Droombaanreis: Netwerkorganisatie iets voor mij?

Jeroen van den Berkmortel (25) is op zoek naar wat hij écht wil. Als HR medewerker is hij gefascineerd door mensen die hun talenten benutten. Tevens is hij ook spreker rondom deze passie. Op Careerwise vertelt hij over zijn eigen Droombaanreis.

Een inspirerend bezoek

Vorige week ben ik op bezoek geweest bij organisatie- en communicatiebureau Firma de Groot. Zij helpen organisaties met het realiseren van een nieuwe manier van werken en communiceren. Het is een bedrijf van Tom Scholte. Tom heb ik drie jaar geleden voor het eerst ontmoet. Hij was toen zelfstandig personal branding specialist. De afgelopen jaren heeft hij veel professionals geholpen om hun toegevoegde waarde zichtbaar te maken. Zijn inzichten en ervaringen heeft hij opgeschreven in het boek ‘Hoe je goed gevonden wordt’. De aanpak uit dat boek deelt hij nu met anderen. Via lezingen en workshops. Maar vooral ook met de professionals met wie hij samenwerkt in een netwerkorganisatie. Tom mailde dat een concept als Firma de Groot ook iets voor mij kan zijn. Daar wilde ik graag meer over weten! Wat is dat dan voor concept?

Lunch_Firma_de_Groot_Careerwise
Aan de lunchtafel bij Firma de Groot

Lunchpauze of brainstormsessie?

Het is lunchpauze bij Firma de Groot als ik het kantoorpand in Den Haag binnen stap. Aan een lange tafel zitten zzp’ers (firmanten) die zich hebben verbonden aan elkaar en aan een gemeenschappelijk idee. Tom moet zijn boterham nog opeten. Dus ik schuif maar gewoon aan. Het is wel wennen, want dit is geen lunchpauze zoals ik die ken. Het kan ook zomaar doorgaan voor een brainstormsessie. Er wordt spontaan een actie bedacht om het gedachtegoed van Firma de Groot verder te verspreiden. En de firmanten doen mee vanuit hun eigen kwaliteit en ervaring. Samen komen ze zo tot iets wat ze afzonderlijk niet hadden kunnen bedenken. Het enthousiasme spat er van af!

Careerwise_Samen_Beter_Jeroen_vd_Berkmortel

Samen in het zelfde idee geloven

Deze pauze karakteriseert Firma de Groot. Ze werken volgens het #samenbeter concept. Ze geloven dat mensen, teams en organisaties tot bloei komen als ze doen waar ze goed in zijn en als ze zich met elkaar verbinden. Ze roepen dat niet alleen, maar ze passen het zelf toe. Ze willen anderen laten zien hoe je een organisatie kunt creëren waarin mensen centraal staan. En dat sprak mij vooral aan. Dat het geen loze slogan is. Het komt heel authentiek over. En zo binden ze mensen (en ook opdrachtgevers) aan zich, die in hetzelfde idee geloven.

Wat kan ik hiermee?

Wat kan ik nou met zo’n concept? Tom had gelezen dat ik graag anderen help om beter te presteren en dat ik geloof in samenwerking. Ik zou kunnen zoeken naar functies en organisaties die daar bij passen. Maar ik kan volgens hem ook een stap verder gaan. Ik zou ook een groep mensen om me heen kunnen verzamelen die in dezelfde dingen geloven. Een community oprichten van gelijkgestemden. Op die manier laat je zien wat je bedoelt en samen kun je meer bereiken dan alleen. Klinkt mooi en inspirerend! Maar tegelijkertijd vind ik het nog lastig om het concreet voor me te zien. Ik ga het maar eens op me in laten werken.

Lees wat Berthe en Marije tegenkomen op hun Droombaanreis en zet zelf je eerste stap: Kom 19 januari naar het inspirerende Dreambuilders evenement en start 2013 met het realiseren van jouw droom.

Tags: Ambitie en succes, Dreambuilders, Het Nieuwe Werken, Marketing, Netwerken, Ondernemerschap, Personal Branding, Scoor die baan, What's next?
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Droombaanreis: Netwerkorganisatie iets voor mij?'?