Marketing campagne voor een baan

Naar aanleiding van de 60 Day Challenge, waarbij drie kandidaten via een eigen marketingcampagne hun droombaan proberen te vinden,  heb ik een LinkedIn poll geplaatst. Het resultaat: ongeveer 2/3 van de mensen willen wel een marketingcampagne over zichzelf opstarten.

Gelukkig hebben mensen ook ‘nee’ gestemd. Natuurlijk is het ook moeilijk voor ons nuchtere Nederlanders om je zelf in de kijker te zetten. Bij marketing denken we maar al te vaak aan een product dat in de schappen van de supermarkt ligt of aan de storende t.v.-reclames. Maar het feit is dat tijden veranderen.

Laat ik het open en eerlijk vertellen: social media en de daarmee uitgebreide netwerkmogelijkheden zijn geduchte concurrenten van onze vacaturebank. En alleen daarom voel ik mezelf verplicht jullie te adviseren hoe je het heft in eigen hand kunt nemen en aan je eigen profilering op internet kunt werken.

De vraag alleen is hoe doe je dat?

Vergelijk je de procedure met deze van een bedrijf dan bestaat zo’n proces ongeveer uit de volgende stappen:

  • Onderzoek naar de motivatie, bestaansrecht, waarden van een bedrijf. Wat kan het bedrijf goed. Wat is haar doel; korte- en lange termijn. Doelgroep.
  • De vorm en de middelen kiezen waaronder je dit gaat communiceren. Wat wil je uitstralen?
  • Uitvoeren

1. Zelfonderzoek

Om dit werk voor een organisatie te doen is vaak al een klus en heel gespecialiseerd werk. Voor ons mensen betekent dit werk gewoon zelfonderzoek. En dat maakt het vaak een stuk moeilijker. Je vaardigheden op papier zetten is misschien zo gedaan. Om ècht je motivaties, talenten en levensdoel te achterhalen betekent zelfkennis. Je kunt je hierbij laten helpen. Bijvoorbeeld door een loopbaancoach, of via het vaststellen van je Succeskompas.

2. Middelen

De tweede stap begint met kiezen welke middelen je in wilt zetten. De keuze is enorm tegenwoordig. Voorop staat dat jij je er prettig bij moet voelen. Begin gewoon eens bij je LinkedIn profiel en kijk eens naar je manier van netwerken. Heb je ook aan visitekaartjes gedacht? En hoe vind je je CV eruit zien? Weet je wat er allemaal over jou te vinden is op internet? Heb jij je netwerk al eens in kaart gebracht? Er zijn zoveel mogelijkheden en er zijn zoveel dingen om aan te denken.

3. Uitvoering

Daarna de uitvoering. Geen eenmalige actie hoor. Afhankelijk van de middelen die jij inzet heb je daar aardig wat werk aan. Geen wonder dat veel mensen het niet weten of gewoon niet willen. Anderen hebben wel ‘ja’ gestemd, maar met een terechte kanttekening. Laat je echter niet afschrikken, maar grijp die kans want:

  • 80% van de bedrijven gebruikt in meer of mindere mate social media als wervingstool voor nieuwe mensen
  • Linkedin is met 95% hierin de meest gebruikte tool
  • Nederland telt ruim twee miljoen leden op LinkedIn en ongeveer 33.000 Nederlandse LinkedIn-groepen

Heel veel succes ermee en laat gerust een reactie achter of stel me een vraag. Ik help je graag.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: 60DayChallenge, Loopbaan, Netwerken, Personal Branding, Scoor die baan,
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Marketingcampagne voor een baan'?