LinkedIn publiceert in het begin van ieder jaar een lijst met de meest gebruikte buzzwoorden. Laatst vertelde ik je al dat in januari iedereen solliciteert. LinkedIn ziet in deze periode de meeste aanpassingen van profielen en daarom publiceert LinkedIn tips voor studenten en starters. Heb jij net je profiel aangepast, of moet je dit toch echt eens doen, probeer dan deze holle termen te vermijden. Ze doen namelijk niet zo veel voor je personal brand. Dit zijn de tien meest gebruikte buzzwoorden van studenten:
- Gespecialiseerd
- Gepassioneerd
- Master
- Gefocust
- Creatief
- Gemotiveerd
- Enthousiast
- Leiderschap
- Ambitieus
- Innovatief
LinkedIn tips voor studenten en starters: laat buzzwoorden weg tenzij…
Goed, je moet ze dus vermijden, maar moet je ze dan helemaal niet meer noemen? Op zich is er met deze buzzwoorden zelf niets mis. Dat zegt ook Roos van Vugt, Social Media Strateeg en oprichter van Merkwerker: Denk ook na over waar recruiters op zullen zoeken in de sector waarin je wilt werken. Als het toevallig buzzwoorden zijn, laat ze dan niet liggen. Zolang je uitlegt waarom ze bij je passen, is er niks aan de hand.
Jouw persoonlijkheid telt
Je moet dus uitleggen waarom jij zo ambitieus, creatief of gepassioneerd bent. Maar gebruik hierbij ook voorbeelden! Dat geeft loopbaancoach Aaltje Vincent ook aan. Als starter en student heb je nog weinig werkervaring, je moet het dus echt hebben van je persoonlijkheid. Vertel dus over je vrijwilligerswerk, bestuurservaring of je eigen bedrijfje! Zo worden deze termen betekenisvol. Geef ook aan waaruit jouw passie voor je studie of vakgebied blijkt, zegt Personal Branding expert Fiona Kloosterman. Met het verhaal eromheen onderscheid je je als persoon.
Maak het visueel
Wil je er echt uitspringen, zorg dan dat die creatieveling in je echt naar buiten komt. Op LinkedIn kan je bijvoorbeeld ook foto’s, video’s en presentaties toevoegen. Upload je beste werk en bewijs daarmee dat je echt creatief bent. En heb je wel eens aan een pakkende headline gedacht? Als je toch bezig bent met het aanpassen van je pagina, maak dan een headline waarin je persoonlijkheid en kwaliteiten naar voren komen. Één zin waarmee iedereen in één snelle blik direct weet wie jij bent en wat je ambities zijn. Succes!