Marleen Das (28) studeerde Business Studies in Amsterdam en werkt bij Philips als Community Manager. Tijdens de Race of the Classics for Young Professionals (#ROTCYP) is zij namens team Philips,net als in haar werk, verantwoordelijk voor Social Media.
Multinational met Nederlandse Roots
Sinds juni ben ik in de functie van Community Manager Benelux als Marketing Management Trainee werkzaam bij Philips. Ik wilde heel graag voor een multinational werken, maar dan wel voor een met Nederlandse roots en ook nog een die als werkgever goed bekend staat. Waarom dan gekozen voor een traineeship bij Philips? Het traineeship in Marketing Management sprak me heel erg aan en biedt heel veel ruimte voor eigen invulling. Bovendien vind ik het domein waarin Philips zich bevindt erg relevant: ‘Innovatie’ en ‘Health & Wellbeing’. En hoe is het dan als je echt bent begonnen? Tot nu toe is het precies waarop ik gehoopt had. Ik ga elke dag met heel veel plezier naar mijn werk, heb mijn eigen projecten en veel verantwoordelijkheid. Met de groep van trainees hebben we regelmatig een borrel of een training waarbij alle mogelijkheid is om ervaringen te delen.De mogelijkheid om aan een activiteit zoals de REES mee te doen is nog eens een extra plus!
Alle stakeholders meekrijgen in social media
In mijn dagelijkse activiteiten als Community Manager Benelux ben ik bij vrijwel alle social media activiteiten in de Benelux betrokken. Ik houd me bezig met het opzetten van een social media strategie en de implementatie daarvan in de organisatie. Daarnaast ben ik samen met mijn communicatie collega’s verantwoordelijk voor het monitoren van de facebook en twitter accounts. Wat houdt dat in? Als je een vraag stelt via @PhilipsNL heb je grote kans dat je van mij antwoord krijgt. En een bericht dat geplaatst wordt over de Wake-up Challenge op facebook daar zit ik achter. De afwisseling tussen intern en extern vind ik heerlijk. Het is een uitdaging om in zo’n grote organisatie alle stakeholders mee te krijgen en social media te integreren in de bestaande processen. Maar het is ook een uitdaging om een band aan te gaan met consumenten en dagelijks met ze te communiceren.
Team Philips tijdens de Race of the Classics for Young Professionals 2010
Een team vol écht Philips
Dit is mijn eerste deelname aan de Race of the Classics for Young Professionals. Hoewel ik weinig zeilervaring heb, en me ernstig afvraag of ik wel over de juiste zeebenen beschik, heb ik enorm veel zin om aan boord te gaan! De pilletjes tegen zeeziekte heb ik al in de tas zitten… We hebben een geweldig divers en enthousiast team. Philips is een grote internationale organisatie met 3 sectoren en heel veel verschillende afdelingen. Ons team is ‘echt Philips’ en een goede representatie met 8 verschillende nationaliteiten en de 3 sectoren vertegenwoordigd aan boord.
Als winnaar Amsterdam binnenvaren
De REES biedt ons de mogelijkheid om elkaar beter te leren kennen en op die manier binnen Philips contacten te leggen. In mijn functie heb ik veel mensen leren kennen, maar in ons team zitten veel mensen die ik tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden niet snel zou ontmoeten. Zoals ook in mijn werk ga ik daarnaast met mijn team proberen om via facebook en twitter onze fans op de hoogte houden van de gebeurtenissen aan boord. En op die manier kunnen we ook onze collega’s betrekken bij de REES. Ook is het voor ons als team heel belangrijk en leuk om de andere teams te ontmoeten. In mijn dagelijkse werkzaamheden kom ik niet veel in aanraking met andere bedrijven, dus dit een een mooie kans! Philips kan niet zonder haar partners en de REES biedt YPs een platform om de contacten te leggen voor de toekomst maar ook voor nu. De REES is voor mij natuurlijk helemaal geslaagd als we ook als winnaar Amsterdam mogen binnen varen!