fbpx

Zo stap je in je succesvolle jij

Zo stap je in je succesvolle jij-pexels-mh-cheraghi-3374286

Mijn goede voornemens duurden een week. En zo halverwege het jaar ben jij de jouwe vast ook allang vergeten. Toch maak je ze elke december weer, want een goed voornemen is geweldig: je voelt je er al goed bij voordat je nog moet beginnen. Je hebt er zin in, je kunt het verleden achter je laten en vooruitkijken. Maar volhouden is lastig. In dit artikel vertel ik je meer over: zo stap je in je succesvolle jij, want je bent het waard!

Ieder jaar opnieuw dacht ik: dit wordt mijn jaar!

Ik heb dit zelf ook ervaren, ieder jaar opnieuw dacht ik – dit wordt mijn jaar! Het jaar waarin ik alles anders ga doen en dan voel ik me beter. Om na één week lijnen te stoppen, na anderhalf keer hardlopen op te geven en me vervolgens nog ellendiger te voelen. Want ik voelde me niet beter en ik zag mijn jaar in rook opgaan omdat het me niet lukte om die dingen te doen die me volgens mij een goed jaar zouden geven.

Tot ik het anders ben gaan aanpakken

Tot ik het anders ben gaan aanpakken. Niet meer op 1 januari mijn hele leven (willen) omgooien, maar op momenten gedurende het hele jaar kleine aanpassingen maken. Rustig werken aan één ding tegelijk, wat me veel verder bracht en waardoor ik me nu goed voel. Het is veel makkelijker vol te houden:

  • wanneer je één ding tegelijk kiest
  • waar je echt gemotiveerd voor bent
  • en waarvan je denkt dat lukt me wel als ik mijn best doe

Eén simpele vraag

Ik deel graag een oefening die mij enorm heeft geholpen. Het is een schrijfopdracht: Omschrijf jouw meest succesvolle zelf.

Een paar inspiratievragen om je op weg te helpen, zodat je jouw meer succesvolle zelf echt voor je gaat zien:

  1. Wat doe je wanneer jij het succes hebt waar je nu naar toewerkt?
  2. Wat doe je niet meer? Waar ben je mee gestopt?
  3. Hoe zie je eruit? Wat voor kleding draag je? Hoe gedraag jij je?

Dit is de verandering die je kiest

Zodra je die omschrijving geschreven hebt, worden er direct een aantal zaken duidelijk. De dingen die je nu niet doet, en straks wel bijvoorbeeld. Zoals dagelijks mediteren, of sporten. Daarnaast zie je de dingen waar je mee gestopt bent helder voor ogen, misschien eet je bijvoorbeeld niet langer elke dag vlees. Van alle veranderingen die je hebt opgeschreven, zijn er een paar die makkelijker te realiseren zijn dan anderen. Daarvan zijn er enkele die je meer aanspreken. En er is er één waarvan je weet: die maakt de meeste impact. Dat is de verandering die je kiest. Waar jij jezelf aan commit, en voor wilt gaan.

Geen excuses

Toen ik zelf de oefening deed, wist ik dat mijn meer succesvollere zelf ook gestroomlijnder (en dus slanker) was, en meer aan sport deed. Iets waar ik al vaak aan begonnen was, en net zo vaak weer mee was gestopt. Daarom deed ik het nu anders, ik zocht iets uit waarvan ik zeker wist dat ik het zou volhouden en waar ik geen excuus voor kon verzinnen. Een zeven-minuten work-out, die ik binnen kon doen, zonder apparatuur. Ik downloadde de app. en maakte de commitment.

Wat ga jij doen?

In het begin was het niet makkelijk en soms verschrikkelijk, maar ik wist dat het me hielp om die persoon te worden waarin ik me beter in mijn vel voelde. Dus ik hield vol. En, voor mijn gevoel gebeurde er een wonder. Na maanden dagelijks trainen, begon ik het leuk te vinden. Miste ik het wanneer ik geen ochtendwork-out deed. Ik stond er eerder voor op en ik ging de minuten verlengen. Op dit moment doe ik het nog steeds, bijna iedere dag. En nu ga ik door naar het volgende veranderpunt dat ik in mijn leven kan integreren.

Wat ga jij doen, als eerste stap naar jouw meer succesvolle jij? Deel het met me, ik hoor graag van je!

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu