Opvallen op LinkedIn doe je zo

Opvallen op LinkedIn - pexels-tim-samuel-6697294

75% van de beroepsbevolking maakt gebruik van LinkedIn, jij ook al? Het staat bekend als hét zakelijke platform en is gericht op netwerken. Dé plek voor het vinden van jouw nieuwe baan. Maar hoe zorg je dat je opvalt op LinkedIn? En hoe zorg je ervoor dat mensen jouw profiel vinden? Want dat is wat je wilt als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Opvallen op LinkedIn doe je zo!

Zorg dat je opvalt

Je kunt de aandacht op verschillende manieren naar je toe trekken. Onder andere door het schrijven en delen van artikelen en het plaatsen van posts. Ik merk alleen dat veel young professionals moeite hebben met dit laatste. Posten kost te veel tijd en vraagt van je dat je originele content deelt. Met name dat laatste vinden veel young professionals lastig en ze beginnen er daarom maar niet aan. Daarom deel ik graag een andere manier, die enorm goed werkt, om de aandacht naar jou toe te trekken. Het kost ook nog eens minder tijd en moeite! Wil je vol investeren in jouw LinkedIn-profiel? Dan kan je deze strategie natuurlijk gewoon combineren met het zelf schrijven en delen van artikelen en posts!

Dit is hoe het werkt

Je gaat naar een post van iemand anders en onder die post geef je een reactie, jouw commentaar. Je kunt op verschillende manieren commentaar leveren:

1. Schrijf iets in de trant van Goede post! of Ja dat ben ik met je eens. Dit geeft aan dat je de post hebt gezien, maar het voegt verder niet veel toe.
2. Schrijf een reactie in een aantal zinnen. Dit geeft aan dat je de post hebt gelezen en wat jij ervan vindt.
3. Stel een vraag naar aanleiding van de post. Dit wordt erg gewaardeerd doordat de schrijver van de post dan wordt uitgenodigd om te antwoorden en er zo meer interactie op gang komt onder post, wat voor meer bereik zorgt.
4. Geef naast een reactie ook duidelijk jouw standpunt weer. Je laat daarmee goed je professionele capaciteiten zien. Hiermee geef je niet alleen aan dat je de post hebt gelezen, maar ook dat je op inhoudelijk niveau goed mee kan denken.

Voordelen

Door op posts te reageren val je op, meer dan je denkt. Uiteraard maakt het uit hoe je reageert. Maar om te beginnen is een korte reactie, zoals ik aangeef onder nummer één in het rijtje hierboven, een goede start. Het zorgt ervoor dat jij meer zichtbaar bent op LinkedIn en dat jij opvalt. Wil je er zeker van zijn dat de schrijver van de post ziet dat jij hebt gereageerd? Vergeet dan niet hem/haar te taggen. Dat doe je door @ + naam van de auteur. Je weet dat je tag gelukt is wanneer de naam van de auteur van kleur verandert. De naam wordt vetgedrukt of blauw, om aan te geven dat deze direct linkt naar het profiel van de auteur.

Opvallen

Als je mensen het snelst naar jouw profiel wilt brengen, dan is het belangrijk dat mensen jou niet alleen gaan zien, maar dat je ook opvalt vanwege de mening die jij hebt. Daarom is optie vier de beste manier om te zorgen dat je opvalt. Wat nog beter werkt, is om vooral te reageren op posts van de mensen bij wie je wilt opvallen.

Zo wordt je uitgenodigd

Wat jouw zichtbaarheid nog een extra zetje geeft, is wanneer je naar de betreffende post gaat via het profiel van degene bij wie jij wilt opvallen. Stel, jij wilt een baan bij Janine in het team. Iedere dag ga je naar Janine’s profiel, bekijk jij haar laatste post en laat je daar een comment achter. Zo ziet Janine dat jij haar profiel hebt gezien en ze ziet je daarna reageren op haar posts: dat valt op. Doe je dit niet één keer, maar iedere keer, dan gaat ze zeker kijken wie je bent en wat je doet. Als jij dan zorgt dat jouw profiel helemaal in orde is, dan maakt dit dat ze vanzelf een keer contact met je opneemt.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Ambitie en succes, Carrièreswitch, Droombaan, Netwerken
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Opvallen op LinkedIn doe je zo - Careerwise Trainingsbureau'?