Bram Eekhout studeerde American Studies in Groningen en was consultant. Nu is hij Inviseur bij Doenrade Inviseurs en helpt organisaties te veranderen vanuit hun essentie. Bram vertelt over zijn werk en de rol die Servant Leadership speelt in zijn werk en leven.
Anderen helpen door mezelf te zijn
Heb jij ook wel eens het gevoel dat we in een tijd leven waar dingen wel moeten veranderen? Bij mij kwam dit een aantal jaren geleden. Ik werkte als consultant maar haalde daar geen voldoening meer uit. Tijdens een opdracht voor de politie kwam ik mijn huidige werkgever tegen; Theo Severien van Doenrade Inviseurs. Ik wist meteen dat ik mijn werk voortaan op een andere manier wilde gaan insteken. Als inviseur breng ik mensen bewustzijn bij en help ik hen zelf anders te laten kijken, denken en doen. Dit in tegenstelling tot adviseurs die mensen vertellen wat ze moeten doen. Targets en zoveel mogelijk uren draaien wilde ik inruilen voor het helpen van mensen om zich weer gelukkig te voelen.
Targets maken niet gelukkig
Achteraf gezien wist ik altijd al dat harde commerciële targets niets voor mij waren. Ik had het gevoel dat het normaal was om daarop te focussen. Als ik een target had gehaald was er ook geen sprake van voldoening, maar eerder sprake van opluchting. Dit was natuurlijk van korte duur, want daarna diende het volgende target zich aan.
M’n hart volgen
Na het werken met Theo en het contrast te zien met mijn eerdere manier van werken besloot ik mijn hart te gaan volgen. Het volgen van je hart kan hard zijn. Durf ik bij een andere werkgever te gaan werken? Ook als dit met zich meebrengt dat mijn toekomst daardoor financieel minder zeker wordt? Zelf heb ik inmiddels een gezinnetje. Dat is super, maar maakt dat ook ik op zoek ben naar zekerheid voor onze toekomst.
Op zoek naar houvast
Wat ik nu dagelijks doe is mensen houvast geven bij verandering in organisaties. Ik geef anderen inzichten en maak hen bewust van hoe je anders tegen zaken aan kunt kijken zodat verandering daarna vanuit jezelf komt. Dit doe ik door met hen te focussen op de logica van het gevoel, in plaats van door alles te bekijken vanuit vastliggende ‘oude’ bedrijfsstructuren. In een organisatie moet je bijvoorbeeld met elkaar communiceren om zaken voor elkaar te krijgen en om de juiste dienstverlening naar een klant te geven; er moet samenhang zijn. Dit bereik je niet als afdelingen elkaar beconcurreren en langs elkaar heenwerken. Er is altijd verbinding door sociale interacties tussen mensen.
En toen kwam Servant Leadership
Voor mij viel er veel op z’n plek toen ik op een opdracht zat bij de Koninklijke Marechaussee (KMar). Tijdens het vastleggen van hun essentie kwam ik in aanraking met Servant Leadership. De KMar heeft namelijk besloten om verandering vanuit bewustzijn en vanuit ontwikkeling van jonge leiders te realiseren. Ik kreeg de kans om met dertien anderen de Young Professional leergang van de Greenleaf Servant Leadership Academy te volgen.
De nadruk lag op het leren kennen van mijzelf, elkaar en de beginselen van Servant Leadership. Het gaat over mensen laten groeien en we kregen inzicht in bewustzijn, empathie en goed leren luisteren.
Een goede klik
Ik herkende enorm veel van mijn eigen manier van werken. Het werken vanuit je eigen gevoel, het leren kennen van jezelf en vanuit daar anderen als dienend leider proberen te helpen spraken me erg aan. Principes als het bevrijden van het dienend potentieel in anderen door goed te luisteren, en hoe iemand echt te leren kennen en open te staan voor het gevoel van anderen waren inspirerend. De link met de praktijk werd gemaakt door inspirerende sprekers Tex Gunning van Akzo en Egon Hoppe van het Marechaussee opleidingscentrum. Mooie voorbeelden zoals het invoeren van hostmanship bij de Marechaussee door het neerzetten van een bloem op de aankomstbalie spraken tot de verbeelding. Kleine gebaren vanuit de mens kunnen vaak al een grote impact hebben; in het geval van de bloem gaf dit de reiziger een gevoel van warmte en gastvrijheid. Dienend leiderschap kan zo vanuit iedereen komen.
Dienend Leiderschap is geen kunstje
Wat ik er het meest van meeneem is dat het geen kunstje is. Dienend leider ben je vanuit wie je bent en wat je voelt. Niet omdat je een cursus hebt gevolgd. Het gaat om eerlijk zijn tegenover mezelf, en van daaruit keuzes durven maken. Ken jezelf, en durf te werken aan je mindere eigenschappen. Daarna kan je anderen laten groeien als mens, en als individu binnen een organisatie die een zinvolle bijdrage levert aan het geheel. Voor mij heeft Servant Leadership tot nu toe betekend dat ik mij nog meer ben gaan focussen op de echte wens van mensen, en om te proberen die te vervullen. Dit doe ik vooral door te proberen beter te luisteren en te kijken naar mensen, en naar hun reacties op jouw woorden. Op die manier wil ik mensen helpen te groeien, en om zichzelf te vinden.
Geinteresseerd? Stichting Greenleaf Center for Servant-Leadership biedt jaarlijks diverse leergangen aan speciaal voor Young Professionals. Ook kun je een dag komen kennismaken met dit ‘nieuwe leiderschap’ tijdens de 4YoungPeople School.