Naar aanleiding van de 60 Day Challenge, waarbij drie kandidaten via een eigen marketingcampagne hun droombaan proberen te vinden, heb ik een LinkedIn poll geplaatst. Het resultaat: ongeveer 2/3 van de mensen willen wel een marketingcampagne over zichzelf opstarten.
Gelukkig hebben mensen ook ‘nee’ gestemd. Natuurlijk is het ook moeilijk voor ons nuchtere Nederlanders om je zelf in de kijker te zetten. Bij marketing denken we maar al te vaak aan een product dat in de schappen van de supermarkt ligt of aan de storende t.v.-reclames. Maar het feit is dat tijden veranderen.
Laat ik het open en eerlijk vertellen: social media en de daarmee uitgebreide netwerkmogelijkheden zijn geduchte concurrenten van onze vacaturebank. En alleen daarom voel ik mezelf verplicht jullie te adviseren hoe je het heft in eigen hand kunt nemen en aan je eigen profilering op internet kunt werken.
De vraag alleen is hoe doe je dat?
Vergelijk je de procedure met deze van een bedrijf dan bestaat zo’n proces ongeveer uit de volgende stappen:
- Onderzoek naar de motivatie, bestaansrecht, waarden van een bedrijf. Wat kan het bedrijf goed. Wat is haar doel; korte- en lange termijn. Doelgroep.
- De vorm en de middelen kiezen waaronder je dit gaat communiceren. Wat wil je uitstralen?
- Uitvoeren
1. Zelfonderzoek
Om dit werk voor een organisatie te doen is vaak al een klus en heel gespecialiseerd werk. Voor ons mensen betekent dit werk gewoon zelfonderzoek. En dat maakt het vaak een stuk moeilijker. Je vaardigheden op papier zetten is misschien zo gedaan. Om ècht je motivaties, talenten en levensdoel te achterhalen betekent zelfkennis. Je kunt je hierbij laten helpen. Bijvoorbeeld door een loopbaancoach, of via het vaststellen van je Succeskompas.
2. Middelen
De tweede stap begint met kiezen welke middelen je in wilt zetten. De keuze is enorm tegenwoordig. Voorop staat dat jij je er prettig bij moet voelen. Begin gewoon eens bij je LinkedIn profiel en kijk eens naar je manier van netwerken. Heb je ook aan visitekaartjes gedacht? En hoe vind je je CV eruit zien? Weet je wat er allemaal over jou te vinden is op internet? Heb jij je netwerk al eens in kaart gebracht? Er zijn zoveel mogelijkheden en er zijn zoveel dingen om aan te denken.
3. Uitvoering
Daarna de uitvoering. Geen eenmalige actie hoor. Afhankelijk van de middelen die jij inzet heb je daar aardig wat werk aan. Geen wonder dat veel mensen het niet weten of gewoon niet willen. Anderen hebben wel ‘ja’ gestemd, maar met een terechte kanttekening. Laat je echter niet afschrikken, maar grijp die kans want:
- 80% van de bedrijven gebruikt in meer of mindere mate social media als wervingstool voor nieuwe mensen
- Linkedin is met 95% hierin de meest gebruikte tool
- Nederland telt ruim twee miljoen leden op LinkedIn en ongeveer 33.000 Nederlandse LinkedIn-groepen
Heel veel succes ermee en laat gerust een reactie achter of stel me een vraag. Ik help je graag.