4 tips om uit de ratrace te stappen-by Ibadah Mimpi- person-sitting-on-blue-hammock-surrounded-with-tall-trees-3230849

4 tips om uit de ratrace te stappen

De ratrace houdt velen van ons gevangen. Je bent slaaf van je agenda. Je moet van alles. Je hebt continu haast. Je staat continu aan. Je praat, loopt en eet snel. Je scrolt jezelf een weg door het leven. Je wordt overladen met prikkels. En je zoekt ze trouwens ook zelf nog op. Wat brengt dit je eigenlijk? Hoe ga je om met de stress? Wat zijn de gevolgen voor je lijf?

Je wilt uit de ratrace stappen maar je weet niet hoe

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen. Je kunt het groots en meeslepend aanpakken en het roer helemaal omgooien. Je kunt bijvoorbeeld je baan opzeggen. Je kunt verhuizen naar een plek waar je volledig anoniem bent. En waar je dus minder sociale druk ervaart.

Maar je kunt het beter minder rigoureus aanpakken. Kleine stappen: groot resultaat. Zodat je gelukkig bent met hoe jouw leven is. Het leven waarin jij zélf aan het roer staat. Hieronder mijn aanbevelingen om uit de ratrace te stappen.

1. Waarom doe jij mee aan de ratrace?

Ontdek waarom je het eigenlijk zo belangrijk vindt om aan de race mee te doen. Ergens kies je ervoor, anders zat je er niet in.

  • Wat zijn jouw overtuigingen over jezelf?
  • Wil je ergens bij horen door het zo druk te hebben?
  • Ontleen je jouw status eraan?
  • Waar loop je voor weg door steeds bezig te zijn?
  • Zit hard werken in je familiesysteem?

Het is belangrijk om te ontdekken wat de root cause is. De reden waarom je ín de race zit. En waarom je het lastig vindt om eruit te stappen.

2. Zorg goed voor jezelf: JIJ eerst

Goed voor jezelf zorgen is de basis van véél. In de race zitten, kan te maken hebben met pleasegedrag. Je bent dan bezig anderen een plezier te doen en daarbij vergeet je jezelf. Je vergeet vooral om je grenzen aan te geven. Of je bent bezig met het meer-en-beter-principe, dit wordt ook vaak geëtaleerd naar de buitenwereld. Het gaat over het nastreven van iets buiten jezelf.

Om uit de ratrace te stappen, is het belangrijk dat je eerst focust op jezelf. En dan vooral op hoe het intern met je gesteld is. Het is belangrijk om hier tijd voor in te plannen. Tijd waarin je kunt reflecteren. En tijd waarin je kunt waarnemen hoe het is. Besteed daar in ieder geval 10 minuten per dag aan. Als je hier geen 10 minuten per dag aan kunt besteden, heb je eigenlijk geen leven. Neem deze tijd bij voorkeur in de ochtend. Observeer hoe het met je gaat. Mediteer bijvoorbeeld een paar minuten. Besteed een paar minuten aan dankbaarheid. En besteed een paar minuten aan je focus voor de dag. Bonuspunten? Sluit je dag ook met dit ritueel af.

3. Van moeten naar willen

Je hebt het woord moeten al een paar keer voorbij zien komen. Want je moet steeds van alles. Dit woord heeft in mijn ogen een verlammend effect. Moeten voelt dwangmatig. Moeten voelt als iets tegen je zin in doen. Moeten verstikt.

Hoe kan je jouw aandacht richten op wat je wilt? Op die dingen die voor jou belangrijk zijn? En waar je energie van krijgt? Focus op waar jij voor kiest in plaats van op verplichtingen. En als de dingen die je moet niet als verplichting voelen: Hoe zou het dan zijn om het woord moeten uit je vocabulaire te schrappen? Dat geeft je namelijk een enorme vrijheid.

4. De gouden tip

En nu de gouden tip die weinig mensen toepassen: bewust ademen. Dit lijkt een enorme open deur en toch is het dat niet. Want ga maar eens na voor jezelf: hoe vaak ben jij bewust met je ademhaling bezig? Hoe vaak merk je op of je ademhaling ontspannen is en vanuit je buik komt? Of gestrest en hoog in je borst zit? Een hoge, versnelde ademhaling leidt ertoe dat je te veel koolzuurgas uitademt. Hierdoor blijft er weinig koolzuurgas in het bloed. Dit kan leiden tot benauwdheid en een opgejaagd gevoel. Of je gaat zweten en je hebt last van hartkloppingen. Bewust ademen helpt om je lijf gezond te houden.

Bonus

Er zit nog een groot voordeel aan bewust ademen. Als je met je aandacht bij je adem bent, kun je niet óók bezig zijn met je denkkermis. Ademen en mentaal lawaai tegelijkertijd is niet mogelijk. Als je leert om goed vanuit je onderbuik te ademen, ben je in contact met je kern. Met wat je echt wilt en met wat jij belangrijk vindt.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...