Dromen en doelenplanner ©Judith Noordzij – Careerwise – DSC1755

De 7 beste agendatips voor 2020

Een nieuwe agenda: leeg, maar trappelend om gevuld te worden met leuke afspraken, doelen, dromen… Als tiener stond ik uren voor de schappen, want de keuze voor een agenda was van wereldbelang. En stiekem nog steeds. Een goede agenda kan je jaar maken. Daarom vind je in deze blog de 7 beste agendatips voor 2020.

1. Van verplichtingen naar dromen

Hoe kan het dat je het jaar vol doelen, dromen en goede voornemens begint, en je eind januari al omkomt in de verplichtingen? Waarom heb je doelen en dromen, en voer je ze niet uit? Negen van de tien keer door tijdgebrek. Een nieuwe agenda is dus het moment om tijd in te plannen voor wat je echt wilt. Dus: niet gelijk allerlei afspraken met anderen in die maagdelijke agenda zetten. Maar eerst tijd inplannen voor je doel. Blok bijvoorbeeld elke dinsdagavond om aan je doel te werken; een heel jaar lang. Dat heeft verschillende voordelen:

  • Je hebt rust in je hoofd, want je weet wanneer je aan je doel kunt werken
  • Door een vaste dag te kiezen, zie je vooruitgang
  • Je omgeving kan er beter rekening mee houden: op die avond ben je niet bereikbaar
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen doordat je structureel aan je doel werkt
  • Je bent gelukkiger doordat je tijd hebt voor jouw doel

Extra tip: blok ook één hele week in 2020 om aan je doel te werken. Ga op fotografiereis als je beter wilt leren fotograferen, sluit je op in een klooster en werk aan dat boek, en vul maar in…

2. Schrap en kies bewust

Heb jij je agenda in de hand, of word je geleefd door je agenda? Het eerste heeft uiteraard de voorkeur. Dán sta je aan het roer van je eigen leven. Als jouw agenda overstroomt van afspraken, voelt een week vooral als overleven. Dan moet je schrappen. Niemand kan élke avond ergens naar toe en overdag fris en fruitig aan het werk zijn. Iedereen heeft oplaadtijd nodig. Maak een lijst van verplichtingen en afspraken die steeds terugkomen. Wat kan je schrappen? Want een keer een afspraak afzeggen om bij te slapen is oké, maar lost je moeheid en je geleefd worden niet op. Een terugkerende afspraak afzeggen, dát geeft pas echt lucht. Moeilijk. Ja. Maar nu is je kans: een nieuw jaar, een nieuwe agenda, wat ga jij er mee doen? Wees lief voor jezelf.

3. Schrijf met potlood

Een paar weken geleden keek ik treurig naar mijn weekoverzicht. Ik had alles netjes opgeschreven, toen wijzigde er van alles. Resultaat: een warboel. Gevolg: onrust in mijn hoofd. Een simpele tip met veel rust en overzicht tot gevolg is om met potlood te schrijven. Wijzigt er iets, gum je het zo weg. Zo blijft het er clean uitzien, waardoor je meer rust ervaart en meer overzicht hebt.

4. Koop een stevige agenda

Je vindt misschien een enorm gezellige agenda, hij is alleen niet zo stevig. Maakt niet uit, denk je… Maar halverwege het jaar loop je met een agenda zonder kaft en een zootje papieren aan een draadje. Niet echt motiverend, professioneel of overzichtelijk.

5. Papier of online?

De één zweert bij een online agenda, de ander houdt stevig vast aan een papieren versie. Ik ben van het papier, maar vind vooral uit wat het beste bij jou past. Het fijne aan online is dat alles synchroniseert, je makkelijk een afspraak wijzigt en kunt uitrekenen hoeveel uur je ergens mee bezig bent. Het voordeel van papier vind ik dat je het echt voelt. Door een afspraak op te schrijven, ben ik er op een andere manier bij betrokken dan wanneer ik iets online inplan. Er is meer tijd voor reflectie en een gek tekeningetje in de kantlijn. Maakt niet uit of je voor online of voor papier kiest, zolang je maar weet wat bij jou past.

6. Reflecteer met een agenda+

Je agenda is een spiegel van je leven. Dé plek dus, om zo af en toe te reflecteren. Dat kan in je online-agenda door urenmanagement. Op papier kan je goed reflecteren door een agenda+ aan te schaffen, bijvoorbeeld:

  • Dromen- en doelenplanner: Een agenda waarin je elke week en elke maand verschillende vragen voorgelegd krijgt. Wat wil je deze week bereiken? En wat zijn 3 positieve intenties voor komende maand? Zo ben je niet alleen aan het plannen en afspraken aan het aflopen, maar word je ook steeds verplicht om na te denken over wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Ontwerper Judith Noordzij had een burn-out, en is sindsdien bewust bezig met wat ze wel en niet doet. Een agenda+ door ervaring dus. (Let op: er is één verkeerde druk gedrukt. Heb jij deze druk? Vraag dan een gratis nieuw exemplaar aan via deze link)
    Dromen en doelenplanner ©Judith Noordzij - Careerwise
  • Flow Planners: Een Flow Planner is ook een agenda+ met elke week vragen om te reflecteren, notitieruimte en moodtrackers. Heb je eenmaal een agenda+, dan wil je niet meer zonder en voelt een gewone agenda kaal en onpersoonlijk. Deze agenda+ heeft voor elke dag een tijdspad, zodat je alles bij de juiste tijd kunt invullen.
    Flow Planner Careerwise Agenda Young Professional 2

7. Plan rust in je agenda

Simpeler kan het niet: plan rust in. Waarom zou je een afspraak bij de fysiotherapeut wél in je agenda zetten, en een afspraak met jezelf niet? Concreet een afspraak met jezelf inplannen, vergroot de kans dat je ook daadwerkelijk aan je rust toe komt. Want als jij rust inplant op 4 januari en iemand belt en stelt 4 januari voor, dan kan jij zeggen: Helaas, dan staat er al een afspraak. En kom je aan je rust toe. Want we kunnen in 2020 afspraken maken met en voor iedereen. Maar ook met en voor jezelf. Dan wordt 2020 pas écht jouw jaar.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...