Heb je het gevoel dat je huidige doelen aansluiten bij je passies en ambities? Of twijfel je of een project, nieuwe baan of promotie wel echt bij je past? De passietest kan uitsluitsel geven. De Harvard Business Review geeft in Does Your Passion Match Your Aspiration handvatten om te ontdekken of je wel op de goede weg zit.
Geloof ik in de behoefte?
‘Do I feel strongly about the need for this?’ Heb je de overtuiging dat wat je doet écht iets toevoegt aan de markt of samenleving? Dat je hiermee meerwaarde creëert voor de mensen om je heen? De kans op een succesvolle carrière is natuurlijk zeer klein als je – om te beginnen – al serieus twijfelt aan het bestaansrecht van het project, de baan of werkgever.
Sluit het aan bij mijn idealen?
‘Does the idea fit my long-held beliefs and values? ‘ Ligt het in lijn met jouw persoonlijke waarden en overtuigingen? Heb je dezelfde idealen als de mensen waar je nauw mee samenwerkt en/of de organisatie waar je voor werkt? Op lange termijn is het natuurlijk onhoudbaar om in te gaan tegen je principes of werk te doen dat niets te maken heeft met je idealen.
Is dit wat ik écht wil?
‘Have I dreamed about something like this for a long time?’ Droom je hier al lang van? Of accepteer je deze baan alleen omdat het je eigenlijk wel makkelijk uitkomt, je momenteel geen andere opties hebt of zo snel mogelijk weg wilt bij een afdeling of werkgever?
Praat ik er graag over?
‘Do I get excited when I think and talk about it?’ Word je enthousiast als je eraan denkt? Praat je er trots en gepassioneerd over tegen familie, vrienden en relaties? Of vermijd je het onderwerp en hoor je liever waar anderen zich zoal mee bezig houden.
Geloof ik in de doelen?
‘Am I convinced that this can be accomplished?’ Ben je overtuigd dat de doelen/targets écht behaald kunnen worden? En ben je bereid je persoonlijk aan deze resultaten te verbinden? Zolang je niet gelooft in de uitkomst, zal je er nooit blind voor kunnen gaan.
Kan ik het aan anderen te verkopen?
‘Am I willing to spend time to sell it to others?’ Ben je bereid mensen te overtuigen die het nut of de noodzaak van het product of de dienst (nog) niet begrijpen? Met andere woorden: ben je zo overtuigd van het concept, dat je het zonder problemen aan anderen kunt verkopen?
Ben ik bereid tot het uiterste te gaan?
‘Am I willing to devote personal time, above and beyond organisational time, to see that this happens?’ Ben je bereid in deze werkomgeving tot laat en in de weekenden door te werken om de gestelde doelen te behalen? Passie en 9-5 gaan niet gemakkelijk samen. Als je echt iets wilt, zorg je dat je de resultaten hoe dan ook behaalt.
Sta ik sterk genoeg in mijn schoenen?
‘Do I feel strongly enough to ignore negativity?’ Ben je zo overtuigd van het concept dat ik negativiteit van anderen naast je neer kan leggen? Kritiek krijg je vroeg of laat. Gepassioneerde mensen laten zich daar niet snel door uit het veld slaan.
Ben ik betrokken voor de lange termijn?
‘Am I committed to seeing this through, over the long haul?’ Ben je in deze werkomgeving bereid om ook in moeilijke tijden door te zetten om succes te behalen? Slagen voor de passietest garandeert natuurlijk geen succes, maar zonder positieve antwoorden moet je je toch even afvragen of je wel op de juiste weg zit.