blur-buildings-busy-406600-opgejaagd-gevoel-by-justin-franssen

Met deze 5 tips kom je van dat opgejaagde gevoel af

Een opgejaagd gevoel, lichamelijke uitputting, concentratieproblemen, faalangst, woede, piekeren en pijnklachten zijn volgens de GGD allemaal signalen dat je wel eens een burn-out kan hebben. Het opgejaagde gevoel wordt meestal omschreven als een onbehagelijk gevoel van tintelen. Meestal merk je dat als eerste in je rug en borst. Het vreemde gevoel van spanning zorgt er voor dat jij je rusteloos en opgejaagd voelt en dat je niet lekker in je vel zit. Veel mensen weten dat deze verschijnselen een teken kunnen zijn van een burn-out, maar werken ondanks deze symptomen stug door totdat ze simpelweg niets meer kunnen. Bizar eigenlijk, want als je 39 graden koorts en een heftige neusverkoudheid hebt, ontken je toch ook niet dat je misschien wel een griepje onder de leden hebt?

Negeren van stressverschijnselen

Het is heel belangrijk om iets te doen aan dat opgejaagde gevoel en andere stressverschijnselen. Een burn-out brengt namelijk schadelijke langetermijngevolgen met zich mee. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, en kan de cognitieve functies zoals het werkgeheugen en reactiesnelheid verminderen. Niet te spreken over de impact die het langdurig thuiszitten op je sociale leven kan hebben. Heb jij last van burn-outverschijnselen? Dan kan je dus het beste zo snel mogelijk jouw probleem aanpakken.

1. Hou het niet voor jezelf

Door bijvoorbeeld jouw gedachten te delen met mensen in je omgeving, of ze op te schrijven, kan je de druk verlichten. Daarmee kunt u niet direct het hele probleem oplossen, maar wel stappen nemen om het gevoel van opgejaagd-zijn te verminderen.

2. Zet stressvolle bezigheden op een laag vuurtje

Als je niet meer productief kan zijn, is het belangrijk om bepaalde bezigheden even op pauze te zetten. Je kunt dan meer tijd besteden aan activiteiten waar je van ontspant. Zolang je duidelijk communiceert wat jouw beweegredenen zijn, zal je zien dat mensen hier begripvol op reageren. Neem gewoon even wat gas terug.

3. Blijf in beweging maar ga vooral niet te hard

Lichaamsbeweging helpt bij het verminderen van stressklachten en is ook nog eens goed voor je conditie. Zelfs als je last hebt van lichamelijke uitputting, kan een korte wandeling alleen al goed voor je zijn. Maar, ga niet enorm fanatiek sporten! Doe je dat wel, dan maakt je lichaam alleen maar meer stresshormonen aan.

4. Denk na over de oorzaak en mogelijke oplossingen

Door met anderen te praten over hoe je burn-out bent geraakt krijg je vaak nieuwe inzichten. Als je een overzicht hebt van de factoren die jouw burn-out beïnvloeden, kan je ook naar oplossingen toe werken. Op deze manier kan je stressvolle situaties die jou veel energie kosten vermijden.

5. Breng jouw oplossingen in de praktijk

Ten slotte kan je proberen om jouw verantwoordelijkheden weer op te pakken en de bedachte oplossingen in de praktijk te brengen. Dat kan ook betekenen dat je moet stoppen met bepaalde activiteiten, als deze te veel stress veroorzaken. Probeer geluk niet te vinden op de plek waar je het verloren hebt!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...