Een van de vragen die mij vaak wordt gesteld is of een creatief cv nou wel of niet werkt. Het antwoord op deze vraag is: ja en nee. Daar heb je nog niet veel aan dus leg ik je hieronder uit hoe het precies zit.
Prikkelen
Het hoofddoel van een cv is om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Dat betekent dus niet persé dat je volledig moet zijn. Je moet de lezer prikkelen en nieuwsgierig maken en wel zo dat ze je in levende lijve willen ontmoeten. Dat kan op honderden manieren, bijvoorbeeld met een ouderwets (papieren) cv of met een meer creatieve variant.
Een goed begin
Of je nu creatief solliciteert of kiest voor een meer traditionele aanpak, elke sollicitatie start met een goede voorbereiding. Online zijn er voldoende tips te vinden die je hierbij kunnen helpen. Begin bijvoorbeeld eens op deze pagina’s met cv tips en tips over voorbereiding van je cv of bekijk de website van het UWV. Maar welk type cv kan je nu het beste gebruiken? De hoofdregel is dat de vorm van de sollicitatie moet passen bij de functie en de organisatie en/of branche waar je solliciteert. Het gaat dus niet zozeer om de vorm maar om het beeld dat je achterlaat bij de lezer. Een creatief cv heeft toegevoegde waarde als: 1) de vorm iets zegt over je achtergrond of ervaring 2) als vormgeven/fotografie je werk is of 3) je solliciteert op een creatief beroep of in een creatieve sector
Use your imagination
Er zijn veel mogelijkheden als je ervoor kiest om een creatief cv te maken. Je kunt je cv bijvoorbeeld in een originele vorm gieten. De Nederlander Octave Regout deed dat en liet in kroegen bierviltjes achter waarop zijn cv stond. Een ander voorbeeld is dat van Priscilla Smit die haar WW-uitkering ter overname aanbood. Verder zijn er online legio voorbeelden te vinden van creatieve cv’s. Kijk bijvoorbeeld eens in mijn Pinterest overzicht, of hier.
‘Old skool’ creatief
Je kunt het natuurlijk ook over een hele andere boeg gooien. Fred Rappange richtte de aandacht op zich door met een koffiekar naar Vacansoleil te gaan en daar koffie te serveren. Of je hangt net als Jean Paul Mulder wat reclameborden op. Rebecca van Lent koos voor een zoetere aanpak en solliciteerde met een sollicitaart. Er zijn dus meer mogelijkheden om positieve aandacht te krijgen. Mijn advies hierbij is: doe iets dat bij je past en overschreeuw jezelf niet.
Creatief cv in 140 tekens
Dat je kunt solliciteren via LinkedIn weten we nu wel. Maar ook via Twitter kun je prima een baan vinden. Al jaren is #Vacature in Nederland de populairste hashtag op Twitter. Bedrijven en recruiters delen hun openstaande functies inmiddels massaal via dit platform. Hiermee is het uitgegroeid tot een waardevol kanaal om te solliciteren. Naast de vele vacatures die via Twitter aangekondigd worden kun je ook eens proberen om een micro-cv te schrijven in 140 tekens. Lisa Blackwell startte zelfs een hele socialmedia-campagne om een baan te vinden. Ze zocht een baan bij de Universiteit van Michigan. Hiervoor werd ze helaas niet aangenomen, maar ze heeft met de actie uiteindelijk wel een baan gekregen als socialmedia-director bij een marketingbureau. Solliciteren via Snapchat komt ook steeds vaker voor. Zo solliciteerde Elski Felson voor een baan bij Snapchat, hoe kan het ook anders… via Snapchat.
Solliciteren met een filmpje
Als aparte categorie wil ik hier nog de Youtube sollicitatievideo’s noemen. Hoewel solliciteren met een filmpje nog niet echt is aangeslagen in Nederland zijn er op Youtube veel voorbeelden te vinden van geslaagde (en minder geslaagde) filmpjes. Copywriter Miguel Duaro gebruikte dit filmpje bij zijn (open) sollicitaties, het werd 350.000 keer bekeken.
Aan de slag
Aan goede (en slechte) voorbeelden geen gebrek dus. Genoeg inspiratie om zelf aan de bak te gaan. Bedenk wel goed of een creatief cv of een creatieve sollicitatie iets voor jou is en of het past bij de baan waarop je solliciteert. Deze sollicitatievorm is zeker niet voor iedereen weggelegd en je kunt de plank er ook behoorlijk mee misslaan. Hoe dan ook, veel succes met je cv en sollicitaties!
Dit artikel is een bijdrage van de cv-experts van Lifebrander.nl