Je hebt vast wel eens zo’n presentatie meegemaakt van een spreker die een lange lijst met punten afwerkt. Bijvoorbeeld de acht voordelen van een product of de tien wetten die het succes van een organisatie bepalen. De lijst wordt op één slide geprojecteerd en de spreker begint bovenaan. Herkenbaar? Niet bepaald boeiend presenteren toch?
Het probleem
Je leest op zo’n moment alle tien die punten van de slide en vraagt je af: hoe lang gaat dit duren? Je weet allang wat de spreker gaat zeggen. Hierdoor ben je niet meer nieuwsgierig. Je gedachten dwalen af. Misschien herken je het ook van een eigen presentatie. Je wilt volledig zijn en een lange lijst geeft ook houvast. Bovendien doen collega’s en vakgenoten het ook.
De oplossing: keuzes maken
Hoe kan je toch boeiend presenteren als je veel te vertellen hebt? Kies er voor om niet direct alle punten weg te geven en onthul ze één voor één. Dat is al een stuk beter maar nog niet voldoende. Wat je het beste kunt doen is:
- Kies uit jouw lijst met punten de drie belangrijkste.
- Zoek daarbij inspirerend beeld (foto, illustratie, video) ter ondersteuning.
Neem bijvoorbeeld een slide in gedachten over het thema mensen bepalen het succes van een organisatie. Je laat dan een foto zien van een goed samenwerkend team. Vervolgens geef je een voorbeeld van een organisatie waar de mensen echt belangrijk zijn. Bespreek op deze manier alleen je drie belangrijkste punten. Dit zorgt voor meer aandacht en energie bij het publiek én bij jou. Bovendien is de kans veel groter dat je publiek deze drie punten ook daadwerkelijk onthoudt.
Volledig willen zijn
Voelt het voor jou onvolledig om slechts drie punten te benoemen? Geef dan duidelijk aan dat er natuurlijk nog meer punten zijn maar dat jij voor de overzichtelijkheid van deze presentatie een keuze hebt gemaakt. De mensen die de volledige lijst willen lezen, kunnen deze op jouw site vinden.