#CWchallenge – Dagboekschrijven

#CWchallenge Dagboekschrijven: De eerste inzichten

Ik wil afkicken van mijn smartphone, meer me-time, structureel eerder naar bed, stilstaan bij mezelf, gezonder eten … Maar ja, de waan van de dag neemt de regie al snel weer van me over. Daarom ga ik nu de uitdaging aan. De komende tijd onderwerp ik mij elke maand bewust aan een challenge. Doe je mee? Deze maand: dagboekschrijven. Hier vind je deel één: Zo pak je het aan. Dit is deel twee: De eerste inzichten. 


De afgelopen twee weken heb ik geschreven in mijn JEgeDAGteBOEK, en dat is behoorlijk interessant. Gedurende de hele dag zit je letterlijk in je leven: met alle emoties, dagelijkse succesjes, tegenvallers en regeldingen. Tijdens het dagboekschrijven stapte ik daar even uit. Alsof ik mijn eigen leven opeens zie zoals op een foto of vlog. Je brengt even afstand aan en dat leidt tot inzicht.

Mijn ontdekking

Voor het dagboekschrijven kun je natuurlijk elk notitieboek gebruiken, maar in mijn dagboek zit ook een dagelijkse slaapnotitie. Het kost twee seconden tijd en automatisch vulde ik die in. Als ik nu terugkijk naar de afgelopen twee weken, zie ik dat ik elke nacht een halfuur slaap te kort kom. Een halfuur lijkt niet boeiend, maar opgeteld voor twee weken is dat toch 7 uur slaap! Bijna een volle nacht slaap te kort. Natuurlijk is 8 uur slaap per nacht een gemiddelde, maar toevallig doe ik het aardig goed op dat gemiddelde. Tijdens onze vakantie zorgde ik ervoor dat ik elke nacht minimaal 8 uur sliep, het liefst iets meer. Ik was na twee weken helemaal uitgerust. Nu is onze vakantie drie weken geleden, en ik ben inderdaad meer moe. Logisch, want ik werk weer. Maar ik denk dat dat halfuurtje per nacht toch meer doet dan ik denk. Zonder het dagboekschrijven van deze maand was het me waarschijnlijk veel later opgevallen. Iets om op te letten de komende twee weken!

Inzicht door dagboekschrijven

Door het dagboekschrijven neem je even afstand van je eigen leven. Je stapt er even uit; waardoor je er op een heel andere manier naar kijkt. Daardoor krijg je waardevolle inzichten en ben je beter instaat om een naar gevoel te duiden. Dit ontdekte ik afgelopen dinsdag heel concreet. Dinsdag is de dag dat ik het beste aan mijn persoonlijke doelen kan werken. Ik heb dan de halve middag en de avond zonder dochter en zonder werk. Ik probeer dan zoveel mogelijk te studeren en ook even tijd voor mezelf te pakken met een boek of film. Zo ook afgelopen dinsdag: ik wist al precies wat ik ging doen. Maar aan het eind van de dag had ik geen goed gevoel, was ik gestrest en had ik veel minder gedaan dan ik had gewild.

Tijdens het schrijven vroeg ik aan mijzelf hoe dat gekomen was. Conclusie: Ik had ook boodschappen gedaan wat veel langer duurde dan gepland omdat ik kennissen tegenkwam, er was iemand aan de deur geweest, ik was gebeld en ik belde zelf ook nog iemand en ondertussen had ik mijn mail gecheckt. Echt totaal niet wat ik in mijn hoofd gepland had. Wat stom! Ik heb zeven uur in de week zonder dochter én zonder werk, en in die uren had ik mijzelf niet afgeschermd om daadwerkelijk aan mijn eigen doelen te werken. Dus, komende dinsdag: Deur op slot, telefoon uit en fijn studeren. Egoïstisch? Nee, meer een vereiste om mentaal gezond te blijven.

Dagboekschrijven met een doel

Nu heb ik van de week ook kennisgemaakt met een andere manier van dagboekschrijven. De afgelopen twee weken heb ik op de traditionele manier in mijn dagboek geschreven. Een korte samenvatting van mijn dag met soms enige reflectie. Prima en heel leerzaam. Maar je kunt dus ook een dagboek bijhouden, gefocust op jouw persoonlijke doel. Om te beginnen schrijf je dan op wat jouw doel is, waarom je het doel wilt behalen, en het belangrijkst: hoe jij dat doel gaat bereiken. Dat is al gaaf, want als jij opschrijft hoe jij jouw doel gaat behalen; is de kans al groter dat je het daadwerkelijk ook gaat bereiken. Puur omdat je er extra over nagedacht hebt. Door stapjes op te schrijven wordt je doel opeens uitvoerbaar. Vervolgens kun je in het dagboek opschrijven wat je er elke dag aan hebt gedaan. Lees je dat na een week terug, dan wordt het veel zichtbaarder wat je al hebt bereikt. Dit zorgt ervoor dat je tussendoor minder snel opgeeft. Want waarom geef je op? Omdat je denkt: ik haal het toch nooit. Al die moeite… Ik zie toch geen resultaat… Door per dag kort op te schrijven wat je aan je doel hebt gedaan, en dan terug te lezen, stimuleer jij je eigen motivatie. Daarnaast wordt het ook heel zichtbaar wat je vooruitgang is.

Het vervolg van de #CWchallenge dagboekschrijven

De komende twee weken ga ik gewoon door met wat ik al deed: namelijk elke dag dagboekschrijven. Ik ben benieuwd of ik nog een nieuw inzicht op doe. Daarnaast ga ik mij nog verdiepen in welke soorten dagboeken er eigenlijk bestaan. Het dagboekschrijven rondom een doel vond ik erg inspirerend. Er zijn vast nog andere themadagboeken die jou en mij kunnen helpen. Als ik mooie input vind, maak ik nog een aparte overzichtsblog. Succes met schrijven komende twee weken, ik hoop dat je mooie, nieuwe inzichten mag opdoen!



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...