Kernresultaatgebieden – Ken jij jouw toegevoegde waarde al?

kernresultaatgebieden bereik droombaan werkgeluk

Of je nu op vakantie bent of niet, deze zomervakantie is het uitgelezen moment om eens na te denken over jouw werkgeluk. In mijn vorige blog schreef ik over de vragen die je kunt stellen om te onderzoeken of je nog op je plek zit. Deze week gaan we in kaart brengen wat jouw toegevoegde waarde is door middel van kernresultaatgebieden (KRG’s).

Waarom sta jij op de payroll?

Millennials vinden het fijn om zinvol bezig te zijn. We willen waarde kunnen toevoegen voor een ander. Hoe zit dat bij jou? Doe jij wat je echt wilt doen zonder dat het je veel moeite kost? En sta jij helemaal in je waarde? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat jij jouw droombaan al hebt gevonden. Maar de kans is groot dat jij nog zoekende bent. Tijd om op onderzoek uit te gaan. Op welke manier jij waarde toevoegt kan je op verschillende manieren bepalen. Bijvoorbeeld door het beantwoorden van de vraag: Waarom sta jij op de payroll?

Zo werkt het

Kernresultaatgebieden zijn de belangrijkste taken die jij vervult. Het is de reden waarom je werkgever jou heeft aangenomen. Iedere baan heeft vijf tot zeven KRG’s. Voor een managementfunctie zijn dat bijvoorbeeld: plannen, organiseren, personeelsbeheer, delegeren, managen, meten en rapporteren. Voor een salesfunctie zijn andere zaken van belang, zoals: potentiële klanten in kaart brengen, vertrouwen opbouwen, identificeren van behoeften, overredend presenteren, omgaan met bezwaren, verkoop sluiten, aanbevelingen en hernieuwde aankopen verkrijgen.

Wat zijn jouw kernresultaatgebieden?

Weet jij de KRG’s voor jouw functie zo op te noemen of zijn ze (nog) niet helemaal duidelijk? Als je het niet weet ga dan eens onderzoeken wat het is dat jou onderscheidend maakt. Bijvoorbeeld door een gesprek aan te gaan met jouw leidinggevende. Wat verwacht jouw werkgever van je? Vraag, of beter nog, verifieer wat jouw kernresultaatgebieden zijn. Maak een top 5 en kijk waar jouw waarde het beste tot uiting komt.

Focus op jouw toegevoegde waarde

Het identificeren van jouw KRG’s helpt je om:

  • Prioriteiten te stellen. Jouw KRG’s hebben voorang op ander werk. Hierdoor word je productiever en krijg je meer relevant werk gedaan. Jouw waarde neemt hiermee direct toe.
  • Zichtbaar te worden met jouw toegevoegde waarde. Door het aanbrengen van focus weten mensen waarvoor ze bij jou moeten zijn. Jouw expert status wordt beter zichtbaar.
  • Jouw werkgeluk te bepalen. Nu je weet waarom jij op de payroll staat en welke resultaten van jou verwacht worden, kun je opnieuw bepalen of je hier echt blij van wordt.

Wil jij werken aan jouw werkgeluk? Ga dan aan de slag met jouw kernresultaatgebieden: identificeer ze, werk met ze en kijk dan of deze kerngebieden ook echt de taken zijn waar jij op wilt focussen.

Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Banner
Haal meer uit young professionals. Speciaal voor HR en leidinggevenden. Download hier >>

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Ambitie en succes, De juiste keuze maken, Werkgeluk
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Kernresultaatgebieden – Ken jij jouw toegevoegde waarde al?'?