Netwerken is onmisbaar in deze tijd. De meeste vacatures en opdrachten worden namelijk via-via ingevuld. Hoewel we weten dat dit heel belangrijk is, voelen veel mensen zich op z’n minst ongemakkelijk op een netwerkbijeenkomst. Niet in de laatste plaats omdat ze het lastig vinden te vertellen wat ze nu precies te bieden hebben. Zorg dan maar eens dat de ander jouw naam en verhaal onthoudt!
Heb jij dat ook?
Niet zo verwonderlijk. We zijn niet gewend onszelf zo op de voorgrond te plaatsen. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, hebben we in Nederland meegekregen. Schuif dat idee eens opzij! De nieuwe arbeidsmarkt vraagt van je dat je jezelf en jouw toegevoegde waarde laat zien. Kijk naar jezelf vanuit trots: waar ben je trots op? Wat kun jij beter dan duizend anderen? Hoe kun je dat concreet maken en vertalen naar de waarde die jij hebt voor een organisatie of klant?
Geen gladde praatjes!
Het gaat er niet om dat je een “slick Rick” verkoopverhaal schrijft. Mijn nekharen gaan overeind staan als ik weer zo’n gepolijste elevator pitch voorbij zie komen waarin weinig overblijft van de persoonlijkheid van de persoon die hem deelt. Maak hem helemaal van jou. Jij moet hem immers met zelfvertrouwen en overtuiging uit kunnen spreken.
Hoe begin je dan?
Gelukkig kun je het maken en vertellen van een elevator pitch leren. Je hebt er om te beginnen zelfkennis voor nodig. Kennis over jouw talenten en toegevoegde waarde. Begin dus met het onderzoeken van wat jouw talenten zijn en hoe jij die inzet, zodat een ander daar wat aan heeft. Zorg dat je jouw talenten vertaalt naar resultaten waar je organisatie of klant blij van wordt.
Hoe schrijf je een goede elevator pitch?
Aan de slag! Denk na over de volgende vragen:
- Wie ben je? Wat zijn jouw talenten? Wat voor moois heb je te bieden met jouw talenten en werkervaring?
- Welk probleem los jij op voor een organisatie of werkgever?
- Voor wie doe je dat (doelgroep)?
- Welk resultaat beloof je?
Maak hier een persoonlijk verhaal van dat je in 30 tot 60 seconden kunt vertellen.
Maak het niet te moeilijk
Schrijf je pitch in je eigen woorden. Als je hem vertelt en je vrienden herkennen je niet in je verhaal, is hij niet persoonlijk genoeg. Vermijd mooi taalgebruik of jargon. Hij moet eenvoudig te volgen en te onthouden zijn voor anderen. En bedenk: oefening baart kunst. Hoe vaker je hem vertelt, en checkt met de ander of die het verhaal gelooft en kan onthouden, hoe beter je pitch wordt. En hoe makkelijker jij die op de volgende netwerkbijeenkomst kunt vertellen.
Veel succes!