tip-druk-druk-druk-by-karolina-on-kaboompics

Afrekenen met druk druk druk: onderzoek de oorzaak en vind de oplossing

Druk druk druk! In mijn vorige blog beschreef ik hoe je dagelijks leven makkelijk een gevlieg wordt. Het sluipt er in. Onopgemerkt krijg je het steeds iets drukker. Mijn tip was om even te stoppen en stil te staan. Tijd voor mijn tweede tip om op een ontspannen manier productief te zijn.

Mijn tweede tip: onderzoek de oorzaak

Ja ik snap het, je bent druk. Het lijkt misschien niet het leukste om mee bezig te zijn, maar…

Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Dus wil je verandering, dan is vandaag een mooi moment om de stap te zetten en het anders aan te pakken. Hoe? Door van een afstandje naar jezelf te kijken. Liefst zo objectief mogelijk en zonder oordelen en onderstaande stappen te doorlopen.

Stel jezelf drie vragen om de oorzaak te achterhalen

Neem een half uur de tijd en noteer de antwoorden op onderstaande vragen in een notitieboek zodat je er daarna mee aan de slag kunt.

1. Wanneer voel jij je druk en gestresst?

Bekijk of je specifieke situaties kunt bedenken wanneer dit speelt. Schrijf de situatie op en kijk of je deze kunt ontleden met de volgende twee vragen.

2. Waardoor raak jij druk en gestresst?

Heeft dit te maken met de omgeving waar je in zit, de druk die je ervaart, de tijd, de mensen om je heen, de computersystemen die je moet gebruiken, de werkzaamheden, de mate van verantwoordelijkheid of moeilijkheid? Wellicht vind jij nog een hele andere oorzaak.

3. Wat doe jij als je last hebt van stress en druk bent?

Welke signalen zie of herken je bij jezelf?

Alle wijsheid die je nodig hebt, zit al in je

Bovenstaande vragen gaven je inzicht in de oorzaak van jouw druk zijn. Nu gaan we werken richting jouw oplossing. Het enige wat ook hier nodig is, is wat rust en tijd. Je kunt de oplossingen namelijk het beste uit jezelf halen. Hieronder help ik je daarbij.

Vind de oplossing: een praktische oefening

Pak weer je notitieboek en noteer onderstaande drie vragen elk op een aparte bladzijde. Zet vervolgens een opsommingsstreepje ‘–‘ onder elke vraag. Hierachter schrijf je straks jouw antwoorden.

  1. Hoe zou de ideale dag, een dag zonder druk en gestresst zijn eruit zien?
  2. Wat zou jou helpen om het druk en gestresst zijn te verminderen?
  3. Wat kan jij nu zelf doen om dit te realiseren?

Focus je nu volledig op het beantwoorden van de vraag bovenaan de eerste pagina en schrijf alles op wat er in je op komt. Zet steeds weer een nieuw streepje onder jouw vorige antwoord. Zo blijft jouw brein antwoorden geven. De eerste zeven antwoorden zijn meestal wat oppervlakkiger, daarna ga je automatisch een laagje dieper en komen de echte oplossingen naar boven. Dus neem ruim tijd de tijd voor elke vraag.

Zelf oplossingen zien en verschil maken

Leg je werk even weg maar blijf bij de oefening. Zet bijvoorbeeld een kop koffie of loop een rondje. Na deze korte pauze lees je per vraag wat je opgeschreven hebt. Het mooie is dat je deze antwoorden uit jezelf hebt gehaald. Je kunt dus vandaag nog beginnen met het maken van een verschil in jouw leven. Begin klein en maak een haalbare afspraak met jezelf. Combineer dit met de tips die ik in het vervolg van deze blog reeks met je deel en reken zo definitief af met druk druk druk.


Nog geen reacties

Voeg reactie toe

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail

Avontuurlijke training voor Young Professionals
Waar ga jij voor en wat houdt je nog tegen?
Zet die stap! Lees meer...