Een bijdrage van Rainier Beelen:
Voor mijn werk mag (en moet) ik veel CV’s zien. Op een zorgvuldige wijze veel CV’s beoordelen is helemaal niet makkelijk. Soms maken kandidaten er een zooitje van of krijg ik een curriculum vitae met weinig informatie en een lay-out of ze van een ouderwetse typemachine komen. Onbegrijpelijk als het om zo’n belangrijk document gaat. Met je CV wil je je aanstaande werkgever toch overtuigen dat jij die aantrekkelijke kandidaat bent? Het kan gemakkelijk beter.
Niets zeggende lappen tekst
De meeste cv’s die ik zie zijn uitgebreid. Te uitgebreid. Lappen tekst over iemands verantwoordelijkheden, uitgebreide beschrijvingen van bedrijven of projecten, soms zelfs foto’s en logo’s van merken. Met als klap op de vuurpijl de nietszeggende inleiding over het persoonsprofiel. Nietszeggend omdat er alleen positieve eigenschappen in staan en niks over wat nog wat ‘minder’ ontwikkeld is. Maak je geen illusies over de mate waarin dit door de ontvanger gelezen wordt. Namelijk niet. Veel van deze informatie heeft geen enkele invloed op een beslissing om een kandidaat wel of niet op gesprek te laten komen. Wat heeft dan wel invloed op die beslissing?Beschrijf je wapenfeiten
Een goede interviewer wil in een interview twee hele belangrijke dingen doen.
- Voorbeelden horen van concreet gedrag dat relevant is voor een vacante positie. Heeft iemand bijvoorbeeld al eens eerder een moeilijk sales gesprek gedaan en wat was daarvan de afloop. Deal of geen deal?
- Daarnaast wil hij graag horen wat de kandidaat bereikt heeft in de verschillende functies die zij tot nu toe heeft bekleed. Hij wil wapenfeiten horen! En als het goed is blijkt in het interview dat er een verband is tussen gedrag en wapenfeiten.
Dat wat hout snijdt
Dus: als je national account manager bent en je solliciteert op een zwaardere national account- of een sales managers baan, ga dan niet de taken van een national account manager in je CV opschrijven. Die kent de lezer. Wat ik wel graag wil weten is wat je in die rol bereikt hebt. Zoals de marge verbetert met x% (om bij het sales voorbeeld te blijven), in 2 jaar een index x gerealiseerd in een dalende markt, marktaandeel gegroeid van x% naar x%, etc. Een goede beschrijving van je wapenfeiten is de beste manier om je te onderscheiden van de ander en de snelste weg naar een uitnodiging voor een gesprek. Als ze hout snijden en het tot een gesprek komt, zijn je wapenfeiten direct een lekkere ‘agenda’. Je hoeft alleen nog maar te vertellen met welk gedrag je ze bereikt hebt.
Stof je curriculum vitae eens af
In sales zijn wapenfeiten natuurlijk makkelijker hard te maken dan bijvoorbeeld in HR. Maar ook een HR manager heeft doelstellingen die zij moet realiseren. Soms zijn deze kwantitatief, soms heel kwalitatief van aard. Een ambitieuze HR manager vraagt zich af: waar zit mijn toegevoegde waarde? En wat zijn dus de wapenfeiten die ik moet neerzetten? Welk gedrag moet ik laten zien om deze wapenfeiten te realiseren? Naast jezelf, maak je jouw baas hier blij mee. Je werkt gelijktijdig aan je eigen ontwikkeling en aan mooie resultaten.
Durf jezelf aan te pakken
Kijk eens welke wapenfeiten je onder de verschillende functies die je tot nu hebt bekleedt kunt benoemen? Zijn ze indrukwekkend? Of valt het een beetje tegen? Ik kan me goed herinneren dat ik die van mij ooit een beetje tegen vond vallen. Ik heb mezelf toen op mijn flikker gegeven. Dat heeft mijn ondernemerschap een andere wending gegeven.