fbpx

Na loondienst komt: zelfstandig worden

Riske Betten (29) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en radio- en televisiejournalistiek aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Na een carrière bij AT5 en als persvoorlichter bij AFC Ajax begint ze nu voor zichzelf met April Communicatie.

Passie voor taal

Taal is voor mij iets magisch. Dat klinkt een beetje overdreven, maar toch is het zo. Mensen die mij kennen, weten dat ik er altijd mee bezig ben. Als ik bij de bakker sta en ik zie ´Stroopwafels, €3,50 per pakje´ staan, dan denk ik: ´€3,50 per pak´, of ‘ambachtelijke stroopwafels €3,50’. Je moet een product vaak niet verkleinen, en, wat maakt deze stroopwafels bijzonder? Als je online iets bestelt, krijg je een bevestigingsmail, in de onderwerpbalk staat soms: ‘bestelling’, dan denk ik: ‘uw bestelling’. Het onderwerp van zo’n mail is de eerste mogelijkheid om klantvriendelijk te zijn. Ik kan hier heel ver in gaan en heb hierover allerlei theorieën en trainingen. Mijn stelling is: taal is leuk en taal is geld.

Sportjournalistiek

Naast mijn passie voor taal, hou ik ook van de dynamiek van de sportwereld. Het was dus ook niet toevallig dat ik uit de schoolbanken bij AT5 op de sportredactie terecht kwam. Tijdens één van mijn bezoeken aan AFC Ajax, werd ik gewezen op de baan als persvoorlichter en of ik daarop wilde solliciteren. Daar hoefde ik niet lang over na te denken en, een paar weken later stond ik in de Arena de (inter)nationale pers te woord over alle gebeurtenissen rondom de club.

Werken bij Ajax

Ajax is een bijzonder bedrijf om voor te werken. De betrokkenheid van alle medewerkers is, zoals je je misschien kunt voorstellen, ontzettend hoog. Als persvoorlichter was ik vooral faciliterend bezig. Ik voorzag journalisten en mensen binnen Ajax van de juiste informatie. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor het persbeleid: persberichten, nieuwsbrieven, Q&A’s, memo’s voor persconferenties en voorwoorden. Ik ben blij dat ik bij Ajax de mogelijkheid heb gehad om me deze producten helemaal eigen te maken.

Ondernemer als logisch gevolg

Gek genoeg zie ik het zelfstandig worden niet als een bewust gemaakte keuze. Het cliché dat je ‘er in rolt’, gaat voor mij zeker op. Ik heb een hele gave tijd gehad in loondienst en nu is dit wat ik doe, het voelt als een logische stap. Door mijn passie voor taal, mijn journalistieke ervaring en mijn rol als persvoorlichter ontstond April Communicatie.

Het snijvlak tussen media en bedrijven

Ik houd mij bezig met de grens tussen media en bedrijf. In hun zoektocht naar nieuws maken journalisten contact met allerlei organisaties. De samenkomst tussen deze twee partijen verloopt lang niet altijd soepel. Persafdelingen uitten zich negatief over het gedrag van media en journalisten zijn niet te spreken over het contact met het bedrijf. Omdat veel journalisten nooit aan de bedrijfsmatige kant hebben gewerkt en communicatiekundigen vaak niet weten hoe de journalistiek ‘werkt’, gaan er veel dingen mis. Daar kom ik in het spel. Tussen media en bedrijven zal altijd een spanningsveld bestaan, dit is gezond, maar de manier waarop het nu gaat, is in veel gevallen ongezond. Door meer te weten van elkaars vakgebied kan het ‘samenwerken’, waartoe bedrijven en journalisten ‘gedwongen’ worden, veel beter verlopen.

Ondernemerschap

Zodra je als zelfstandige begint merk je dat je carrière andere vormen aanneemt. De verantwoordelijkheid is groter, maar de kick als iets lukt, als je een opdracht binnenhaalt of als een factuur betaald wordt is ook groter. Nu werk ik bijvoorbeeld als freelance journalist op de BNR redactie. Elke week maak ik het programma BNR Carrière en BNR Leiderschap.

Eigen strategie

Ik vind het heerlijk om als zelfstandige mijn eigen strategie volledig zelf te kunnen uitstippelen en te werken wanneer ik op mijn best bent. Nadelen zijn er in mijn ogen niet echt. Je hebt natuurlijk die vervelende belastingaangifte, maar daar moet je gewoon een boekhouder voor inhuren.

Toekomst

Voor een zelfstandig ondernemer ben ik relatief jong. Ik zie daar voor mijn vakgebied een groot voordeel in. Ik ken de nieuwste communicatiemiddelen en wat betreft taaladvies aan young professionals, ik weet hoe ze denken. Ik kijk liever niet te ver in de toekomst, maar als ik straks, met een aantal andere vakidioten, bedrijven kan adviseren over publiciteit en vernieuwend, winstgevend en creatief taalgebruik is het voor mij geslaagd.

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu