Simon Jelsma Award voor YP's in non-profit

Simon Jelsma Award

Simon Jelsma Award

Steeds meer Young Professionals gaan voor een carrière in de non-profitsector. Over het algemeen geen vetpot, maar het gevoel ‘iets bij te dragen’ is voor velen een goeie compensator. Om deze ambitieuze Young professionals te ondersteunen en aan te moedigen, heeft Oxfam Novib de Simon Jelsma Award in het leven geroepen. Stemmen kan van 24 april tot 5 mei!

Simon Jelsma

De Award is vernoemd naar Simon Jelsma, de vorig jaar overleden oprichter van Novib (later omgedoopt tot Oxfam Novib) en de Nationale Postcode Loterij. Ter nagedachtenis aan deze bijzondere man wordt de Award uitgereikt aan een jonge Nederlander die zich, net zoals hij, inzet voor een wereld zonder armoede. De aanmoedigingsprijs staat dan ook voor ‘een rechtvaardiger verdeling van macht en welvaart; wereldwijd’ en levert (naast eer en respect) 3000 euro op.

Om in aanmerking te komen moeten kandidaten jonger dan 35 jaar oud zijn, een heldere visie op internationale samenwerking en ontwikkelingssamenwerking hebben, en kunnen aantonen al iets bereikt te hebben. Ook moet hun actie ‘groeipotentie’ hebben.

De kandidaten!

Inmiddels heeft Oxfam Novib 8 kandidaten geselecteerd die aan deze eisen voldoen.

Zo is Erik Bos de oprichter van Libre Foundation, een organisatie die opleidingen aanbiedt voor leiders van kleinschalige NGO’s in ontwikkelingslanden. Op deze manier wil hij bijdragen aan een betere wereld door het ondersteunen en ontwikkelen van competenties van (toekomstige) leiders.

Tabitha Gerrets is de oprichter van ID-Leaks, een informeel netwerk die politieke discussie bevordert. Leden informeren elkaar over interessante discussies en delen zij tips en tricks om zelf een constructieve bijdrage aan het debat te (leren) leveren. Daarnaast faciliteert ID-Leaks trainingen en workshops over discussies over ontwikkelingssamenwerking.

Helen Kranstauber is directeur van het Food Film Festival,  voortgekomen uit de Youth Food Movement.  Het Food Film Festival combineert de serieuze en kritische aspecten van de hedendaagse voedselproblematiek met het plezier en genot dat we beleven aan eten. Helen: ‘Een wereldverbeteraar hoeft niet te bezwijken onder de complexiteit van het probleem, onder gewetensvragen of radeloosheid van waar te beginnen. Aan tafel!’

Sanne Vroom werkt voor Timu Kota, een organisatie die de millenniumdoelen toegankelijk maakt voor jongeren, ouderen, bedrijven en anderen. Dit doen zij aan de hand van colleges, theater, workshops en hun reisprogramma: Millennium Travels. Met Millennium Travels reizen jongeren naar ontwikkelingslanden om elkaar te ontmoeten en wederzijds van elkaar te leren.

Hoewel de globale verbondenheid dankzij smartphones en internet is toegenomen, is de kloof tussen arm en rijk nooit zo groot geweest als nu. Daarom heeft Ton van de Beek Butch & Sundance Media opgericht: een groep van professionele nieuwe mediaspecialisten, die zich inzetten voor duurzaamheid, vermindering van de armoede en internationale ontwikkeling.

Presentatrice Georgina Kwakye vond ontwikkelingssamenwerking vaak veel te ingewikkeld: dat moest toch simpeler kunnen? Daarom richtte ze Pimp My Village op, wat met behulp van migranten uit ontwikkelingslanden een brug slaat tussen die landen en Nederland. Ze heeft Pimp My Village een innovatief donatiesysteem, waarbij je in een geanimeerd dorp heel specifiek kunt doneren.

Het brein achter ikkominactie.nl heet Bonny Vrielink. Deze site verzamelt acties voor een betere wereld en maakt het zo makkelijk en leuk om in actie te komen. Het idee erachter is dat ‘goed doen’ niet veel tijd en moeite hoeft te kosten, maar als iedereen iets kleins doet komen we samen een heel eind tot iets groots.

Veel merken maken, vaak buiten ons weten om, gebruik van kinderarbeid en hebben een slechte invloed op landschap en milieu. Niels Oskam richtte daarom Rank A Brand op waardoor consumenten erachter komen welke merken mens-en natuurlijkvriendelijk zijn. Niels is trots op de vele mensen die Rank a Brand maken tot een consumentenbeweging (brandwatchers) waar bedrijven niet meer omheen kunnen: zijn collega’s in Nederland en Duitsland, alle vrijwilligers, de bestuursleden, adviseurs, de mensen bij bevriende organisaties en alle donoren.

Alle kandidaten zijn een voorbeeld van ondernemerschap en maatschappelijke betrokkenheid, maar er kan er maar één de winnaar zijn! Laat ons even weten wie volgens jou de beste kandidaat is en waarom hij/zij een goed voorbeeld is van young professionals in de non-profit sector!

Stemmen kan tot 5 mei op site van Oxfam Novib of via bovenstaande linkjes. De verkiezing vindt plaats op 24 mei.


Er zijn nog geen reacties

Voeg jouw reactie toe