Rutger Kaput, 26 jaar, wil promoveren aan de Universiteit van Oxford. Geen gemakkelijke opgave en zeker niet als je dat zelf moet betalen. De kosten: 25 duizend euro per jaar. Oef. Daarom besloot Rutger, net als Annemarie Appelman, een marketingcampagne voor zichzelf te starten.
Harry Potter en Dr. Spin
“De promotieplek is binnen, nu de fondsen nog!”. Via zijn website rutgernaaroxford.nl kun je de promovendus in spé steunen in ruil voor wederdiensten. Zo krijg je voor 100 euro een rondleiding door de historische studentenstad (“Wilt u weten waar Harry Potter eigenlijk naar school ging?”). Voor 10 euro beantwoordt Rutger een ‘Dr. Spin’ (ofwel: zeer lastige) vraag. Voor het oplossen van problemen wordt hij immers opgeleid.
De fascinatie voor Oxford komt voor Rutger overigens niet uit de lucht vallen. Al op zijn 9e was hij zo onder de indruk van de bibliotheken en collegezalen, dat hij toen al wist hier ooit terug te willen komen. Gaat hem dat nu, bijna 20 jaar later, lukken?