Emoties omarmen by Daphne Muller

Omgaan met emoties – hoe doe je dat?

Je emoties omarmen. Hoe doe je dat? Want je gevoelens zijn waardevolle richtingaanwijzers. Toch gooien we er vaak een grote putdeksel op. Wanneer heb jij besloten dat het beter was om niet meer te voelen of je emoties niet meer te uiten? Of is dat er net zoals met roken ingeslopen? Dat is wat ik mijzelf afvroeg toen ik overspoeld werd met emoties die ik jaren niet meer ervaren had.

Overlevingsmechanisme

Waarschijnlijk heb je, net zoals ik, in je leven een gebeurtenis meegemaakt waarbij het veiliger was om niet meer te voelen. Op dat moment heeft dit overlevingsmechanisme je door een moeilijke tijd heen geholpen. Je bent alleen vergeten dat je dit weer af mocht leren. Althans, zo werkte het bij mij.

Emoties zijn juist heel waardevol. Als je weet hoe je met je gevoelens om kan gaan dan kunnen het richtingaanwijzers zijn en geven ze duidelijke (reddings)signalen af. Zonde als je die mist toch?

Emoties omarmen

Wat mij opvalt is dat zelfs het woordenboek geen eenduidige omschrijving geeft over gevoelens en emoties. Misschien worden emoties ook wel bepaald door zowel je gedachten als je lichaam. Gevoelens en emoties, zijn zowel te ervaren in je hoofd (geestestoestand) als in je lijf (een pijnlijk gevoel), aldus het woordenboek. Vaak zeggen mensen ook, dat is een gevoel; niet in woorden te omschrijven. Als we zeggen dat we onze emoties; angst, verdriet en dergelijke moeten omarmen. Omgaan met emoties dus. Hoe kunnen we dat doen als we niet weten wat ons gevoel of emoties zijn? Hoe werkt dat nu eigenlijk?

Alles wat je geen aandacht geeft, verdwijnt vanzelf

De eerste stap bij het opmerken of ervaren van emoties of gevoelens is: het mag er zijn. Bijvoorbeeld: ik ben verdrietig en dat is oké. Zonder oordeel benoemen wat er aan de hand is. Zodat je beter kan omgaan met je emoties, ze krijgen de ruimte. Wanneer het de ruimte krijgt er te mogen zijn, dan verdwijnt het vanzelf weer. Alles wat je aandacht geeft groeit, is een veelgehoorde uitspraak. Eén die ik er graag aan toe wil voegen is: alles wat je geen aandacht geeft, verdwijnt vanzelf. Ook je nare gevoelens nemen dus af als ze er mogen zijn. Fantastisch toch?

Hoe voel je je?

Ieder moment van de dag kan je jezelf veranderen. Hoe mooi zou het zijn als je vandaag voor het eerst oordeelloos je emoties en gevoelens aanschouwt. Benoemen of opschrijven: ik voel dit en dat mag er zijn. Je koppelt hiermee je gedachten en je gevoel aan elkaar. Je gevoel mag er zijn. Daarmee heb je al de eerste stap op weg naar je verandering gezet. Je emotie mag er zijn. Hoe vaker jouw emoties op bezoek mogen komen, des te vertrouwder ze worden.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...