Andere baan? 5 tips bij het solliciteren pexels-photo-327540

Andere baan? 5 tips bij het solliciteren

Jarenlang heb je je hart en ziel gestoken in je eerste werkgever. Maar nu is het tijd voor een andere baan, al dan niet vrijwillig. Reorganisatie, geen doorgroeimogelijkheden, of toch de verkeerde beroepsgroep gekozen na je studie. Daar ga je dan, weer terug de arbeidsmarkt op. Jij, en duizenden andere net zo goed gekwalificeerde dames en heren. Hoe doe je dat? Hoe zorg je dat jij boven het maaiveld uitsteekt?

Vijf jaar voor je eerste baan

Persoonlijk vind ik dat je je eerste baan ongeveer vijf jaar moet volhouden. Bij één werkgever bedoel ik dan. Je kunt best switchen naar gerelateerde banen of afdelingen binnen het bedrijf. In je eerste baan leer je namelijk naar verhouding het meest. Al is het alleen al werken voor een baas. Vooral de eerste twee jaar ben je daarmee bezig, voordat je de diepte opzoekt en grotere strategische verbanden en politieke spelletjes gaat doorzien. En voordat je succes op eigen conto kunt  schrijven.

Niet opnieuw beginnen

Daarna is het overstappen naar een andere werkgever niet langer meer een stap terug op de ladder, maar kun je je opgedane kennis goed toepassen bij een nieuwe werkgever. De door jouw behaalde successen kunnen dan dienst doen als ‘verkooppraatje’ tijdens sollicitatiegesprekken. Mijn ervaring is dat mensen die binnen vijf jaar overstappen eigenlijk nog te weinig geleerd hebben en te weinig echt zelf bereikt hebben. Vaak ziet de nieuwe werkgever dat ook zo, met als gevolg dat je praktisch opnieuw kan beginnen.

Voorbereiding is belangrijker dan ooit

Maar hoe het ook zij, of je nou drie of vijf jaar ervaring hebt, op dit moment is de concurrentie op de arbeidsmarkt groot. En voorbereiding is belangrijker dan ooit. Dat gaat verder dan het sollicitatiegesprek zelf. Netwerken is key. En jouw gedrag ook. Iedereen kent iedereen in Nederland, dus overal waar je bent, kan je je nieuwe baan maken of breken. Graag deel ik wat simpele tips met je voor als je van plan bent om de arbeidsmarkt op te gaan:

1. Kleed je volgens de voorschriften

En als je het niet weet, informeer dan vooraf wat gebruikelijk is. Dit geldt voor zowel het sollicitatiegesprek als voor netwerk events. Voor vrouwen: wees neutraal, maar leg accenten op accessoires.

2. Bereid je inhoudelijk voor

Wie is de persoon die voor je zit? Wat is haar zakelijke achtergrond? Is zij in de media geweest? Wat zijn haar hobby’s en hoeveel kinderen heeft ze? Maar ook: heeft het bedrijf waarvoor je komt recentelijk nieuwe ontwikkelingen doorgemaakt? En wat is de inhoud van de baan?
Voor netwerk events is het belangrijk om je in te lezen in het onderwerp, maar ook om de gastenlijst te bekijken. Kies drie mensen uit die je aan het einde van het event sowieso gesproken wilt hebben.

3. Beheers je etiquette

Ik ben heel ouderwets als het hier op aankomt, maar manieren zijn een token van respect en interesse. Zeker op events. Hoe maak je kennis met anderen? Wat zijn de gedragscodes ten opzichte van de host? Tafelmanieren, bedankjes enzovoort. Op internet kan je ze allemaal vinden. Het belangrijkste is dat je een manier vindt om etiquette te volgen zonder hautain over te komen en toch jezelf te blijven. Dat verschilt voor iedereen, maar is nuttig om jezelf aan te leren.

4. Algemene ontwikkeling

Lees de krant en heb een menig over de economie, politiek of huidige recente gebeurtenissen. Maar heb ook een interesse in iets. Maakt niet uit wat. Ik heb regelmatig in een vliegtuig gezeten waar iemand naast me bevlogen over zijn passie praatte. Zeilen, kunst, wijn, slow food, het zijn mensen die me bijgebleven zijn. En als ik zelf iets wil in mijn bedrijf dan zijn het wel mensen die bevlogen en betrokken zijn.

5. Vermijd foute vragen

Aan het einde van een gesprek wordt er altijd gevraagd of je nog vragen hebt. Zelf vind ik het dan niet gepast om in je eerste gesprek naar de zwaardere details van compensatie te vragen, van bonussen tot vakantie dagen. Maar ook niet over het aantal (over)uren. Bewaar die vragen liever voor latere gesprekken of zelfs tot wanneer de onderhandelingen beginnen. Wel is het natuurlijk logisch dat je ongeveer een idee hebt van de compensatie voordat je überhaupt aan de gesprekken begint. Anders weet je niet of het in jouw league valt.

Wat zijn dan goede vragen?

Om die interviewer het gevoel te geven dat de baan geschikt voor jou is, is het belangrijk om vragen te stellen die aangeven dat het onderwerp belangrijk voor jou is. Voorbeelden:

  • Wat zijn de benodigde kwalificaties voor deze baan?
  • Wat is de carrière ontwikkeling geweest van mensen die deze baan eerder hebben gedaan?
  • Op welke manier dragen jullie bij aan ontwikkeling van jullie werknemers?
  • Hoe zit het systeem van prestatie-evaluatie in elkaar?
  • En natuurlijk alle inhoudelijke vragen over de baan zelf.

Bij afwijzing is het ook altijd belangrijk om na te bellen en te vragen naar de achterliggende argumentatie. Dat is belangrijk voor een volgend gesprek.

Solliciteren kan je leren. En netwerken ook. Op internet is er ontzettend veel over geschreven. Schroom niet om dat op te zoeken. Of zelfs een cursus te volgen over hoe je jezelf kan presenteren. In the end gaat het allemaal om jezelf verkopen. Jij als product van jezelf. Als je dat goed kunt, geeft dat je aankomende werkgever ook het vertrouwen dat je zijn product goed kunt verkopen en vertegenwoordigen.

Succes!


Gratis e-book Mijn Switch

7 stappen voor een succesvolle (loop)baanswitch

Ben je toe aan een nieuwe stap in je carrière? Op zoek naar werk waarin je meer voldoening ervaart en waarbij jij beter tot je recht komt? Dit gratis e-book helpt je bij jouw baanswitch!


*Check je inbox (en spamfolder) om je aanmelding te bevestigen. Daarna ontvang je een mail met het welkomstgeschenk. Afmelden kan onderaan elke nieuwsbrief. Lees hier ons privacybeleid voor meer info.
*Met de informatie en oefeningen uit het e-book kan jij jezelf oriënteren of een (loop)baanswitch iets voor jou is en hoe je dit succesvol kunt doen. Van ons ontvang je het e-book en (max. 2x per maand) het beste van Careerwise en Bureau YOP (= meer tips van Gidi): ontwikkel je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (geen spam en uitschrijven kan elk moment).

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...