40 high potentials op expeditie

xchange-4

xchange-4

4 bedrijven en 40 high potentials gingen dit najaar voor de vijfde keer de uitdaging aan: een dag over de muren van je eigen bedrijf kijken. Annelotte Palthe (30), Senior Brand Manager bij Heineken: “Ik heb een enorme passie voor mijn werk en onze merken, maar ben natuurlijk ook nieuwsgierig hoe het er bij andere bedrijven aan toegaat en wat ik daarvan kan leren.”

Talent Xchange

Inspiratie opdoen en van elkaar leren: dat is dan ook precies de insteek van het talentprogramma van TNT, Philips, Ahold en Heineken, Talent Xchange. Sandra Schipper, Program Manager bij TNT: “Het idee achter dit initiatief: zet een groep jonge mensen bij elkaar, laat ze kennis maken en dan gebeurt er iets.” Tijdens de afsluitende bijeenkomst bij Philips in Amsterdam was dat te merken. Niet alleen werden de gestroomlijnde processen van TNT, de innovatieve kracht van Philips, de klantenfocus van Ahold en de marketingmachine van Heineken geprezen, maar ook op het gebied van loopbaan en leiderschap konden de talenten veel van elkaar en de aanwezige senior managers leren.

xchange-1

Experimenteer

“Mijn advies is: experiment and learn!” aldus Geert Verachtert, Country Manager Belux bij Philips die de bijeenkomst voor de veertig talenten opende. “Probeer je rugzak te vergroten door uit je comfort zone te stappen en nieuwe ervaringen op te doen. Vraag jezelf af: Wat is mijn ambitie op de lange termijn? Welke vaardigheden heb ik daarvoor nodig? En waar moet ik nog aan werken?” Geert begon veertien jaar geleden zijn carrière als Shopmanager binnen de Internationale Groothandel en maakte na zijn overstap naar Philips snel carrière binnen het concern. “Ik heb geleerd dat alles kan, als je zelf maar het initiatief neemt.”

Plezier in je werk

Het advies van Sonja Boelhouwer, AH Regiomanager Noord-West bij Ahold, voor de talenten is duidelijk: “Have fun! Je bent pas succesvol als je talent hebt voor de baan én het ontzettend leuk vindt om te doen. En als iets niet gaat zoals je wilt, vraag jezelf dan af: Waarom lukt dit niet? Wat heb ik hiervan geleerd?” Volgens Sonja is hard werken en resultaten neerzetten niet genoeg. “Bekijk jezelf door de ogen van de manager: Waar is hij of zij naar op zoek?”

talent-xchange-philips

Inspiratie

De afgelopen maanden hebben de talenten een dag bij elkaar mogen rondkijken. Soms met een concrete leervraag, soms alleen om de sfeer te proeven. Niels Hogenhout (35), Business Development Manager bij TNT: “Ik vond het inspirerend om te zien hoe klantgericht, commercieel en gedreven de mensen bij Ahold zijn.” Hij stond daarin niet alleen. Over en weer was er veel bewondering voor elkaars best practices, maar ook heerste de realisatie dat elk bedrijf tegen zijn eigen problemen aanloopt en dat dingen niet altijd gaan zoals de high potentials dat willen. De bereidheid om te delen en leren is volgens de organisatie juist ook de kracht van dit programma.

Leiderschap

Na het uitwisselen van ervaringen restte nog een laatste vraag voor de senior managers: “Wanneer ben je er klaar voor om leiding te geven?” Sandy Koning, Marketing Director Vrumona bij Heineken: “Zekerheid op content was voor mij een belangrijke factor, maar ga ook bij jezelf te rade waarom je leiding wilt geven.” Sandy werkte drie jaar als Country Manager in Trinidad & Tobago en leerde dat je als manager niet alles op je eigen (in dit geval: de ‘Nederlandse’) manier gedaan kan krijgen. “Ik kan het iedereen aanraden om een paar jaar naar het buitenland te vertrekken!”

Comfort zone

Al met al waren de deelnemers van de Talent Xchange het erover eens:  Het is goed om op deze manier eens ‘uit je comfort zone’ te stappen, inspirerend om door de gangen van een ander bedrijf rond te lopen en van andere best practices te leren.



Er zijn nog geen reacties

Voeg jouw reactie toe