Effectiever omgaan met je energie – 9 tips

Effectief omgaan met je energie – 9 tips

1. Opladen is niet hetzelfde als niets doen

Om effectiever om te gaan met je energie is het belangrijk uit te vinden hoe je jezelf oplaadt. Opladen doe je natuurlijk door rust, maar ook door dingen te doen waar je energie van krijgt. Voor de één is dat beweging, voor de ander iets creatiefs, schilderen, theater, dans. Ben je extravert? Dan laad je op door onder de mensen te zijn. Gezelschap geeft je energie. Introvert? Zorg dan voor alleen-tijd. Thee, bank en boek. Geniet!

Wil je effectief omgaan met jouw energie? Wissel dan inspanning af met jezelf opladen. Opladen kan je doen op twee manieren: door rust en door energie gevende activiteiten.

2. Meer inspanning betekent niet meer of beter resultaat

Een bekende denkfout: harder werken is beter. Soms heb je juist een verschuiving van je focus nodig om tot een beter resultaat te komen. Dus niet harder werken, maar je aandacht beter richten. Als leidinggevende is het bijvoorbeeld een kunst om niet alles naar je toe te trekken. Durf andere hun fouten te laten maken. Bedenk steeds bij wat je doet: is dit input gericht? Of gericht op resultaat? Stap uit de collectieve reflex van hard werken en ga voor hard resultaat.

3. Ontwerp je ideale dag- en weekritme

Je leeft lang niet altijd in een ideaal ritme. Maar door je dag- en weekritme eens goed uit te denken, is de kans groot dat je er vaker dichtbij in de buurt komt. Bedenk eens nu eens voor jezelf: als alles meezit, hoe wil jij dan het liefst dat jouw week eruit ziet? Hoeveel momenten neem je dan voor jezelf, sport, vrienden, werk, je partner of gezin?

4. Vergroot je batterij door effectief omgaan met energie

Vergroot je batterij. Denk aan ouderwetse Nikkel-Cadmium batterijen, die moesten echt leeg zijn voordat je ze opnieuw ging opladen. Als ze niet echt leeg waren, werd de capaciteit snel minder. Dit werkt ook ongeveer zo voor de menselijke energie. Zoek een fysieke uitdaging waarbij je af en toe je grens opzoekt. Dat kan intens en rustig. Zware krachtsport, of lang wandelen. Je fysieke en mentale energie gaan hand in hand. Train je lijf en verbeter daarmee je brein. Lees daarover eens werk van Erik Scherder.

5. Plan je ontspanning

Kijk eens in je agenda, meestal staat die vol met activiteiten. Maar zet je er ook wel eens een blok niets doen in? Voor je het weet slibt alles dicht. Je bent altijd wel bezig met iets. Maar waarmee eigenlijk? Als je tijd inplant om echt niks te doen, heb je op elk moment meer focus. Dit maakt je productiever.

Als je meer tijd zou besteden aan nadenken over wat je doet en minder tijd verspilt aan bezig zijn, ga je veel effectiever om met je energie.

6. Sporten niks voor jou?

Dit hoor ik vaak. Ik geloof dat je dan gekozen hebt voor de verkeerde sport. Bedenk eens rustig voor jezelf: wil je in een team, of alleen sporten? Wil je duursport doen? Fietsen, (hard)lopen, rustig zwemmen. Of explosieve (kracht)sport? Boksen, crossfit, gewichtheffen, squash. Wil je training of liever een spelletje? Er is enorm veel aanbod. Met de juiste begeleiding is er ook voor jou iets waar je lol in kunt krijgen! Lol krijgen in sport kost tijd, gun jezelf dat.

7. Gun je brein rust

Heel simpel, leg je telefoon op tijd weg ’s avonds en laat hem bijvoorbeeld liggen tot na het ontbijt. Is het écht nodig dat je alles de hele tijd zit te checken? Wees zuinig op je mentale energie, verspil die niet aan social media.

Wil je beter slapen? Lees ’s avonds een boek, na 21.30 geen schermen meer en geen koffie na 16.00.

8. Leer je lichaam kennen

Je hoort het vast vaker: het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam. Voorwaarde daarvoor is alleen wel dat je de signalen van jouw lichaam leert herkennen. Wat voel jij bij stress? Kan jij in je lijf aanwijzen waar je een ongemakkelijk gevoel ervaart? Een manier hiervoor is sporten maar ook bijvoorbeeld meditatie of haptonomie. Zowel in actieve als in rustige toestand ontwikkel je zo een sterker lichaamsbewustzijn.

9. Stop met tolereren van je energielekken

Vaak tolereer je dat sommige dingen nou eenmaal energie kosten. Maar kan je er echt niks aan doen? Bedenk eens wat je meer oplevert, een conflict maar wel een energielek minder of aardig gevonden worden en doorgaan met dingen waar je niet gelukkig van wordt?

Vaak, als je eenmaal besloten hebt om iets eindelijk aan te pakken, denk je achteraf: was dat nou zo moeilijk? Wees milder voor jezelf, stop met het wegcijferen van jezelf en je eigen belangen.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...