Elke dag mediteren, hoe houd ik dat vol?! 5 tips Careerwise meditate-by-ben-white-unsplash

Elke dag mediteren, hoe houd ik dat vol?! Het lukt je met deze 5 tips

Meditatie. Inmiddels doen veel mensen het en we weten wel: het heeft zoveel positieve effecten op onszelf, de gezondheid en de kwaliteit van leven dat het eigenlijk gek is om het niet te doen. Maar elke dag mediteren lijkt toch een opgave. Ik beloof je dat het met deze 5 tips gaat lukken!

Genoeg redenen om te mediteren

Voor de lol heb ik ooit een lijst gemaakt met 50 positieve effecten van (dagelijks) mediteren. Je zou denken dat dit wel genoeg redenen zijn hè, om iedere dag vijf tot zestig minuten van mijn tijd te wijden aan meditatie? Nou… eigenlijk niet! Hoewel ik dus verrekte helder op het vizier heb waarom het goed voor me is, is het toch een gebrek aan discipline dat me soms nekt. Dat lees ik bij jullie ook terug als de grote uitdaging. Ken je bijvoorbeeld dat je het mediteren pas weer oppakt als je in een mindere periode zit? Eigenlijk veel te laat! En dat je het zo makkelijk laat zitten als je toch al lekker in je vel zit? Toch zijn er een paar belangrijke redenen om die discipline juist wél op te brengen.

Elke dag mediteren

Elke dag mediteren zorgt ervoor dat je minder diep wegzakt in een mindere periode. Je gedachten en gevoelens kunnen namelijk minder makkelijk met je op de loop gaan als je het elke dag doet. Meditatie is een soort reset knop waar je geest rustiger van wordt. Door dagelijkse oefening word je er beter in en zo wordt het mediteren makkelijker. En dus ook leuker!

Niet altijd een onverdeeld genoegen

Soms kan meditatie een kleine struggle zijn. Zo gaat het soms gewoon. Zeker in het begin. Gedachten blijven de controlekamer overnemen en je ervaart een onrustig gevoel in je lijf. Misschien voel je tijdens de meditatie de behoefte om andere dingen te gaan doen. Dit wordt zoveel minder als je je erin traint. Op den duur gaat het bijna vanzelf. Je merkt dan ook dat je door de dag heen meer mindful bent. Dat je op kleine, mooie dingen om je heen let. En de dingen die je doet, met veel meer aandacht doet dan daarvoor. De kwaliteit van elke dag is beter als je gemediteerd hebt!

5 Tips die ons helpen vol te houden

1. Vaste tijd

Kies een vast tijdstip. Als je meditatie inbouwt in een van je dag rituelen, wordt het vanzelf een gewoonte. Bijvoorbeeld direct na het tandenpoetsen. Of net als je wakker wordt. De meest krachtige of effectieve tijd om het te doen is trouwens ook de ochtend. Je meditatie heeft zo op je hele dag positieve invloed. Omdat je net wakker bent, is je nadenk-geest nog minder actief. Als je deze rustige staat van zijn met meditatie langer doortrekt, blijf je het in je dag makkelijker ervaren. Probeer maar eens midden op de dag te mediteren: gaat vaak moeilijker omdat je brein dan al helemaal in die nadenk-modus zit.

2. Begin klein

Meditatie vraagt training. Als je een marathon wilt lopen begin je ook niet direct niet met veertig kilometer rennen. Bedenk daarom voor jezelf: wat wil en kan ik opbrengen in het begin? Committeer je zowel aan het aantal minuten per dag, als het aantal dagen dat je dit vol gaat houden. Maak het behapbaar. Begin dus bijvoorbeeld met elke ochtend vijf minuten mediteren. Ik doe dat heel simpel: ik ga op een stoel zitten, zet de muziek uit en de timer van mijn telefoon aan. Dan richt ik mijn aandacht naar binnen en hoor de wekker vanzelf als de meditatie klaar is. Neem je bijvoorbeeld voor om dit tenminste dertig dagen achter elkaar te doen. Je kunt als het gelukt is een nieuw plan maken.

3. Kalender

Wat mij erg hielp is het bijhouden van een dertig dagen meditatiekalender. Gewoon zelf gemaakt. Bij iedere dag staat een positief effect van meditatie; heel motiverend om elke dag te lezen! En zoals veel vrouwen ben ik echt zo’n lijstjes- en doorstreep freak. Dan is het leuk om met een marker op je kalender te zien hoeveel dagen je het al volhoudt. Geeft een goed gevoel en helpt ook in het volhouden.

4. Beloning

Sommige mensen helpt het om iets leuks in het vooruitzicht te stellen. Als ik elke dag mediteren zo lang volhoud, dan mag ik van mezelf... Bijvoorbeeld een yoga-abonnement? Bijkomend voordeel is dat je in veel yogalessen al een paar minuten mediteert. Handig! Of misschien wel mijn boek: Blonde Boeddha – een leeg blond hoofd. Daarin vertel ik met veel zelfspot over hoe ik dacht dat meditatie níets voor mij was. Maar door het toch te doen en vol te houden, merkte ik dat het een van de aller-krachtigste tools is om de kwaliteit van mijn leven te vergroten.

5. Soort meditatie

Kijk goed wat voor meditatie bij jou past. De een gaat het liefst hardlopen en maakt daarbij heel bewust het hoofd leeg. De ander gaat graag simpelweg zitten en sluit zijn ogen voor een eindje innerlijke waarneming. Weer een ander wordt liever persoonlijk begeleid. Dan is een geleide meditatie een heel goede keuze. Daarvan zijn er een hoop te vinden. Weer iemand anders doet het liever in groepsverband, dan zijn meditatieklasjes ideaal. Kijk dus welke vorm het beste bij je past. Want hoe beter de methode aansluit, hoe makkelijker je het volhoudt. Je kunt ze natuurlijk ook afwisselen als dat bij je past. Heel veel succes met mediteren!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...