Mathijs Dordregter (28) studeerde Commerciële Economie en werkt nu als E-marketeer bij De Telegraaf Media Groep, bekend van de krant maar daarnaast groot in ‘online marketing’. Om daar te komen, heeft hij een aantal stappen moeten maken: ‘Mijn aanwezigheid op netwerkavonden hebben daar een belangrijke rol in gespeeld.’
Het vinden van een afstudeerplek
Tijdens mijn eerste stage bij een website met hotel aanbiedingen, merkte ik dat ik mij wilde gaan specialiseren op het gebied van online marketing. Via internet kwam ik erachter dat er voor deze branche een toegankelijke netwerkavond bestaat. Dit heette toen nog 212 Amsterdam en is nu beter bekend als Online Tuesday. Al tijdens het laatste jaar van mijn studie ben ik naar één van die avonden geweest. Mijn doel: het vinden van een afstudeerplek.
De online branche leren kennen
Op deze avond heb ik contact kunnen leggen met de Online Marketing Group. Een online intermediair tussen adverteerders en website publishers. Bij hen kon ik terecht voor een leerzame afstudeeropdracht, waardoor ik de branche goed leerde kennen. Direct na mijn afstuderen in 2006 kon ik bij OMG beginnen als ondersteuning van de sales afdeling. Vanuit de binnendienst had ik contact met adverteerders en hield ik de planning en de budgetten van de campagnes in de gaten. Bij dit jonge bedrijf heb ik een erg leuke tijd gehad met collega’s die ik nog steeds als mijn vrienden beschouw.
Van Fortis naar de Telegraaf
Na anderhalf jaar merkte ik, dat ik een marketing functie beter bij mezelf vond passen dan een sales functie. Op dat moment kreeg ik via een werving- en selectie bureau een functie als webmarketeer bij Fortis Bank aangeboden. Een erg leuk team, maar het werken bij een bank was wel wennen. Snel schakelen om campagnes op te kunnen zetten, zat er niet in. Daarnaast begon ik het mediawereldje te missen. Via een relatie uit mijn OMG tijd kwam ik in contact met iemand, die op zoek was naar een E-marketeer voor De Telegraaf. Ik werk daar nu al 2,5 jaar met heel veel plezier.
Nog nooit een sollicitatiebrief geschreven
De carrièrestappen die ik tot nu toe heb gemaakt, heb ik vooral te danken aan mijn netwerk. Dit is mijn derde baan, maar ik heb nog nooit een sollicitatiebrief geschreven. Nog steeds ga ik iedere maand naar Online Tuesday. Dat is niet alleen gezellig, het is ook een plek waar ik iedere keer weer nieuwe mensen leer kennen.