Op weg naar een mobiel Nederland

tijmen-blom

Tijmen Blom (28) studeerde Technische Planologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en werkt nu vier jaar als adviseur Mobiliteit bij Grontmij. Geen bewuste keuze, maar het is voor hem een schot in de roos gebleken.

Weg, spoor en water

Verbreding van bestaande wegen, realisatie van nieuwe fietspaden, evalueren van een proef met versnelde berging van vrachtwagens, evalueren van de effectiviteit van DRIPs (dynamische route-informatiepanelen) en verkeerssignalering, haalbaarheidsonderzoek voor een helihaven en evaluatie van een proef met de verplaatsbare barrier en het weer- en verkeersalarm….

Dit is slechts een greep uit de projecten waarbij ik de afgelopen 4 jaar betrokken ben geweest. Bij de business line ‘Transportation & Mobility’ zorgen we dat mensen en goederen zich op een goede, efficiënte en duurzame manier (over weg, spoor en water) kunnen verplaatsen. De projecten zijn afwisselend, veelzijdig en dragen vaak ook nog bij aan mijn ideaal: het realiseren van een betere leefomgeving/wereld. Dat was ten slotte ook de reden om voor mijn studie te kiezen.

Samenwerken met collega’s en opdrachtgevers

Het najagen van dit ideaal is een drijfveer van veel van mijn collega´s. Elke maand lees ik wel op intranet een bericht waarvan ik denk: wat bedenken mijn collega’s toch goede dingen! Ze zijn ook bereid te helpen om mijn projecten succesvol af te ronden en dragen oplossingen aan waar ik nog niet aan gedacht heb. Daarnaast krijg ik input van opdrachtgevers en andere belanghebbenden, zoals waterschappen, gemeenten en provincies.

grontmij-tijmen-blom

Bypass Nootdorp

Meestal ben ik met verschillende projecten bezig. Het kan dan gaan om de uitvoering van opdrachten of het schrijven van offertes. Beide hebben zo z´n charmes. Het enige nadeel van offertes schrijven, is dat deze soms afgewezen worden. Het blijft jammer als een opdrachtgever niet mijn offerte kiest, zeker als het een heel mooi project is, waar ik graag een bijdrage aan had geleverd.

De komende tijd ga ik me vooral bezighouden met afronding van een ontwerp-tracébesluit (OTB) en milieueffectrapportage (m.e.r) om de aanleg van een bypass op de A12 bij Nootdorp mogelijk te maken. Het is erg boeiend om met allerlei verschillende vakspecialisten contact te hebben over de effecten van aanleg van de bypass. Het gaat dan om specialisten op bijvoorbeeld het gebied van landschap, natuur, archeologie en externe veiligheid. Hierdoor leer je van al deze aspecten wat hun vakgebied inhoudt, erg interessant. En het uiteindelijke resultaat zie ik ook nog over een paar jaar. Toch leuk om over je ‘eigen’ stukje weg te rijden.

En waarom dan Grontmij?

En waarom dit alles binnen Grontmij? Dat is iets wat ik me ook wel eens afvraag. Zou het niet leuker zijn bij de concurrent of bij de overheid? Weten doe ik het natuurlijk niet, werkzaamheden verschillen inhoudelijk niet zo veel, maar toch blijf ik liever bij Grontmij. Uiteraard zijn er dagen dat je denkt dat werken ergens anders leuker is. Maar collega’s blijven leuk, je krijgt de mogelijkheid om je eigen projecten te kiezen en er is altijd ruimte voor gezelligheid, opleidingen blijven mogelijk (ook in crisistijd) en het sporten na werktijd met collega’s wil ik ook niet missen. Dat maakt voor mij Grontmij tot een bedrijf waar ik graag voor werk.

Nog drie vervoerwijzen en dan…

Hopelijk volgen de komende jaren nog projecten op het gebied van wandelen, openbaar vervoer en scheepvaart. Dan heb ik alle vervoerwijzen gehad en wordt het tijd voor een nieuwe uitdaging. Er zijn nog voldoende mogelijkheden binnen Grontmij om ook op andere terreinen de leefomgeving een beetje mooier te maken.

Tags: Werkplezier
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Op weg naar een mobiel Nederland'?