Verkoop jezelf in 1 minuut

stopwatch_by_purplemattfish

Je fietst door de stad, dagdroomt over je volgende carrièrestap, je loopt de kroeg in, zegt een paar vrienden gedag… en bam! Je wordt voorgesteld aan de directeur van jouw droombedrijf. Na het uitwisselen van wat beleefdheden, vraagt hij wat jij doet. Dit is jouw kans om een indruk achter te laten, maar wat doe jij…

Ben ik de enige die in zo’n situatie nét niet goed kon overbrengen wat ik doe en waarom dat voor hem van toegevoegde waarde zou kunnen zijn? Een gemiste kans, die makkelijk te voorkomen was door je ‘elevator pitch’ paraat te hebben. Oftewel: verkoop jezelf in 1 minuut.

De elevator pitch

Evelator wat? Eigenlijk betekent ‘elevator pitch’ niets meer dan jezelf in de lift verkopen. Het is een beknopte presentatie van wat je doet, waar je goed in bent en wat je ambities zijn. Het doel is niet: de ander te overtuigen dat jij de ideale oplossing voor zijn problemen bent (al is dat mooi meegenomen). Het belangrijkste doel is de ander nieuwsgierig genoeg te maken om eens verder van gedachten te wisselen. De spreekwoordelijke ‘voet tussen de deur krijgen’.

Vertel eens iets over jezelf

Dat doe je door jezelf helder, met passie en overtuigend in een paar zinnen neer te zetten. En deze vaardigheid heb je natuurlijk niet alleen in de kroeg of in de lift nodig. Het is een goede manier om tijdens een netwerkborrel, evenement of sollicitatiegesprek jezelf te presenteren. Een recruiter verwacht bij de vraag “Vertel eens wat over jezelf” immers niet dat je complete CV gaat opdreunen (die kunnen ze zelf ook wel lezen).

Wat maakt jou zo interessant dan?

Om te beginnen moet je duidelijk voor ogen hebben wat jij wilt overbrengen. Wat doe je precies? Wat heb je bereikt? Wat zijn je doelen? Wat wil je voor wie betekenen en waarom? Pak een leeg vel papier en schrijf alles op wat je te binnen schiet. Kijk ook eens naar de tips voor het ontdekken van jouw unique selling points.

quote-sanne-b-verkoop-jezelf-in-60-seconden

Betrap jezelf op clichés

Kijk nog eens kritisch naar wat je hebt opgeschreven. Wat maakt jou uniek? Er zijn duizenden ‘dynamische teamspelers’ (zie ook 10 Linkedin-buzzwoorden om te vermijden). Daarmee ben je niet echt onderscheidend. Of: echt niet. Kortom, vermijd clichés en maak concreet wat jou anders en bijzonder maakt. Aan het einde van de rit wil je dat de ander helder beeld heeft van jouw toegevoegde waarde, unieke kwaliteiten en expertise en wat jou als persoon kenmerkt.

Verkoop jezelf in 1 minuut: drie punten die jij wilt overbrengen

Tijdens media trainingen wordt wel eens gezegd: “Bedenk welke drie punten jij wilt overbrengen en begin daarmee. Wat de vraag van de interviewer ook is.” Wat wil je dat bij de ander blijft hangen? Als je er rekening mee houdt dat mensen 90% van je verhaal vergeten, wat is de 10% die ze moeten onthouden? Wat je ook doet, begin daarmee.

Pietertje, kom maar effekes wisselen jongen

Denk eens aan een van jouw favoriete reclames (ik vind ‘Pietertje’ van Calvé nog steeds briljant!). Waarom blijft deze reclame je bij? Adverteerders gebruiken technieken als verrassing, humor en emoties om de aandacht te trekken. Hoe val jij op tussen het ‘reclamegeweld’ van jouw concurrenten? Hoe kun jij deze technieken in je pitch gebruiken? Zie ook Made to Stick: wat is jouw plakfactor? voor tips om jouw boodschap memorabel te maken (Simplicity, Unexpectedness, Concreteness, Credibility, Emotions en Stories).

Schrijf het op en leg het weg

Het is handig om je elevator pitch eens op papier helemaal uit te schrijven. Leg het even weg en laat het eens aan anderen lezen. Wat het ene moment nog erg logisch leek, is in tweede instantie misschien toch wat te ingewikkeld of langdradig. Als dat bij jou het geval is: scherp je verhaal aan en oefen eens hardop.

Het hebben van iemands aandacht, al is het maar 60 seconden, is een kans die niet verspild mag worden. Als je het voor elkaar krijgt om de aandacht vast te houden, je boodschap kort, bondig en duidelijk over te brengen en jezelf daarbij van anderen te onderscheiden, zal je worden gehoord, begrepen en onthouden.

Reserveer deze week daarom eens wat tijd om jouw elevator pitch te schrijven (dan zal ik dat ook doen). Kijk ook eens naar de Harvard Business School’s Elevator Pitch Builder. Misschien dat je daarmee alvast wat op weg wordt geholpen.


Er is 1 reactie

Voeg jouw reactie toe
  1. Pitch2Grow

    Behalve opschrijven, aan anderen laten lezen en oefenen voor een spiegel, ben je bij een elevator pitch vooral gebaat bij feedback. Hoe zien anderen jou, komen die persoonlijke eigenschappen wel zo over zoals jij die bedoelt hebt?

    Tijdens een Netwerkworkshop van http://www.pitch2grow.nl krijg je niet alleen praktische tips aangereikt (Simplicity, Unexpectedness, Concreteness, Credibility, Emotions en Stories)maar kan je direkt toetsen of je ‘pitch’ blijft plakken.

    Ieder mens en iedere situatie is anders. Onderscheidend door jezelf te blijven, is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat jouw persoonlijke kwaliteiten en ambities, ‘aansluiten’ of een ‘aanvulling’ zijn voor een ander waardoor die zg. ‘klik’ ontstaat? Jezelf verkopen is belangrijk. Nog belangrijker is het wanneer iemand jou mag, ongeacht wat je doet of hoe belangrijk je bent. Een product verkoopt altijd beter als het door een ander wordt aanbevolen. Denk maar eens aan reclame waarbij bekende Nederlanders een poppetje voor de EK promoten en hoe grappig dat is! Mensen die jou mogen, zijn waardevolle ambassadeurs die jou kunnen helpen om succesvol te zijn.


Reageer