Meer balans bij thuiswerken bereik je zo – by Fauxels – shallow-focus-photo-of-woman-using-a-laptop-3182792

Meer balans bij thuiswerken bereik je zo

Doordat ik thuis werk, is er geen onderscheid meer tussen mijn privéleven en mijn werk. Pauzes nemen is ingewikkeld, alles loopt continu door. Ik heb geen eigen werkplek. We hebben maar één bureau en die is al bezet. Dus ik gebruik de keukentafel, waar iedereen me stoort. Ik snak naar tijd voor mezelf, maar dat komt er helemaal niet meer van. Ik heb ook geen reistijd meer waarin ik even kan afschakelen. – Herken je dit? In deze blog lees je hoe je meer balans bij thuiswerken bereikt:

Meer balans bij thuiswerken

Bovenstaande uitspraken heb ik de afgelopen week veel gehoord van mijn klanten en mensen in mijn netwerk. Al die vragen draaien om de vraag: Hoe krijg ik meer balans bij thuiswerken? Daarom hierbij zeven tips die je helpen om je balans te behouden, juist nu je [meer] thuis werkt.

1. Bepaal je begin- en eindtijd en houd je daaraan

Doe alsof je wel naar kantoor gaat en bepaal een vaste begin- en eindtijd. Bepaal vooraf hoeveel uur je wilt werken op een dag. Je kunt de gebruikelijke kantoortijden aanhouden of je eigen tijden bepalen. Als jij je eigen tijd bepaalt, is het makkelijker om de tijd te vergeten, dus bewaak je grenzen dan extra goed. Je kunt bijvoorbeeld het alarm van je telefoon in stellen om jou te herinneren aan je begintijd, pauzes en eindtijd.

2. Focus op de gevraagde resultaten

Wat moet jij precies aan het einde van de dag opleveren? Wat zijn de doelstellingen waar je naartoe werkt? Meestal ben je druk met minder relevante zaken. Breng focus aan op wat belangrijk is en impact maakt. Zorg dat je begint met de zaken die zeker af moeten zijn. Zo voorkom je uitstelgedrag, en kun je aan het einde van je werkdag makkelijker de stekker eruit trekken, want je hebt het gevraagde opgeleverd.

3. Neem bewust tijd voor jezelf

Door het thuiswerken heb je voor je gevoel geen tijd voor jezelf. Er is altijd wel iets wat je zou moeten doen. Je werk is namelijk binnen handbereik. Neem toch bewust tijd voor je zelf, bijvoorbeeld door voldoende pauze te nemen. In ieder geval tussen de middag, en bij voorkeur na iedere 60-90 minuten werken. Het beste werkt het om ook daadwerkelijk even op te staan en van je plaats te komen. Ga tussen de middag naar buiten, even de natuur in. Je voelt je dan verfrist, je bent weer even tot jezelf gekomen.

4. Start met een ochtendritueel

Voor mij is het ultieme moment voor mezelf ’s morgensvroeg, wanneer iedereen nog slaapt. Het moment om te mediteren, om te bepalen waar ik me die dag op ga richten. Daarna doe ik een korte work-out. Dat moment voor mezelf, werkt de hele dag door. Ik kan alles veel beter aan. Dus wil jij een betere balans? Zet je wekker iets eerder. Je kunt wel wachten met dat moment voor jezelf ’s avonds, als alles gedaan is, maar hoe vaak komt het er dan van?

5. Creëer je eigen werkplek

Een veelgehoorde klacht is: Ik word heel veel gestoord, want ik heb geen eigen werkplek. Ik zit aan de keukentafel en iedereen komt continu langs lopen. Vraag jezelf dan af waar je een werkplek zou kunnen creëeren. Het hoeft geen grote, fantastisch vormgegeven kamer te zijn. Als je maar ergens ongestoord, op een ergonomische manier kunt werken. Misschien kan je een bureau zetten op zolder, een stukje van een kamer afschermen met een mooi scherm en daarachter je bureau zetten, etc.

Maar bovenal, wat doe jij zelf om niet gestoord te worden? Reageer je continu wanneer iemand langsloopt? Sta je op om brood te maken, omdat je toch in de keuken zit? Of zit je met je oortjes in naar speciale focusmuziek te luisteren, wanneer je aan een belangrijk stuk werkt? Dat laatste werkt in ieder geval een stuk beter. Kijk dus ook naar jouw eigen houding.

6. Stel grenzen

Waarschijnlijk de allerbelangrijkste tip voor het bewaken van jouw balans. Stel grenzen en communiceer deze naar alle betrokkenen. Dus naar je baas, collega’s, klanten, lief en kinderen. En misschien zelfs je hond. Vertel iedereen waar ze aan toe zijn.

Wanneer ze je wel kunnen storen, en wanneer niet. Wanneer werk jij, wanneer werk jij niet. Wees op de momenten dat je niet gestoord kunt worden consequent, dus beantwoord geen vragen, geen telefoon en laat je niet storen. En dat gaat twee kanten op: wanneer jij werkt, kan jouw gezin je in principe niet storen. Net als toen je nog op kantoor zat. En wanneer jij niet werkt, kunnen jouw collega’s jou niet storen. Op de momenten dat het wel kan, ga je op zaken in.

Belt je collega als je net een boterham aan het eten bent? Dan bel je dus later even terug.

7. Neem tijd om af te schakelen

Mis je de tijd die je nodig had om van en naar kantoor te reizen om af te kunnen schakelen? Sluit dan het einde van de dag op een andere manier af. Denk bijvoorbeeld aan een blokje om, aan het einde van de dag. Je papieren en computer letterlijk naar een andere plek brengen en opbergen is ook een fijne afsluiting. Vast bepalen waar jij je morgen op gaat richten kan daarnaast rust geven. Maak een nieuw ritueel waarmee je de dag graag afsluit. Zodat je echt iets hebt om je op te verheugen; en reden te meer om te stoppen met werken.

Zorg voor ontspanning ‘s avonds en in het weekend

BONUSTIP: Blijf je het lastig vinden om die laptop op tijd dicht te doen? Weet dan dat het werk nooit af is. Er komt altijd wel iets nieuws. En vraag je af hoe belangrijk is dit, waar ik me nu druk overmaak, over vijf jaar?

Het makkelijkste is om buiten jouw werk iets te plannen wat je echt leuk vindt. Iets waarvoor je graag stopt met werken. Denk aan een terrasje, of lekker uitgebreid koken. Als je voor ontspanning zorgt, en dit inplant in de avonden en in het weekend, is het een stuk makkelijker om meer balans bij thuiswerken te creëren.



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...