1. Kom op tijd
En dat is als volgt interpreteren: als je op tijd bent, ben je te laat. Als je te vroeg komt, dan ben je op tijd.
2. Heb altijd pen en papier bij de hand
Dit is cruciaal. Ga nooit naar een afspraak (sollicitatie dan wel een vergadering) zonder pen en papier. Behalve als je aantekeningen wilt maken op je laptop.
3. Wees geïnformeerd
Het maakt niet uit wat je gaat doen, zorg dat je geïnformeerd bent. Of dat nu bij een (potentiële) nieuwe werkgever, een vergadering of een lunchafspraak is. Doe research en zorg dat je ingelezen bent over het onderwerp, de omstandigheden, de persoon of het bedrijf.
4. Toon inzet
Stel goede vragen, neem initiatief, vraag om de opdracht, anticipeer op wat er moet en gaat gebeuren. Beloof niet wat je niet waar kunt maken, maar zorg er vervolgens wel voor dat je maximaal (met andere woorden: meer dan beloofd) resultaat levert.
5. Onthoud namen
Dit kan lastig zijn als je bij een groot kantoor gaat werken, maar het is jouw verantwoordelijkheid. Zorg dat je in je eerste week zoveel mogelijk en indien mogelijk alle mensen bij naam kent.
6. Ontdek de bedrijfscultuur en draag eraan bij
Het maakt niet uit wat de sleutelelementen van de bedrijfs- en teamcultuur zijn, zorg er als nieuwkomer voor dat je een bijdrage levert. Als een belangrijk element van de cultuur ‘eten’ is, zorg dan dat je een keer (ongevraagd) wat hapjes meeneemt. Is sport belangrijk? Doe mee met toernooitjes, organiseer en initieer nieuwe sportelementen. Wordt er iets gevierd, kijk dan of je er iets nieuws en leuks aan toe kunt voegen.Meer tips voor een goede start? Lees 7 survivaltips voor een nieuwe baan of het artikel van onze modejournalist en blogger Anne Buis over wat je aantrekt naar kantoor.