Cijfermatig en creatief

thomas-plantenga

Thomas Plantenga (27) studeerde aan de TU Eindhoven, en reisde daarna een paar jaar rond de wereld als professioneel kite-surfer. Sinds juni 2010 is hij werkzaam als consultant bij Harvest in Amsterdam. “Het leuke aan mijn werk is dat ik met collega’s werk waar ik veel van leer en ik vaak versteld sta van de resultaten die we leveren bij klanten.”

Strategie, maar dan alleen online

Harvest Amsterdam is een adviesbureau dat strategisch advies op online gebied geeft aan bedrijven. Als strategy consultant online ben je bezig om op een cijfermatige manier inzicht en voorspellingen te geven aan online bedrijven, het bedenken van nieuwe business modellen en het optimaliseren van bestaande inkomstenstromen.

Moe van praatjes

In de eindfase van mijn studie was ik helemaal moe van recruiters en de standaardpraatjes over ‘steile groeicurves’ en ‘work hard, play hard’. Daarnaast had ik een hele relaxte professor waarbij ik afstudeerde die me alle vrijheid gaf veel te kite-surfen. Na mijn afstuderen was het daardoor een logische keuze was om weg te gaan uit Nederland en intensief te gaan kite-surfen. Dit ging heel aardig en na een paar maanden zat ik in de situatie dat ik kon rond komen terwijl ik de hele dag aan het kiten was. Het idee dat ik ooit nog een kantoorbaan zou hebben was out of the question.

Maar na een jaar zon, zand en wind werd het te eenzijdig. Dus toen een van mijn beste vrienden vroeg of ik mee wou doen met het op zetten van een online software applicatie was ik gelijk geïnteresseerd. Na een paar maanden kreeg ik een telefoontje van een vriend die vroeg of ik misschien geïnteresseerd was om te starten bij Harvest. Na een kop koffie op de Herengracht in Amsterdam voelde het gelijk goed en begon ik de volgende dag.

CTR’s, CPC’s en impressies

De eerste weken gingen heel snel, ineens was ik berekeningen aan het maken die de basis vormden voor plannen binnen grote online bedrijven en tegelijkertijd werkte ik aan een eigen online start-up. Het team waar ik in kwam was klein en zeer talentvol, nooit eerder had ik in zo’n stimulerende omgeving gewerkt. Binnen no-time dacht ik alleen nog maar in CTR’s, CPC’s en impressies. Het voelde erg goed: ik kon mijn cijfermatig en creatieve talent gebruiken en had collega’s die vrienden van me zijn, vanaf het eerste moment voelde dit goed.

Momenteel werk ik aan een business case van een nieuw reisconcept voor een van onze klanten en lever ik voor Hyves, een andere klant van ons, inzichten en voorspellingen van belangrijke omzetstromen. Vorige week heb ik een dashboard afgeleverd aan de grootste online game producent van Europa en komende woensdag begin ik aan de internationale uitrol van een Duits speakermerk. In ieder project heb ik verantwoordelijkheid voor een deel van het resultaat. De projecten hebben vaak een korte looptijd en altijd overlap, dit maakt het werk snel en afwisselend wat ik persoonlijk erg fijn vind.

Meestal begint mijn dag om negen uur, als ik bij een klant zit ben ik voornamelijk bezig met analyses in Excel en het uiteenzetten van plannen in Powerpoint presentaties. Daarnaast zorg ik er samen met klanten en collega’s voor dat we binnen project al resultaten behalen, bijvoorbeeld meer omzet. Zit ik in ons kantoor op de Herengracht, dan werk aan de start-up van Harvest en de rest van de tijd aan mijn eigen startup. Dit is heel andere werk: sales, studenten zoeken die klusjes willen doen en het in gang zetten van allerlei nieuwe ideeën.

Resultaat leveren

Het Harvest team bestaat nu uit 12 man en we werken vaak in teams van twee tot drie. Doordat het bedrijf klein is gaat alles snel en informeel. Dit betekent ook dat als er mensen wegvallen je moet kunnen opschakelen. Toen deze winter ineens twee man ziek werden en er twee op vakantie waren, moesten drie man doorbijten en het werk overnemen. We hebben een cultuur waar overwerken als een uitzondering word gezien, we zijn allen enorm gesteld op ons privé leven en onze hobby’s, maar soms kan het niet anders en daar moet je tegen kunnen. In plaats van een competitieve strijd onderling hebben we een hele behulpzame sfeer waarin we met elkaar een zo goed mogelijk resultaat proberen te leveren aan de klant.

Bedrijven écht helpen

Het leuke aan mijn werk is dat ik met collega’s werk waar ik veel van leer en ik vaak versteld sta van de resultaten die we leveren bij klanten. Het geeft energie om te zien dat onze plannen werken en veel opleveren voor klanten. Dit werk is misschien niet zo nobel als dokter zijn, maar toch heb ik het gevoel dat ik bedrijven echt help.

Al met al was het best wel schrikken dat werken zo leuk kan zijn, nooit had ik gedacht toen ik aan het kite-surfen was dat ik ooit zoveel plezier kon hebben achter mijn laptopje.

Tags: Marketing
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Cijfermatig en creatief'?