Finance professionals die in 2010 van baan zijn veranderd hebben hun nieuwe baan het vaakst gevonden via hun netwerk van vrienden en kennissen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek Best Employers To Work For in Finance waaraan inmiddels ruim 1800 financials hebben deelgenomen.
In het onderzoek kregen finance professionals die het afgelopen jaar van baan zijn veranderd de vraag voorgelegd hoe ze deze baan gevonden hebben. Het grootste percentage noemde het fysieke netwerk van vrienden en kennissenkring.
Middelen voor vinden nieuwe baan
Het grootste gedeelte van de respondenten koos overigens wel voor ‘Mijn digitale netwerk (LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves)’ als belangrijkste tool in het vinden van een nieuwe baan. Daarna volgen achtereenvolgens: headhunters, het fysieke netwerk (vrienden, kennissen), vakgerichte vacaturesites, financiële recruites, algemene vacaturesites en websites van bedrijven waarvoor de respondenten willen werken.
Andere middelen die een stuk lager scoren zijn: carrièremagazines (Intermediair, Volkskrant Banen), advertenties in dagbladen, open sollicitaties en vakbladen.
Fysiek netwerk meest effectief
Echter, het digitale netwerk blijkt in de praktijk dus minder effectief te zijn dan het fysieke netwerk. Ook financiële recruiters, headhunters en algemene vacaturesites hebben vaker geleid tot het vinden van een nieuwe baan. Het digitale netwerk doet het wel beter dan bedrijfswebsites, open sollicitaties, vakgerichte vacaturesites en advertenties in de (vak)media.
Online netwerken
LinkedIn is verreweg het meest populaire online netwerk waar finance professionals gebruik van maken. Maar liefst 91 procent van de respondenten tot dusver geeft aan actief gebruik te maken van LinkedIn. Daarna volgt Facebook met 35 procent. 22 procent van de deelnemende financials geeft aan te Twitteren en 20 procent heeft een account op Hyves. Zes procent geeft aan helemaal geen gebruik te maken van online netwerken.