguniversity.edu en itpreneurs.nl.


Er zijn 2 reacties

Voeg jouw reactie toe
  1. Nathalie van der Hooft

    Beste Eva,

    Mooi dat je aandacht vraagt voor online coaching, een inderdaad nog een onbekende (en daardoor vaak nog onbeminde) vorm van begeleiding. Ik zelf ben al online aan het coachen sinds 2009 en ik ben het niet met je eens dat er nog weinig literatuur over bekend is. Ik verwijs je graag naar de boeken van Mirjam Windrich (Het succes van Online Coaching & Mindful Analysis), de grondlegger in NL van online begeleiding. Zij werkt al sinds 2006 volgens een effectieve en onderbouwde methode, die gebaseerd is op diverse disciplines (zowel psychologisch als taalwetenschappelijk). Ok, het is wellicht (nog) niet evidence-based, zoals de wetenschappen dat graag zien, maar het feit dat er inmiddels honderden cliënten succesvol zijn begeleid (met 100% ‘therapietrouw’ en 0% uitval), spreekt m.i. boekdelen.

    Ik herken trouwens erg veel van wat je schrijft uit de methode van Mirjam Windrich (zie ook http://www.mirjam.nu). Heb je je daar ook door laten inspireren cq trainen? Een andere vraag die me daarover opkomt: hoe heb jij je laten scholen in e-coaching? Ik zie op je website daar niets over terug, terwijl je wel bepleit dat een goede e-coach een degelijke opleiding heeft gehad, waar ik het overigens geheel mee eens ben. Online werken heeft inderdaad niets te maken met face-2-face, er komen totaal andere kwaliteiten en vaardigheden van de coach bij kijken.

    Daarnaast spreek je jezelf wat tegen: je zegt dat het belangrijk is dat een coach is aangesloten bij een beroepsvereniging, om vervolgens 2 punten later te stellen dat aansluiting bij een beroepsvereniging niet heilig is. Wat bedoel je daarmee? Mijn ervaring met beroepsverenigingen is, is dat het niets zegt over de kwaliteit van de coach; er is weinig tot geen monitoring van de kwaliteit van de aangesloten coaches. Maar ik hoor graag andere verhalen.

    Dank alvast weer voor je reactie!

    Met hartelijke groet,

    Nathalie van der Hooft

  2. Eva Boswinkel

    Beste Nathalie,

    Dank voor je reactie! Te gek om te horen dat jij al drie jaar met succes aan het e-coachen bent, misschien is het leuk als je een blog over je ervaringen kan schrijven voor dit platform?

    Mirjam Windrich ken ik alleen ‘van Google’, dus een meer dan goede tip, haar boek. In mijn blog ben ik misschien niet duidelijk genoeg: met literatuur bedoel ik inderdaad wetenschappelijke literatuur, evidence based. Juist omdat de (e)coachingsdiscipline nog zo jong is, en soms nog zeer onduidelijk gedefinieerd, is er gewoon nog weinig wetenschappelijke onderbouwing van. Natuurlijk: wat werkt, werkt. Dus ik verheug me op het boek van Mirjam. Maar het is geen wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit.

    Ook bepleit ik niet in mijn blog dat een e-coach een e-coachingsopleiding moet hebben gehad, maar dat hij of zij een coachingsachtegrond moet hebben. Zoals jij als professional ook wel weet zijn er afgelopen jaar zo’n 50.000 nieuwe coaches/trainers ‘voor zichzelf begonnen’. Ik vind het inderdaad kwalijk dat een aantal daarvan geen enkele psychologische of coachingsachtergrond hebben.

    Ik begrijp uit je reactie dat jij vindt dat online werkende coaches iets heel anders doen dan face-to-face-coaches. Kan je daar meer over vertellen? Ik heb altijd veel gewerkt met geschreven taal (ik ben ook redacteur en bijvoorbeeld scriptiebegeleider)en ik vind online coachen een natuurlijke vervloeiïng van wat ik face-to-face doe. Maar misschien is dat ook wel omdat ik echt uit de internet-generatie kom, ik ben online ‘opgegroeid’. Het overgrote deel van mijn communicatie is altijd al online.
    Ik heb wel een groep online coaches om me heen voor intervisie overigens, zo houden we elkaar scherp.

    Wat betreft de beroepsvereniging: het is niet mijn bedoeling geweest mezelf tegen te spreken. Ik ben van mening dat je uit het grote woud van coaches het beste iemand kan nemen die aangesloten is bij een beroepsvereniging. Bij de meesten betekent dat verplichte intervisie of supervisie (je hebt absoluut gelijk dat dat niet bij allen het geval is), maar het betekent in ieder geval een bepaalde opleidingsachtergrond. Daarentegen, en dat bedoel ik met mijn tweede punt: beroepsverenigingen zijn niet heilig. Vind je via-via een goede coach zonder lidmaatschap, betekent dat absoluut niet dat het geen goede coach is. Maar het helpt wel selecteren in de grote brij:)

    hartelijks,

    Eva Boswinkel


Reageer