Zingeving

Onderzoek: dit verstaan millennials onder zingeving en betekenisvol werk

Je fantaseert vast wel eens over je perfecte baan. En er is een dikke kans dat je dan droomt over het verbeteren van de wereld, dat je iets achter wilt laten, een verschil wilt maken. Je bent niet de enige. Daarom gingen wij voor je op onderzoek uit. We ondervroegen 3300 millennials wat zingeving nu precies voor hen betekent.

Waar komt dat toch vandaan?

Wij, de millennials (1985 – 2000), zijn opgegroeid in tijden van een sterk geïndividualiseerde samenleving, ongekende welvaart en de opkomst van social media. Ons gemiddelde opleidingsniveau ligt hoger dan dat van vorige generaties. Dat komt met name door de vrouwelijke millennials. Bijna de helft van hen is hoger opgeleid. Door de toenemende vrouwelijke invloed zijn alle millennials in de regel ook feminiener dan eerdere generaties. Het zijn factoren die verklaren waarom wij als generatie het sociologische kenmerk ‘ze zijn op zoek naar zingeving’ toebedeeld krijgen.

Wanneer ervaar jij zingeving?

Tijdens Het Millennial Onderzoek 2018 onderzochten we acht bekende en veelgenoemde kenmerken rondom millennials en werk. Onze behoefte aan zingeving en betekenisvol werk is daar eentje van. Op de vraag Ik ervaar zingeving in mijn werk wanneer… geeft maar liefst 45,1 procent van de 3300 respondenten als antwoord wanneer mijn bijdrage daadwerkelijk verschil maakt.

Bron: Millennial Onderzoek 2018 | Careerwise

Op welke manier maakt jouw bijdrage daadwerkelijk verschil?

Zingeving betekent voor ons dus vooral het verschil maken. Met het verschil maken bedoelen wij enerzijds doelstellingen verwezenlijken en anderzijds werken voor een organisatie die een positieve maatschappelijke impact heeft. Dat laatste geldt het meest voor onze generatiegenoten die bij de overheid werken.

We zetten ons graag in voor anderen

Hoewel het niet als belangrijkste uit de bus komt, geeft toch ruim een kwart van de ondervraagden aan te willen bijdragen aan de ontwikkeling van mens en maatschappij. Als we vragen wat dat betekent kiezen de ondervraagde millennials:

Bron: Millennial Onderzoek 2018 | Careerwise

Bedrijfsleven mag nog wel wat meer positieve maatschappelijke impact realiseren

Tot slot vroegen we in hoeverre zingeving al aanwezig is in het huidige werk van millennials. Veel ondervraagden millennials ervaren al zingeving in hun huidige werk. Dit aantal zou in het bedrijfsleven nog verder toenemen wanneer daar meer positieve maatschappelijke impact wordt gerealiseerd. De maatschappelijke impact scoort in het bedrijfsleven nu een kleine voldoende: 2,90 op een schaal van 5.

Ervaren van zingeving in werk

Millennials werken dus zeker graag voor organisaties die iets bijdragen aan de ontwikkeling van mens en maatschappij maar liever nog willen we het verschil maken in ons dagelijkse werk door doelstellingen te verwezenlijken en lekker praktisch onze taken af te ronden. Daar halen we pas echt voldoening uit.

Zingeving = doelstellingen realiseren die een positieve maatschappelijke bijdrage hebben

Dus zijn we wat minder idealistisch dan we denken. We willen weten op welke manier wij bijdragen aan het grotere geheel. Dat kan de afdeling, de organisatie of de maatschappij zijn. We vinden het wel belangrijk dat onze werkgever weet welk maatschappelijk vraagstuk zij oplost. Daarnaast stellen we graag de waarom-vraag. Die vraag helpt om beter te weten waaraan je werkt en hoe jouw werkzaamheden bijdragen aan dat grotere geheel. Dat bevordert je gevoel van zingeving.

Tip

Het helpt wanneer je samen met je leidinggevende duidelijk probeert te krijgen hoe jouw werkactiviteiten bijdragen aan het grotere geheel. Het grotere geheel kan jullie organisatie zelf zijn, maar ook de community, de stad, het land of de wereld. Het gaat erom dat je jouw rol in die bijdrage aan het grotere geheel snapt en daar ook de credits voor krijgt.

Download de Whitepaper Millennials & Werk van Careerwise  
burn-out test voor millennials careerwise.nl

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...