houd je kantoorbaan gezond – careerwise – young professionals – millennials – gezonde kantooromgeving room-l9QPabiKKhw-unsplash

4 tips om je kantoorbaan gezond te houden

Bijna elk bedrijf gaat voor een fijne werksfeer en wil graag vitale werknemers zoals jij. De reden? Als het jou goed gaat, gaat het bedrijf goed. Ook voor jezelf is het fijn om je kantoorbaan gezond en leuk te houden. Maar hoe doe je dat? Hoe blijf je fysiek en mentaal sterk op kantoor?

1. Vind een werkritme

Een ritme vinden in het doen van je werk is belangrijk. Het geeft je een gevoel van overzicht en balans. Dat kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld door een vast werk- en pauzeritme aan te houden. De pomodortechniek is zo’n manier. Die gaat ervan uit dat je met korte focus-momenten lekker knalt, maar vooral ook regelmatig pauze houdt. Ook kunnen de theorie van Stephan Covey over de kiezels en de stenen en zijn bekende Time Management Matrix je hierbij helpen.

Wissel drukke werkperiodes sowieso af met voldoende rust. Uurtje geconcentreerd gewerkt? Sta op en ga even je benen strekken of ga naar buiten. Door een pauze van een paar minuten zorg je al voor meer concentratie tijdens de rest van je werk en minder opbouw van stress.

2. Concentreren doet iedereen op z’n eigen manier

Zoek jouw eigen manier om je te concentreren en houd je daar aan. Vaker thuiswerken of juist bij het geroezemoes van een koffietentje? Ga ervoor. Ook kan muziek je helpen om te concentreren. Muziek luisteren verhoogt je productiviteit. Het maakt je brein actiever en als dat gebeurt, wordt ruis beter weggefilterd. Niet alleen dat, want je krijgt ook een motivatieboost.

3. Zorg voor een goede houding

Kijk ook eens kritisch naar je werkplek en je (zit)houding. Een goede ergonomie kan je functioneren positief beïnvloeden. Kijk naar de details zoals de hoogte van je bureau, toetsenborden en beeldscherm tot en met het hebben van de juiste zithouding. Een interessant voorbeeld is het hebben van een zit sta bureau. Uurtje gezeten? Sta op en verstel je bureau zo dat je staand kunt doorwerken. Wissel dit natuurlijk af door weer te zitten of een half uurtje op een skippybal te werken of me core te versterken.

4. Maak gezondheid op kantoor bespreekbaar

Misschien heb je een kantoorbaan met strakke deadlines of hoge werkdruk. Je bent niet de enige. Wat dan enorm helpt om gezond te blijven is de dingen bespreekbaar te maken die je dwars zitten. Te lange vergaderingen? Een slechte werkplek? Onduidelijke opdrachten? Te veel taken? Vaak lijkt het alsof elk bedrijf transparant is, maar dat betekent ook dat jij deelt wat jouw gezondheid niet ten goede komt in je werk. Neem klachten van jezelf en je collega’s serieus en maak tijd voor het vinden van oplossingen om je kantoorbaan gezond te houden.


Dit artikel is gemaakt met input van albeka.nl


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...