Leuk idee, doen we niks mee. Wéér zo’n vergadering waarin iedereen wat mag zeggen. Maar wat gebeurt er eigenlijk met al die ideeën? Als jongste generatie op de werkvloer, zit jij vol innovatieve ideeën. Maar tegelijkertijd hebben we ook het gevoel dat er eigenlijk nooit naar ons geluisterd wordt. Dat is jammer, want juist als newbie kijk je met een frisse blik naar je organisatie. Niet opgeven, zo pitch jij jouw retegoede idee:
Elevator pitch
Je hebt vast wel eens van de elevator pitch gehoord. Het idee: je staat opeens met de CEO van jouw droombedrijf, die ene steenrijke investeerder of belangrijke politicus in de lift. Dit is dé kans om jezelf, of je goede idee, te verkopen. Maar het duurt niet lang voordat een van jullie is aangekomen op de verdieping waar je moet zijn. Krap een minuut. Dus wat zeg je dan in die tijd?
1. What’s in it for them?
Voordat je losbrandt, bedenk dan even: niemand heeft hierom gevraagd. Kom dus met een goed verhaal. Probeer je gesprekspartner meteen te boeien en zorg ervoor dat hij of zij de lift met een goed gevoel verlaat. Dat doe je door de ander centraal te stellen in jouw idee: dankzij jouw plannen krijgen zij meer geld, meer vrije tijd, minder stress, enzovoort. Zorg dat dat naar voren komt.
2. Begin bij de kern
Vervolgens zoom je in op de kern van je boodschap. Simon Sinek noemt dit the Why. Waarom is dit idee belangrijk volgens jou? Waarom loop je er warm voor? Wat hoop je ermee te bereiken? De why-vraag is belangrijker dan de hoe– en wat-vraag, omdat je met de Why je gesprekspartner inspireert. Als je hem of haar eenmaal warm hebt gemaakt, dan pas komt de praktische uitwerking van je idee aan bod.
3. Hou het persoonlijk
Voelt dat als gouden bergen beloven? Dat hoeft niet! Een elevator pitch staat niet gelijk aan een glad verkooppraatje. Hou het gewoon persoonlijk. Gebruik je eigen woorden, vermijd jargon en wees eerlijk. Wees niet bang om ook de haken en ogen aan een idee te bespreken en je gedachten daarover. Oefen je pitch een keer op een vriend of vriendin; die kunnen het beste beoordelen of je authentiek je verhaal vertelt.
4. Zorg dat de boodschap blijft plakken
Je hebt je idee tot in de puntjes uitgewerkt. Top. Maar stap niet in de valkuil de ander alles te willen vertellen. Te veel details kunnen het idee onnodig ingewikkeld doen lijken. En de details zijn meestal niet het spannendste onderdeel van het verhaal. Keep it simple. Blijf teruggrijpen naar het waarom en wees niet bang voor herhaling. Je kan in je betoog een sterke metafoor gebruiken en daar een paar keer op terugkomen. Ook kan je tijdens een gesprek of presentatie visueel iets creatiefs doen. Laat bijvoorbeeld een banner bedrukken of leg een blocknootje met het idee op de voorkant op alle stoelen, waardoor jouw idee top of mind blijft.
5. Sterke afsluiter
Je pitch eindigt met een concrete call to action. De lift is al bijna bij op de begane grond, dus je hebt nog één kans om de ander over de streep te trekken. Grijp nog even terug naar de kern, de why, en doe een concreet voorstel: Hier is mijn kaartje, bel me deze week zodat we verder kunnen praten over hoe we dit gebouw klimaatneutraal gaan maken!
Go!
Nu je weet hoe jij de perfecte elevator pitch schrijft kunnen ze niet meer om jouw ideeën heen, toch? Succes!
Dit artikel is gemaakt met input van reclameland.nl