Zo word je geheadhunt

Volgens onderzoek is zo’n 75% van alle werknemers altijd benaderbaar voor een nieuwe baan. En laten we eerlijk zijn: het is toch veel leuker om door werkgevers benaderd te worden, dan zelf op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Maar weten werkgevers wel van jouw bestaan af en hoe zorg je dat je op de juiste radars verschijnt?

Onze vrienden van SimplyHired zette een aantal handige tips op een rij:

Werk je LinkedIn profiel bij

Recruiters zoeken steeds vaker op LinkedIn naar goede kandidaten. Begin daarom met het compleet invullen van je profiel (inclusief een korte omschrijving van je functies en verantwoordelijkheden). Zo vergroot je de kans dat je in zoekresultaten van recruiters verschijnt en geef je een indruk van je werkervaring en prestaties. Zorg daarnaast voor een aantal aanbevelingen van collega’s, klanten en/of docenten, waarbij ze je persoonlijkheid, werkmentaliteit en prestaties onderschrijven. En bedenk hoe headhunters redeneren: ‘goede mensen bevelen goede mensen aan.‘ Zie ook: 10 tips voor een perfect LinkedIn profiel

Begin met bloggen

Geef via een blog jouw mening over de ontwikkelingen in je vakgebied. Daarmee genereer je aandacht en vestig je jezelf als expert. Dat kan via een eigen website, op de website van je werkgever of als gastblogger op een website voor vakgenoten. Zie ook: 10 redenen om te bloggen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het schrijven van artikelen voor tijdschriften. De meeste redacteuren staan te springen om goede content, dus grijp je kans!

Bezoek netwerkevenementen

Door het bezoeken van beurzen, congressen en andere netwerkevenementen leer je de ‘movers en shakers’ in de branche kennen, en misschien nog belangrijker: zij leren jou kennen. Kom (net als de meeste sprekers) ruim op tijd. Het is veel makkelijker om een praatje te beginnen als er nog maar een handjevol mensen zijn, dan als de zaal gevuld en iedereen al druk in gesprek is. Val op door tijdens of na een lezing een goede vraag te stellen (begin met het noemen van je naam, functie en organisatie zodat mensen weten wie je bent). Voor de Twitteraars onder ons: doe mee aan de online discussie. Niet alleen bezoekers van het congres volgen deze tweets, maar ook de mensen die geen tijd hadden om te komen en op afstand het evenement volgen. Zie ook: Zo vind je een baan via Twitter.

Word genomineerd voor een prijs

In de meeste sectoren worden prijzen uitgereikt aan veelbelovende Young Professionals. Denk bijvoorbeeld aan Young Professional of the Year en Jonge Ambtenaar van het Jaar. Voor jou te hoog gegrepen? Bedenk dat de meeste winnaars zelf ook niet hadden verwacht dat ze er met de prijs vandoor zouden gaan. Dus: nee heb je, ja kan je krijgen! Kijk waar jij je voor kan inschrijven en laat je werkgever de campagne actief ondersteunen. Het is een geweldige aanvulling op je CV en alleen al het meedoen zorgt dat je opvalt. Daarnaast zijn de bijbehorende bijeenkomsten een perfecte gelegenheid om te netwerken en je gezicht te laten zien.

Spreek op een congres

Voor een congres worden vaak honderden folders gedrukt en online aandacht gegenereerd. Als spreker van zo’n congres val je dus op. Wacht daarom niet tot je wordt uitgenodigd, maar maak er werk van om als spreker te worden gevraagd. Hou in je achterhoofd dat er een aantal redenen zijn waarom een organisatie jou wil laten spreken, zoals bijvoorbeeld: je hebt een boek geschreven of onderzoek gedaan, de sector ziet jou als expert, de sector ziet jouw werkgever als expert, je werkgever is sponsor van het evenement, je bent projectleider van een interessante branchecase, je vertegenwoordigt een doelgroep of je geeft trainingen en workshops die aansluiten bij het thema van de bijeenkomst.

Daarnaast is het natuurlijk aan te raden om in je directe omgeving kenbaar te maken dat je open staat voor een nieuwe uitdaging. Je loopt het risico dat je baas erachter komt, maar je maakt het ook waarschijnlijker dat je naam valt als een interessante positie ingevuld moet worden.

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu