CWchallenge – Telefoondetox

#CWchallenge Telefoondetox: Zo pak je het aan

Ik wil afkicken van mijn smartphone, meer me-time, structureel eerder naar bed, stilstaan bij mezelf, gezonder eten … Maar ja, de waan van de dag neemt de regie al snel weer van me over. Daarom ga ik nu de uitdaging aan. De komende tijd onderwerp ik mij elke maand bewust aan een challenge. Doe je mee? Deze maand: de telefoondetox.


Maanden geleden kreeg ik op de redactie een recensie-exemplaar van het boek: Afkicken van de smartphone. Ik was meteen enthousiast, díe wilde ik wel doen. Want ik heb een haat-liefde verhouding met mijn telefoon. Liefde: want mijn telefoon betekent min of meer mijn hele leven: mijn bankzaken, mijn camera, foto’s bewerken, contact met vrienden en familie, agenda, mail, alles. Haat: want ik word wakker en grijp ernaar, spendeer te veel tijd op mijn telefoon en scrol alles nog eens langs voor ik in slaap val. Niet. Oké.

Pogingen tot telefoondetox

Oke, ik heb mijn best gedaan. Ik heb geen social media, behalve LinkedIn. Wat ik gedeeltelijk compenseer door mensen op WhatsApp te spammen met foto’s en continu mijn profielfoto te veranderen om toch nog iets van mijn leven te laten zien. Ik heb WhatsApp-meldingen uit staan, maar zit toch steeds te kijken. Waarna ik vergeet te antwoorden omdat ik dus met iets anders bezig ben. Dan denk ik: Ik antwoord zo! Wat dan meestal drie dagen later is wat iedereen super irritant vindt en waardoor ik stress krijg.

De afgelopen weken ben ik twee keer een aantal dagen offline gegaan. Gewoon: profielfoto weg, daar het woord OFFLINE en het leek me duidelijk. Het was één keer twee dagen omdat ik een nachtje weg was met manlief, en één keer een weekend omdat ik rust wilde. Het was nogal gek, maar het voelde vooral als vakantie. Even niets. Tot ik weer inlogde en al die app’jes zag en vooral: de vragen of het nog wel goed met me ging – iemand vroeg zelfs of ik depressief was. Dat vond ik schokkend. Maar niemand had me een sms’je gestuurd of even gebeld.

Waarom telefoondetox?

Een telefoondetox is om een aantal redenen belangrijk voor mij:

  • Ik wil offline leven – niet online
  • Ik wil gewoon níet die moeder zijn die al append achter de kinderwagen loopt
  • Ik wil níet die persoon zijn die op een verjaardag op z’n telefoon zit
  • Ik wil geen stress voelen door notificaties die ik uit heb staan maar me toch pushen ook al bedoelt niemand dat zo
  • Ik gun mijn hersenen meer rust – die leg ik hieronder even uit

Vóór het smartphone-tijdperk had ik af en toe nog even rust: op momenten dat ik in de bus zat, ergens in een wachtkamer moest wachten of in een rij stond. Er was simpelweg gewoon even niets te doen, en die momenten kwamen elke dag wel even terug. Momenten die mijn hersenen hard nodig hebben om de boel even goed op te slaan en stress te reduceren, lees ik in het boek Afkicken van de Smartphone. Die momenten hebben ik nu nooit meer. Op al die momenten grijp ik, volledig automatisch, naar mijn telefoon. Terwijl mijn telefoon een rustmomentje lijkt, kóst het ontzettend veel hersenactiviteit. Waardoor ik mijn hersenen uitput, meer stress ervaar, minder goed kan analyseren en minder connected ben met mezelf. Nogal belangrijke dingen vind ik.

Zo pak ik het aan. Doe je mee?

Ik hoop dat ik je inspireer om mee te doen! Eén maand detoxen, en dan de balans opmaken. Je kunt dit natuurlijk op verschillende manieren aanpakken: de heftigste manier is cold-turkey je telefoon uitzetten en over een maand weer aan. Dat is interessant, maar in deze maatschappij onmogelijk geworden. Ik heb mijn telefoon nodig als ik wil internetbankieren en om mijn werk te kunnen doen. Daarnaast is de kans groot dat ik na die maand op de oude voet verder ga. Dit kunnen jij en ik wel doen:

  • Installeer een app die je telefoongebruik registreert, zo krijg je meer inzicht in hoeveel uur je op je telefoon zit en waar je die tijd aan besteedt. Ik heb deze app geïnstalleerd.
  • Gooi alle apps van je telefoon die je niet of nauwelijks gebruikt, ze zorgen alleen maar voor prikkels of voor gevoelens als daar moet ik iets mee.
  • Bedenk wat je wilt bereiken met deze challenge: minderen, bewustere keuzes maken, een stok achter de deur om te stoppen met die ene game? Vul maar in.
  • Bedenk welke afspraken dit doel ondersteunen.

Hoe ziet jouw telefoondetox eruit?

Mijn doel is: echte rust creëren. Om dat doel te bereiken, ziet mijn telefoondetox er als volgt uit:

  • Geen telefoon tot half negen ’s ochtends – dat wordt een wekker kopen
  • Geen telefoon na acht uur ’s avonds – dochtertje in bed, werk gedaan, dé tijd voor manlief, studie en ontspanning
  • Telefoon op vliegtuigstand op zaterdag en zondag – ik gebruik dan alleen mijn camera

Valt wel mee, lijkt het. Ik ben benieuwd of het ook zo gaat voelen.

Stappenplan van de challenge

Deze challenge duurt een maand en ik houd dit schema aan:

  1. Eerste week: Ik verander niets aan mijn gedrag – ja dat klinkt als een aardige start toch? Zo kan ik gedurende die week data verzamelen in de app die mijn verbruik bijhoudt. Het doel hiervan is dat ik meer inzicht krijg in mijn eigen telefoongedrag.
  2. Tweede tot en met vierde week: Ik verwijder alle apps die ik niet gebruik, stuur mijn appcontacten de link naar deze challenge en houd mijzelf aan mijn eigen afspraken.

Update challenge

Ik begin vandaag, jij? De volgende challenge-update verschijnt over twee weken. Ik vertel je dan wat ik geleerd heb over mijn telefoongedrag en hoe de eerste week met telefoondetox is bevallen – misschien durf ik nog wel verder te gaan dan nu of staat het zweet al op mijn voorhoofd. Ik ben benieuwd.

Tip:

Doe je mee? Download dan deze afbeelding en stel hem in als profielfoto, zo weten je contacten dat jij even terug gaat naar de basics – jezelf.



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...