Personal Branding is wat mij betreft onmisbaar in deze tijd. Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af?
1. Benoem je jouw werkelijke talenten?
Talent: het is de basis van jouw Personal Brand. Maar helaas hebben we nogal wat misverstanden over wat talent wel en niet is. Dat het iets enorm bijzonders moet zijn bijvoorbeeld. En uniek, zodat het je onderscheidt van anderen. Dat is allemaal waar, maar overdrijf niet! Als je alleen die talenten zou opschrijven waarvan je denkt dat ze echt uniek en bijzonder zijn, lukt het de meesten van ons niet om iets op papier te krijgen. We zijn niet allemaal een Wibi Soerjadi of Johan Cruijff.
Kijk naar jouw eigen palet van vaardigheden en talenten. Welke springen er binnen jouw eigen pakket voor jou echt uit? Waar krijg je de meeste energie van? Waar wil je om gezien worden? Dat zijn jouw talenten. Er zijn altijd mensen die deze talenten ook hebben, maar er zijn minstens zoveel mensen die ze niet hebben. En bovendien zet niemand datzelfde pakketje van talenten op exact dezelfde manier in als jij doet. Dat maakt je per definitie uniek. Laat jouw werkelijke talenten de basis zijn van je Personal Brand.
2. Maak je concreet wat je kunt bijdragen?
Je werkelijke talenten als basis van je Personal Brand nemen is een goed begin. Maar wie alleen zijn talenten benoemt laat iets liggen. Wat je potentiële werkgever, leidinggevende of klanten willen weten is: hoe zet jij jouw specifieke talenten in om iets voor elkaar te krijgen waar zij iets aan hebben? Maak concreet welke resultaten jij oplevert door je talenten optimaal te benutten. Dan gaan je talenten leven en praat je over je toegevoegde waarde: de manier waarop je jouw talenten vertaalt naar een waardevolle bijdrage.
Niemand is zonder reden op zoek naar een getalenteerd persoon. Er is altijd een klus die geklaard moet worden of een probleem dat moet worden opgelost. Laat zien hoe jij jouw talenten te gelde maakt en welk resultaat dat voor je (nieuwe) werkgever of klant oplevert.
3. Voor wie kan je jouw talenten het best inzetten?
Ik geloof niet in droombanen. We leven in een tijd die vraagt om realisme. Toch ben ik zeker ook niet van mening dat je moet zoeken naar kansen die puur gebaseerd zijn op de vraag in de markt en het aanbod aan vacatures of opdrachten. Waar ik wel in geloof is dat je uitgaat van jouw ideale werkplek of klant. Daarmee bedoel ik: waar en voor wie kan jij met jouw talenten en toegevoegde waarde het beste tot je recht komen? Maak dat helder voor jezelf en communiceer er duidelijk over. Zo zorg je dat organisaties of opdrachtgevers je sneller kunnen plaatsen en kunnen zien of jij degene bent die ze zoeken.
4. Heb je een persoonlijke en heldere pitch die blijft hangen?
Je hebt vast al eens gehoord over de elevator pitch. Het idee is dat je in korte tijd iemand die je niet kent kunt duidelijk maken wat je te bieden hebt. In je elevator pitch vertel je persoonlijk en overtuigend over de bovenstaande 3 punten. Maar pas op dat het geen hol en weinig concreet verhaal vol containerbegrippen wordt! Is jouw pitch persoonlijk? Laat je daarin zien wie jij bent? Gaan je ogen glimmen als je hem vertelt? Gelóven mensen wat je zegt? Een pitch is in mijn ogen niet meer dan een slecht trucje wanneer je hem niet vol overtuiging, met zelfvertrouwen en een twinkeling in je ogen kunt vertellen.