Sollicitatietip: de STAR-methode

Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
>> Voor (HR-)professionals <<
STAR staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat. Het is een veelgebruikte methode tijdens sollicitatiegesprekken. Zwakkere kandidaten hebben de neiging hun ervaring te generaliseren en kunnen niet exact aangeven wat ze in een specifieke situatie hebben bereikt. Hoe specifieker je antwoorden, hoe sterker je overkomt. Hoe je de STAR-methode goed inzet? Dat lees je hieronder.

De STAR-methode

Tijdens een gesprek krijg je vragen over je cv, goede en slechte eigenschappen, passies en ambities, veelal in de vorm van ‘Hier staat dat je ervaring hebt met… Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?’ Het doel is te laten zien dat je de perfecte kandidaat voor de functie bent. Voorbeelden kun je putten uit je studie, stages, bijbanen, commissies, etc. Als het maar relevant is.

Situatie

Beschrijf de situatie duidelijk en beknopt. Bijvoorbeeld: ‘In 2010 was ik sponsormanager bij roeivereniging X. Onze hoofdsponsor had zich plotseling teruggetrokken. Een groot evenement kon daardoor mogelijk niet doorgaan.’

Taak

Beschrijf wat precies jouw taak of rol was in die situatie. Bijvoorbeeld: ‘Het was mijn taak om op korte termijn nieuwe bedrijven te vinden die hun naam aan onze roeivereniging en het evenement wilden verbinden.’

Actie

Beschrijf wat je concreet hebt ondernomen. Bijvoorbeeld: ‘In plaats van het sturen van een standaard brief, heb ik geregeld dat onze topsporters clinics gingen geven bij de werkgevers van onze alumni. We maakten er een echt event van, waarbij teamspirit en prestatie centraal stonden.’

Resultaat

Beschrijf wat het resultaat van je actie was. Bijvoorbeeld: ‘Naar aanleiding van deze actie hebben we vier nieuwe sponsors geworven, waarvan één bedrijf zo enthousiast was, dat ze fors in onze topteams wilden investeren.’

STAR of STARR?

Soms wordt er ook weleens gesproken over STARR. De laatste R staat voor Reflectie. Recruiters zijn op zoek naar kandidaten die zowel zowel successen als mislukkingen kunnen analyseren en aangeven wat ze van de situatie geleerd hebben. Bijvoorbeeld: ‘Het resultaat van de actie was positief, maar ik heb er van geleerd dat ik beter had moeten communiceren met onze uittredende hoofdsponsor. Misschien had ik het tij nog kunnen keren.’

Tips

Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
>> Voor (HR-)professionals <<
Zorg dat je verschillende competenties een aantal voorbeelden paraat hebt en deze met iemand hebt geoefend. Lees daarvoor de functieomschrijving en website van de werkgever goed door en bedenk waar jouw kracht ligt. Waar is de werkgever naar op zoek? Creativiteit? Bereid een aantal voorbeelden voor van hoe je een probleem op een vernieuwende manier hebt aangepakt. Leiderschap? Bedenk voorbeelden van jouw leidende rol tijdens een studieopracht of in een commissie, etc.

Kortom, analyseer je (werk)ervaring, zodat je voor de meest uiteenlopende situaties een geschikt voorbeeld paraat hebt. En, blijf enthousiast en spontaan. Ook al heb je het voorbeeld al tien keer geoefend.

Ga jij binnenkort solliciteren? Bereid je goed voor en lees meer tips, artikelen en ervaringsverhalen van young professionals. 

Tags: Loopbaan, Scoor die baan, Sollicitatiegesprek, Solliciteren
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Sollicitatietip: de STAR-methode'?