Sebastian MacLean (31), komt uit Monterry, Mexico waar hij Mechanical Engeneering studeerde. Hij werkt voor Heerema Marine Contractors (HMC). Met Team Heerema gaat hij op de Gulden Leeuw voor de overwinning van de #ROTCYP.
Met LEGO bouwen op zee
In 2007 bracht het lot mij naar Nederland waar ik ooit eens was geweest tijdens mijn studie. Een land waar ik weinig vanaf wist. Toen het plan om te verhuizen serieuze vormen aannam, ben ik rond gaan vragen bij vrienden en kennissen of zij bedrijven wisten waar ik kon werken. Een van mijn beste vrienden noemde Heerema: “Ze vervoeren hele grote dingen op zee en installeren die ook”, was zijn uitleg. “Stel je het maar voor, als het in elkaar zetten van een LEGO-bouwwerk in zee, met constructies die de grootte hebben van de Eiffeltoren of van het Empire State Building, en waar je dan heel nauwkeurig een parkeercomplex van 8 verdiepingen en vijftienduizend Fiat 500’s bovenop moet plaatsen… in één soepele beweging.”
Wereldwijd groots
Een kijkje op de website leerde me dat ze over de hele wereld projecten uitvoeren. Om de installaties te kunnen maken hebben ze drie bijzondere vaartuigen die tot wel 14.200.000 kg kunnen tillen. Bij dit bedrijf doet grootte er dus wel toe!
Team Heerema: tijdens de #ROTCYP op de Gulden Leeuw
Tillen, sjorren, vastzetten en meer
Ik solliciteerde naar de functie Transport & Installation Engineer en werd de gelukkige. Tijdens mijn eerste jaar kreeg ik de kans om verschillende projecten te doen waarbij ik allerlei berekeningen en ontwerpen maakte. Zo heb ik bijvoorbeeld analyses uitgevoerd voor het optillen en vastsjorren tijdens het plaatsen en verwijderen van verschillende soorten modules op zee. Of bij het transport van mega constructies zo groot als een parkeerplaats.
Van Zuid-Korea naar Angola
Elk project heeft weer zijn eigen uitdagingen. Onlangs maakte ik deel uit van het installatieteam van het Tombua Landana Compliant Tower project (CABGOC Block 14, Angola). Daarvoor mocht ik naar Zuid-Korea om één van de grootste scheepswerven in de wereld te bezoeken. Ik vertegenwoordigde ons bedrijf tegenover klant en aannemers en coördineerde een internationaal team dat de uitlevering deed van de bovenste delen van het te creëren platform. Een paar weken later waren we aan de kust van Angola om deze te installeren. Daarbij maakten we gebruik van de grootste drijvende installaties van de wereld: Heerema’s SSCV Thialf; en Heerema’s H-851 (de grootste transportbak die ooit gebouwd is!). Dat was geweldig!
Hier sta ik voor onze grote trots: het vaartuig SSCV Thialf
De sales in
Hierna was ik als Package Engineer verantwoordelijk voor het coördineren en organiseren van leveranciers en aannemers tijdens een groot project voor BP. Ik vond dit zo leuk dat ik besloot Heerema aan meer van dit soort projecten te willen helpen. Ik verhuisde naar de afdeling Sales & Business Development. Hier stellen we offertes op en doen we biedingen op tenders die worden uitgeschreven door klanten. In de tijd dat ik hier gewerkt heb, is mijn kijk op het wat, hoe en waarom van wat we doen bij Heerema veranderd. Ik begrijp nu beter wat mijn vriend in 2007 uit probeerde te leggen. Zelf zou ik nu zeggen: “Het vervoeren en installeren van hele grote en zware dingen, in heel erg diep water over de hele wereld met daarbij de beste kwaliteit en veiligheidsmaatregelen”
Vertrouwd op zee
Team Heerema neemt het tijdens de Race of the Classics met de Gulden Leeuw op tegen de andere young professionals (die natuurlijk achter ons in onze ‘vuile wind’ zullen varen ….. hahaha!). We hebben een zeer internationale crew aan boord uit onder andere de VS, Polen, Italië, Griekenland, Nederland en… Mexico! En één ding staat vast: “We are here to have fun and….to win!”
Saludos!! Sebastian