aerial-beverage-caffeine-972533-herstel-werken-na-burn-out-by-justin-franssen

Herstellen van een burn-out: wanneer kan ik weer aan het werk?

Ben je aan het herstellen van een burn-out? Misschien vraag je je af hoe lang het duurt voordat je weer terug aan het werk kan. Het liefst wil je morgen weer beginnen maar je lichaam bepaalt wanneer je verder kan. Ben je na een paar dagen rust of een lange vakantie dus weer in staat om het oude werk weer op te pakken? Het antwoord is een keiharde nee. Als je burn-out bent dan zit je een lange tijd thuis, ben je niet in staat om te werken en zul je zeker het eerste jaar een lage kwaliteit van leven hebben.

Volledig burn-out? Dan lig je er nog wel even uit

Ik kan het helaas niet mooier maken dan dat het is. Stel jij bent volledig burn-out dan ben jij volgens Arboned gemiddeld 243 dagen ziek thuis. De eerste maand van deze 243 dagen ben je tot niets in staat en hoef je niet eens aan werken te denken. In die periode heb je veel fysieke en mentale klachten en het leven is even geen pretje. Na de eerste drie maanden kan je rustig gaan beginnen met werken op therapeutische basis. Dat wil zeggen dat het werk doet je doet jouw herstel moet bevorderen. De ervaring leert dat teruggaan naar werk vaak het tegenovergestelde te weeg brengt: je schiet weer in de stress of in de vermoeidheid. Daarom kan je het beste beginnen met twee keer per week twee uur werken en dat langzaam verder opbouwen. Na een jaar voel je je waarschijnlijk weer wat beter, maar je hebt in totaal twee jaar nodig om volledig te herstellen.

Wanneer kan je verder werken?

Dit is natuurlijk een gemiddelde. Het kan ook zijn dat jij je na een paar maanden een stuk beter voelt, of dat je na een jaar nog steeds niet in staat bent om die twee keer twee uur te werken. Vaak heb je dan te maken met heftigere psychische problemen: trauma’s, conflicten of andere ingrijpende levensgebeurtenissen. Je kan bijvoorbeeld onmogelijk herstellen als je met je oude werkgever of collega’s erge ruzie hebt, maar wel op die plek uren probeert op te bouwen.

You can’t find happiness in the same place you lost it, zegt dr. Geri Puleo.

Zij ziet dat mensen met een burn-out vaak niet alleen hun baan opzeggen, maar de sector waarin ze omgekiept zijn vaarwel zeggen.

Kies voor de duurzame weg

Je hoeft natuurlijk niet per definitie je hele leven om te gooien na een burn-out. Er zijn werkplekken en werkgevers waarbij je gerust kan herstellen. Luister goed hoe je lichaam reageert op je pogingen. Daarmee bedoel ik: luister naar je klachten. Als ze heftiger worden, dan ben je niet op de juiste plek, of ben je te hard van stapel gelopen. Zie het als een rookmelder. Die moet je scherp afstellen en bij elk beetje rook tref je maatregelen. Probeer de hele dag door te voelen hoe het staat met je klachten. Worden ze erger? Dan moet je plat liggen en rusten! Als je door blijft gaan zullen je klachten erger worden en dan duurt het herstelproces alleen maar langer.

Geduld, loslaten en jezelf overgeven is iets wat een burn-out je zal leren. Je kán jezelf vastklampen aan je trots en je constant verzetten tegen ziek zijn, maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op. Succes!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...