Jij bent je eigen merk – Val op door je personal brand

personal brand

Waar denk jij aan bij grote merken als Volvo of Heineken? Volvo associeer ik met veilig en degelijk, een gezinsauto met een labrador achterin. Bij Heineken denk ik aan bier dat wereldwijd verkrijgbaar is, aan grappige reclames zoals de mannen met hun walk-in koelkast en de simpele maar doeltreffende kreet van een paar jaar terug: Biertje?

Deze merken slagen erin een bepaald gevoel bij jou op te roepen. Ze roepen positieve associaties op waardoor je deze merken niet snel zult vergeten.

Het merk IK

Is dat niet juist wat jij ook wilt in een sollicitatietraject? Een positieve associatie oproepen bij potentiële werkgevers en ervoor zorgen dat je een onuitwisbare indruk achterlaat? Wat deze grote merken kunnen, kan jij ook. Sterker nog: jij beschikt al over een personal brand. Ook al heb je tot op heden nog nooit bewust nagedacht over hoe je op anderen overkomt, toch hebben anderen door jouw manier van kleden, communiceren en doen een bepaald beeld van jou.

Heb je enig idee hoe andere mensen over jou denken? Weet jij hoe je je positief kunt onderscheiden van andere kandidaten in een sollicitatieprocedure? Ben jij je ervan bewust wat voor een eerste indruk je achterlaat bij potentiële werkgevers?

1. Jouw persoonlijke profiel

Ben je al aan de slag gegaan met je persoonlijke profiel van stap 1? Dan heb je de eerste stap voor het bouwen van een sterk personal brand al gezet. In deze eerste stap breng je namelijk in kaart wat kenmerkend en typerend is voor jou. Je beschrijft wat jouw unieke kwaliteiten, talenten en waarden zijn. Je schrijft op welk probleem jij bij uitstek voor een klant of werkgever kunt oplossen.

Schakel de hulp van vrienden en bekenden in en vraag hen wat ze typerend vinden voor jou en wat voor een indruk je bij hen achterlaat.

Schrijf – indien je dit niet al gedaan hebt – alsnog een kort persoonlijk profiel waarin je jouw vaardigheden, talenten, waarden en passies omschrijft.

2. Wat wil je bereiken?

Stem je profiel af op jouw persoonlijke ambitie en bepaal wat je wilt bereiken met jouw personal branding. Denk na over wat voor soort indruk je achter wilt laten. Niet iedere eigenschap of elk kenmerk is even relevant in het kader van jouw persoonlijke ambitie, maak daar keuzes in.

3 Onderstreep je Unique Selling Points

Wees onderscheidend en onderstreep jouw unique selling points. Dit doe je niet door jezelf te profileren als leergierig, spontaan, analytisch en een teamplayer, want dat is nauwelijks onderscheidend te noemen. Denk na over wat écht kenmerkend is voor jou, wat kun jij wat voor de meeste andere Young Professionals niet op gaat? Een lastige vraag, maar als je hem eenmaal hebt beantwoord, ben je veel beter in staat je te onderscheiden van je concurrentie.

Met een personal brand alleen ben je er echter nog niet. Een goed geformuleerde elevator pitch helpt jou om online, maar ook tijdens netwerkgesprekken kort en krachtig duidelijk te maken wat jij te bieden hebt. Wanneer iemand vraagt wat jij doet zeg je na het formuleren van een goede elevator pitch niet: Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging of Ik ben organisatieadviseur. Met een elevator pitch formuleer je wie jij bent, wat je kunt, want je onderscheidt van anderen en voor welk probleem jij de oplossing hebt. Met een duidelijke en heldere boodschap hoeven anderen niet zelf te bedenken wat jij eventueel voor hen zou kunnen betekenen, maar is dat in één keer duidelijk. Hierdoor kunnen anderen jouw boodschap beter onthouden en gerichter met je meedenken.

Laat de wereld je personal brand zien

Is je personal brand klaar? Laat jezelf dan zien op social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook of kies voor een eigen website of blog. Je kunt ervan uit gaan dat recruiters in een sollicitatietraject je socialmedia-profielen zullen checken. Houd hier dan ook rekening mee en plaats uitsluitend content die je ook met je toekomstige leidinggevende zou delen. Een foto waarop jij zichtbaar beschonken bent, zal je niet helpen bij het vinden van een nieuwe baan.

Een sterk personal brand vraagt blijvende aandacht, het is nooit af. Blijf er dan ook actief mee bezig. Houd je LinkedIn-profiel up to date, post regelmatig op Twitter en check één keer in de zoveel tijd of jouw personal brand nog in overeenstemming is met jouw persoonlijke ambitie. Houd ook in de gaten dat je zowel online als offline hetzelfde uitstraalt en wees authentiek en betrouwbaar.

Kortom, wees overtuigd van jouw talenten en kwaliteiten en overtuig potentiële werkgevers of klanten dat jij aangewezen persoon bent voor de baan/opdracht. Blijf werken aan jouw unieke personal brand en laat zien wat je in huis hebt. Of je nu tijdelijk zonder werk zit, benaderd wilt worden voor een interessante opdracht of promotie wilt maken, met een sterke personal brand geef jij je loopbaan de richting die jij voor ogen hebt.

Kijk hier voor meer Careerwise tips over personal branding.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Ambitie en succes, Personal Branding, Solliciteren
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Jij bent je eigen merk - Val op door je personal brand | Careerwise | voor Young Professionals'?